mach3 uitgang signalen aanspreken

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stef
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 nov 2007 18:40
Contacteer:

mach3 uitgang signalen aanspreken

Bericht door stef »

Hallo,

Mijn emco vmc100 omgebouwd naar mach3. Dat werkt goed. Mijn vraag is of iemand weet hoe je binnen een programma de uitgangen van de kaart kan activeren. Of is dit alleen mogelijk met een M6 code?
Mijn Denford freesbank kent bijvoorbeeld een M20 M21 en M22 waarmee je uitgangen kunt setten en restetten.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: mach3 uitgang signalen aanspreken

Bericht door Markus »

Je kunt scripts (Macro's) schrijven die aan Mcodes of aan andere dingen gehangen kunnen worden. Ik heb gezien dat mensen omwille van een of andere zelf gebouwde Tool change zulke korte scriptjes schrijven. En ik heb in de documentatie van Mach gelezen dat je ook dingen vanuit zulke scripts kunt aansturen (printer port, comport), dus ja dat moet lukken

Ik neem aan dat je de draai van de tool change kop van de emco wilt kunnen aansturen ?

Hier twee youtube filmpies die over dit onderwerp gaan





Heb je ook de schema's van de emco ? want dan moet het niet al te moeilijk zijn, anders gewoon meten tot je de aansturing van de kop gevonden heb.

Op het machsupport forum vind je meerdere voorbeelden van Automatic Tool Change Macros

Greezt,

Markus
stef
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 nov 2007 18:40
Contacteer:

Re: mach3 uitgang signalen aanspreken

Bericht door stef »

Hallo Markus, bedankt voor je reactie.
Ik wil inderdaad de ronde turret aansturen. Vooralsnog dacht ik aan een oplossing met een plc. Maar misschien moet ik die macro's eens gaan bestuderen.
Verder heb ik van de originele emco besturing alleen de noodstop en de sleutelschakelaar overgehouden.
Alles zit nu achterop de emco gebouwd.
Ik zal foto's of een filmpje maken met de werking, want het ding loopt nu werkelijk zo schitterend mooi. Zodra ik mijn camera weer gevonden heb.
Is er ook een lijst met commando's van de macrotaal beschikbaar. want vanuit voorbeelden is het toch wel moeilijk om achter de gedachtengang van het programmeren te komen.

Ik heb tevens even op je website gekeken, hele mooie site. Misschien dat ik bij je langskom zodra ik mijn tweede vmc-100 ga ombouwen.

Stef
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: mach3 uitgang signalen aanspreken

Bericht door Markus »

Hahah heb je 2 van die dingen ? :shock:

Mach gebruikt VB-script een afgeleide van Visual Basic. Dat is als programeertaal heel goed te doen, ook al weet je niet veel van programeren. Hier op cnczone zitten volgens mij ook meerdere mensen die wel eens wat scripten onder mach 3. Ik weet wel het een en ander over Visual Basic (de grote broer dus), maar ik weet niet goed wat nou precies de verschillen tussen VB-script en "normaal" VB

In de Customizing Mach2 handleiding vind je informatie over dit VB scripten met Mach, en deze scripts moeten ook voor mach 3 werken

http://www.artsoftcontrols.com/document ... mizing.pdf

Trouwens gebruiken die Emco's niet 5 fasen motoren, kun je me vertellen welke motoren dat precies zijn ?

en Kom maar langs hoor, tis maar een half uurtje over de grens, woon je in de buurt mischien ?

Greezt,

Markus
stef
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 nov 2007 18:40
Contacteer:

Re: mach3 uitgang signalen aanspreken

Bericht door stef »

Hallo Markus,

Emco gebruikt inderdaad 5-phasen motoren. Die heb ik eraf gehald omdat ik uit de documentatie niet duidelijk kon krijgen waar de stuursignalen vandaan kwamen.
De motoren van Emco zijn berger Lahr motoren van 2,7 Amp
Ik heb er 4 phase motoren van Leeuwinga opgezet met de geckodrivers. Dit werkt allemaal goed.
Er is wel iemand die drivers kan leveren voor de originele emcomotoren. Misschien is dit iets voor het volgende project.

Voor foto's van de omgebouwde emco zal je even moeten wachten, want mijn fototoestel is echt weg.

Ik zag dat jij een mooi handwiel met noodstop etc kan leveren, alleen heb je daar een tweede printerpoort voor nodig. Ik werk nu met een laptop op de machine, dus die tweede poort is moeilijk. Is dat niet anders op te lossen?
Kan ik ingangen niet combineren? In handbediening heb je geen limietswitch nodig, kan dat niet gecombineerd worden?

Stef
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: mach3 uitgang signalen aanspreken

Bericht door Markus »

De motoren van Emco zijn berger Lahr motoren van 2,7 Amp
Ah das waarschijnlijk de Berger Lahr RDM596H . Ik heb ooit een frees omgebouwd naar Mach 2 die deze motoren gebruikte. Meestal worden deze motoren met Berger Lahr of ST driver kaarten aangestuurd en als dat zo is bij de Emco dan kan ik je wel helpen met interfacen volgende keer.
Ik zag dat jij een mooi handwiel met noodstop etc kan leveren, alleen heb je daar een tweede printerpoort voor nodig. Ik werk nu met een laptop op de machine, dus die tweede poort is moeilijk. Is dat niet anders op te lossen? Kan ik ingangen niet combineren? In handbediening heb je geen limietswitch nodig, kan dat niet gecombineerd worden?
Nee, je komt gewoon input pootjes tekort, wat je wel kan doen is via USB het handwiel interfacen. Het bedrijf microchip heeft een goedkoop usb ontwikkel kitje waarmee dit zou kunnen(PICDEM FS USB). Ik wou dat ooit doen en heb dus het kitje liggen maar uiteindelijk toch voor de 2de printerpoort methode gekozen.

Als je iemand kent (hier op het forum ?) die de demo software van de PICDEM FS USB zou willen aanpassen zodat de alle knopies van het handbedienterminal ook via USB werkt dan zou je uit de voeten kunnen. Ik denk namelijk niet dat ik er zelf binnenkort aan toe kom.

Greezt,

Markus
stef
Berichten: 37
Lid geworden op: 01 nov 2007 18:40
Contacteer:

Re: mach3 uitgang signalen aanspreken

Bericht door stef »

Hallo,

Dan kom ik zeker bij je terug.
Ik zoek nog wel de originele motorsturingskaarten van de emco Dat zijn de RMD 413 000 Ik heb een kaart met een storing.


Stef
mlrs
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: mach3 uitgang signalen aanspreken

Bericht door mlrs »

Ik heb een Emco F1P en ook een storing in een driver. Ik ben bezig hier een schema voor te tekenen. Heeft iemand dit ook al eens gedaan?
Voor de compact 5 cnc heb ik dit ook gedaan. repareren was hierdoor redelijk eenvoudig.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: mach3 uitgang signalen aanspreken

Bericht door boutje »

Effe bellen met HKS machines.
Die repareert af en toe zelf de emco drivers.
Misschien kan die je vertellen wat er vervangen moet worden.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: mach3 uitgang signalen aanspreken

Bericht door Markus »

Als iemand behoefte heeft aan nieuwe vervangende 3 Ampere 5 fase driverkaarten (niet van emco) , stuur dan effe een email.

Ik ben hiermee bezig geweest en heb mischien wat oplossingen

Greetz,

Markus
Plaats reactie