mach 3 probleem

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: mach 3 probleem

Bericht door karangetang »

De reactie van Joh Sellis vind ik nogal ... wat zal ik zeggen ... meestal geven we dan een kleine (of uitgebreidere) onderbouwing. Mach 3 wordt niet verder ondersteund nog verder ontwikkeld Ik ben hier om te leren Ik vind zo'n reactie eigenlijk op en site als deze niet kunnen. Ik wil er graag wat bij leren dus kan je mij wat meer argumenten aankijken ? bv wat kan Mach 3 wel wat Uccnc niet kan . Heb je het zelf uigetest?
En wanneer we 5 jaar verder kijken hoe staat het er dan voor? moeten we nu al oude pctjes gaan oplsaan ? UCcnc via ethernet lijkt mij een mooi oplossing kan ook met een laptop . Ik lees zeer tevreden ( en onderbouwde ) gebruikers reviews . wie moet ik nu geloven ?
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: mach 3 probleem

Bericht door tantan »

er staat genoeg discussie over mach usbcnc linuxcnc enz hier op het forum, zoveel leden zoveel meningen. geloof alleen jezelf, dus probeer gewoon wat. ik heb ooit gezocht naar 1 pakket dat (toentertijd) zowel kon draaien als frezen. dat is mach3 geworden. je kan er de hele wereld aan aanpassen en dus ook verkloten, daar hou ik dan weer van...
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: mach 3 probleem

Bericht door John Sellis »

karangetang schreef:De reactie van Joh Sellis vind ik nogal ... wat zal ik zeggen ... meestal geven we dan een kleine (of uitgebreidere) onderbouwing. Mach 3 wordt niet verder ondersteund nog verder ontwikkeld Ik ben hier om te leren Ik vind zo'n reactie eigenlijk op en site als deze niet kunnen. Ik wil er graag wat bij leren dus kan je mij wat meer argumenten aankijken ? bv wat kan Mach 3 wel wat Uccnc niet kan . Heb je het zelf uigetest?
En wanneer we 5 jaar verder kijken hoe staat het er dan voor? moeten we nu al oude pctjes gaan oplsaan ? UCcnc via ethernet lijkt mij een mooi oplossing kan ook met een laptop . Ik lees zeer tevreden ( en onderbouwde ) gebruikers reviews . wie moet ik nu geloven ?
Onderbouw dan eerst zelf waarom mach3 aflopende zaak is. Er zijn ik weet niet hoeveel die er dagelijks op draaien. Waaronder ik zelf verdien er mijn brood mee. Draait op mijn plasma en op mijn draaibank en straks ook op mijn freesbank! Ook is er veel meer kennis over mach3. Cslab werkt bijv op 24v wat een heel groot voordeel is en eigelijk een pre is. Ook deze controller werkt net als zoveel controllers via ethernet.
Draai zelf inmiddels op nieuwe Windows 10 pc zonder enkele problemen. Screen zijn compleet naar je hand te maken. (Heb hekel aan dat standaard spul met weinig instelmogelijkheden ) ook zal voor mijn plasma snijder de plugin niet ergens anders in werken. Gaat alleen wel volgend jaar proberen naar mach4 te gaan omdat er nog meer mogelijkheden beschikbaar komt. En mijn motion controller en hoogte regeling zijn al klaar voor.

skillalot gebruikt ook mach3 denk wel dagelijks. Dus vertel mij nu waarom aflopende zaak dat mach3??
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: mach 3 probleem

Bericht door karangetang »

MIjn bezwaar was de opmerking :

"Meest domme antwoord van dit jaar"

Ik dacht dat men hier niet zo met elkaar omgaat.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: mach 3 probleem

Bericht door John Sellis »

karangetang schreef:MIjn bezwaar was de opmerking :

"Meest domme antwoord van dit jaar"

Ik dacht dat men hier niet zo met elkaar omgaat.

Maar lees het nog eens terug. ( buiten het feit dat het een oude post is en niks meer toevoegde)

Zonder onderbouwing mach3 afkraken...
Dus ik blijf bij mij verhaal.....
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: mach 3 probleem

Bericht door skillalot »

karangetang schreef:Mach 3 wordt niet verder ondersteund nog verder ontwikkeld
bv wat kan Mach 3 wel wat Uccnc niet kan.
En wanneer we 5 jaar verder kijken hoe staat het er dan voor?
moeten we nu al oude pctjes gaan oplsaan ?
UCcnc via ethernet lijkt mij een mooi oplossing kan ook met een laptop?
Mach3 wordt niet verder ontwikkeld nee, maar wat goed is is goed en hoef je ook niet meer te veranderen. Ongetwijfeld zullen er wat bugjes zijn achtergebleven in mach3, maar daar is wel omheen te werken.

Wat mach3 kan wat Uccnc niet kan? Zo'n beetje alles. Ik werk geregeld met mach3, heb er verschillende snijmachines (plasma, waterjet, autogeen) op lopen op het werk, en daar heb ik de gekste fratsen mee uitgehaald. Waterjet die automatisch kleine cirkeltjes draait tijdens het piercen om sneller door het materiaal heen te steken bijvoorbeeld. Dat zie ik in Uccnc niet zo snel gebeuren. Dat Uccnc er wat vriendelijker uitziet als de standaard mach3 ben ik met je eens. En dat de leercurve daardoor iets makkelijker is omdat je veel minder mogelijkheden hebt ook. Maar of dat goed is? Ik heb liever wat meer vrijheid om een machine naar wens aan te kunnen passen aan wat ik wil...

Over 5 jaar? Dan werkt mach3 nog even goed als dat het tot nu toe altijd al gedaan heeft. En is Uccnc nog even beperkt als dat het tot nu toe altijd al is geweest.

Oude pc'tjes opslaan? Nee hoor, mach3 werkt ook gewoon met moderne machines via een usb of ethernet motion controller. En losse parallele poorten zijn ook nog goed te verkrijgen, alleen kun je daar niet de nieuwste windows bij draaien. Dus mach3 kan ook gewoon met een laptop, desktop, etc. Op werk gebruik ik ze in combinatie met een intel NUC, en ook dat draait gewoon perfect.

Nee, Uccnc is voor een basisgebruiker misschien best een vriendelijk stukje software. Maar dat is planet-cnc, edingcnc, en weet ik wat nog meer ook. Maar wil je wat meer vrijheid voor wat betreft niet standaard functies, dan gaat er niks boven mach of linuxcnc (waarbij die laatste een nog iets grotere leercurve heeft volgens mij).
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: mach 3 probleem

Bericht door John Sellis »

skillalot schreef:
karangetang schreef:Mach 3 wordt niet verder ondersteund nog verder ontwikkeld
bv wat kan Mach 3 wel wat Uccnc niet kan.
En wanneer we 5 jaar verder kijken hoe staat het er dan voor?
moeten we nu al oude pctjes gaan oplsaan ?
UCcnc via ethernet lijkt mij een mooi oplossing kan ook met een laptop?
Mach3 wordt niet verder ontwikkeld nee, maar wat goed is is goed en hoef je ook niet meer te veranderen. Ongetwijfeld zullen er wat bugjes zijn achtergebleven in mach3, maar daar is wel omheen te werken.

Wat mach3 kan wat Uccnc niet kan? Zo'n beetje alles. Ik werk geregeld met mach3, heb er verschillende snijmachines (plasma, waterjet, autogeen) op lopen op het werk, en daar heb ik de gekste fratsen mee uitgehaald. Waterjet die automatisch kleine cirkeltjes draait tijdens het piercen om sneller door het materiaal heen te steken bijvoorbeeld. Dat zie ik in Uccnc niet zo snel gebeuren. Dat Uccnc er wat vriendelijker uitziet als de standaard mach3 ben ik met je eens. En dat de leercurve daardoor iets makkelijker is omdat je veel minder mogelijkheden hebt ook. Maar of dat goed is? Ik heb liever wat meer vrijheid om een machine naar wens aan te kunnen passen aan wat ik wil...

Over 5 jaar? Dan werkt mach3 nog even goed als dat het tot nu toe altijd al gedaan heeft. En is Uccnc nog even beperkt als dat het tot nu toe altijd al is geweest.

Oude pc'tjes opslaan? Nee hoor, mach3 werkt ook gewoon met moderne machines via een usb of ethernet motion controller. En losse parallele poorten zijn ook nog goed te verkrijgen, alleen kun je daar niet de nieuwste windows bij draaien. Dus mach3 kan ook gewoon met een laptop, desktop, etc. Op werk gebruik ik ze in combinatie met een intel NUC, en ook dat draait gewoon perfect.

Nee, Uccnc is voor een basisgebruiker misschien best een vriendelijk stukje software. Maar dat is planet-cnc, edingcnc, en weet ik wat nog meer ook. Maar wil je wat meer vrijheid voor wat betreft niet standaard functies, dan gaat er niks boven mach of linuxcnc (waarbij die laatste een nog iets grotere leercurve heeft volgens mij).



+1

Sluit ik mij volledig bij aan. Maar goed, jaar is voorbij dus nieuwe kansen.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: mach 3 probleem

Bericht door boutje »

Mach3 wordt niet meer verder ontwikkeld omdat er mach4 is gekomen.
Plaats reactie