probleem: x+y as nullen op werkstuk

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ivke
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jul 2008 11:18
Locatie: Limburg
Contacteer:

probleem: x+y as nullen op werkstuk

Bericht door Ivke »

Hallo,

Ik heb sinds kort een eenvoudig CNC freesje in elkaar gezet om wat te experimenteren, materie kennis op te doen en dmv de ervaring en met behulp van mijn machientje verbeteringen te maken. (ik zal mijn ervaringen + foto's nog wel delen als ik ooit genoeg tijd kan vrijmaken :-) )

Het volgende probleem:

Als ik een werkstuk wil frezen ga ik eerst alle assen nullen door de frees tegen het werkstuk aan te zetten en dan in Mach3 zero x-as aan te klikken. hetzelfde doe ik voor de Y en z-as.
Dit werkt goed voor de z-as maar het lijkt also ik voor de x-as en y-as standaard een tool-offset heb waardoor ik altijd iets verschoven aan het frezen start.

Iemand enig idee wat ik fout doe?
Ik kna 300 woodren per mniuut tpynen
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: probleem: x+y as nullen op werkstuk

Bericht door Mcgyver »

Staat er toevallig een G52 actief ? (Rechts bovenaan het scherm?


Ik neem trouwens aan dat als je de frees tegen het materiaal zet dat je zelf wel rekening houd met de diameter van de frees?

Dus als je je frees 8mm rechts tegen je materiaal aan laat lopen dat je dus ingeeft X=4 i.p.v. X=0 ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: probleem: x+y as nullen op werkstuk

Bericht door joopbos »

Als je de frees tegen het werkstuk zet en je maakt daar x of y nul dan maak je een fout die gelijk is aan de helft van je freesdiameter. Dus als je bv een frees van 10 tegen je werkstuk aanzet dan maak je op dat punt x 5 of x-5, afhankelijk van de kant waar je je frees tegen je werk aanzet. Zo ook voot Y.

Joop
Ivke
Berichten: 86
Lid geworden op: 21 jul 2008 11:18
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: probleem: x+y as nullen op werkstuk

Bericht door Ivke »

Aha,

Bedankt voor de uitleg!

Zo simpel is het dus...weer wat geleerd. Ik hield geen rekening met de diameter van de frees.
Ik dacht dat de software hier rekening mee hield maar dit zal ik zelf dus elke keer moeten instellen.
Op zich geen probleem maar is het ook mogelijk om hier tijdens het genereren van de toolpaths rekening mee te houden? Ik gebruik trouwens Artcam.
Ik kna 300 woodren per mniuut tpynen
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: probleem: x+y as nullen op werkstuk

Bericht door Lude »

Artcam houdt automatisch rekening met je tool (dmv een offset) als je een toolpath genereert voor een bepaalde tool.
Hij houdt geen rekening met hoe jij je machine nult, je kunt wel zelf een knop maken zodat je je machine niet op nul zet maar op diameter/2. Dit is voor jou meer iets voor later denk ik.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: probleem: x+y as nullen op werkstuk

Bericht door serum »

Nee, de nulpunten van je werkstuk gaan altijd uit van het hart van je spindel, dus het midden van je frees;

Je zou de 0/0 coordinaten van je werkstuk kunnen verleggen, maar dat is een beetje de omgekeerde wereld.

USBCNC houdt hier nu wel rekening mee; de geselecteerde tool in het programma wordt bij het nullen van de x/y in gecalculeerd. Hij gaat er van uit dat je van negatief naar positief toe nult. (meest gebruikelijke methode, tenzij je gaten wilt nullen)

Voor Mach zal hier ook we en foefje voor zijn.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: probleem: x+y as nullen op werkstuk

Bericht door audiomanics »

Ik hoop dat je een goede methode hebt om je frees tegen het werkstuk aan te zetten (electrisch bijvoorbeeld)
Want als je tegen je werkstuk aandrukt kan de betreffende as best nog wel wat stappen maken voor hij blokkeert of voordat je werkstuk toch gaat verschuiven.. Al is het maar een tiende van een mm, maar je z-as zal scheef gaan staan door die kracht.
Een van de methoden die ik gebruik is om met een vergrootglas, parallel, langs een kant te kijken en dan met een scherpe punt (30 graden en vlijmscherp) op z=0,2(bijv) haaks op die as te bewegen met 1/50e stap tot het midden van die punt exact boven de rand staat. Dat doe ik voor de x- en de y-as apart.
Gelukkig heb ik een duimwieltje op mijn jogpanel waarmee ik die kleine stapjes snel kan maken.
Ik kan dan ook beide assen apart nullen of een andere willekeurige waarde geven.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: probleem: x+y as nullen op werkstuk

Bericht door serum »

speciaal voor deze problemen; de edgefinder al dan niet elektronisch, deze heeft ook een diameter welke gecompenseerd moet worden bij het nullen

Een vloeipapiertje is voor mijn frees activiteiten nauwkeurig genoeg.
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: probleem: x+y as nullen op werkstuk

Bericht door create »

Kijk hier maar eens mooie site en duidelijk te zien wat een hoekvinder is

http://www.finelinehair.com/home/RF_mil ... sories.htm

gr Create
Plaats reactie