Ruzie tussen Mach3 & Parport

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Patrick_v_M
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 nov 2007 16:15
Locatie: Dalfsen

Ruzie tussen Mach3 & Parport

Bericht door Patrick_v_M »

Hallo,

Ruime tijd geleden ben ik begonnen met het bouwen van een Mach3 machine (X-Y). Het hele hardware verhaal komt later wel. mijn probleem doet zich al voor zonder enige electrotechniek toe te passen. Ik "gebruik" tot nu toe nog de trial versie van Mach3 en ben hiermee begonnen op een laptop. Ik ben Mach3 gaan onderzoeken met de intensie het later te gebruiken op een desktop pc bij m'n machine.

Nu ging het allemaal heel aardig op de laptop, om de I/O te kunnen 'zien' zonder hardware, heb ik het progje 'parmon' erop zitten die de status van de par.pins keurig weergeeft. Bij het geven van een jog-commando zie ik de 'dir' pin(2)(4) hoog of laag (links/rechts) worden en de 'step' pin(3)(5) knipperen. Bij het triggeren van één de 3 uitgangen word altijd Output 1 actief ivp 1/2/3 ik kan er nog niet achterkomen hoe ik dit kan veranderen naar Out1, Out2 en Out3. Wel kan ik door het 'Output 1' 'pin' nummer te veranderen ALLE uitgangpins bedienen

Dan alles op een Desktop PC gezet, WinXp met drivers en Updates, Mach3 en parmon erop en weer testen. en ja hij doet precies het zelfde, het (ene) uitgangsignaal doet het, de Chargepump werkt, de ingangen komen ook binnen., Behalve de 'step' pin doet niets, de 'dir' gaat netjes hoog/laag maar het knipperen van de 'step' blijft uit bij beide assen. Wel kan ik door het 'Output 1' 'pin' nummer te veranderen ALLE uitgangpins bedienen

Andere PC gepakt, de Slix. Weer alles erop gezet en weer fout! precies hetzelfde.

Op de D-schijf Xp pro geinstalleerd, nu zonder alle Windows update's, Mach3 enzo er weer erop, weer fout!: Alleen nu kan ik NIET alle uitgangspins meer bedienen; alleen 14,16 en 17. de rest (2-9) niet.
De 'step' pin en de 'dir' pin knipperen op pin: 4&5 en 6&7. hiervan kan ik alleen de 'dir' pin's aan pin 14,16,17 hangen zodat er toch een soort step&direction signaal valt te pakken. alleen nu knipperen 4&5 en 6&7 nog steeds vrolijk mee.

Toen heb ik op de Slix PC een derde O.S. gezet nmlijk Win2000. eerst zonder update later met update en tussenstijds alles weer gechekt. maar ik blijf in de laaste situatie hangen.

vervolgens de D-schijf van de Desktop PC. Win Xp pro erop gezet zonder update's, mach 3 erop en weer! de laaste situatie:cry:

het leuke is: op de laptop werkt het prima. maar op de rest nothing but trouble :cry: Zelfs de Desktop PC met dezelfde BIOS met dezelfde WinXp (later beide volledig geupdate) dezelfde drivers en dezelfde Mach3,,: 2 verschillende resultaten. :shock: en ja ik heb ook de bios instelling gecontrolleerd. Hieronder vind je wat gegevens over de gebruikte computer hardware en de software. Ik heb bijna alle combinaties geprobeerd maar geen succes.

is er iemand die hier al eens eerder problemen mee heeft gehad?: communicatie tussen mach3 en printerpoort.
alle tips en tricks zijn welkom want ik heb er al veeeeel te veel uren aan besteedt :oops:

nu zit ik zelf te denken aan de 'Mach3 pulsing engine' die te vinden is in je windows apparaatbeheer. hierop ga ik nog even flink googlen :P .


Laptop:
HP Compaq nc6320
(met printerpoort!)
Win Xp + updates

Desktop PC:
MoBo: Chaintech 7aja2e
AMD Duron 801MHz
SDRAM 384Mb
Nvidia riva TNT2 model 64 pro 32Mb Video

Creative Slix mini PC:
MoBo: Intel
Pentium 4 1.8 GHz
DDR 1 Gb
Intel 82845G Gaph. Contr.

Software:
Mach3 v R2.55
Mach3 v R2.63
Mach3 v R3.09

Windows XP pro
Windows XP pro sp2
Windows XP pro sp2 + Updates
Windows 2000
Windows 2000 sp4

parmon: zie bijlage
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ruzie tussen Mach3 & Parport

Bericht door Erik »

Hallo Patrick,

Welkom op dit forum.

Probeer ten eerste eens parpoort van die computer te uninstallen. Hang daarna een ledje en een serieweerstand aan bewuste pinnen van de lpt-poort en kijk wat Mach nu doet. Het is maar een ideetje, geen garantie op succes. Let wel op met dit soort experimentjes, een moederbord opblazen kan het gevolgg zijn.
Gr.

Erik
Patrick_v_M
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 nov 2007 16:15
Locatie: Dalfsen

Re: Ruzie tussen Mach3 & Parport

Bericht door Patrick_v_M »

Hallo Erik,

Dank voor je respons. Het is inderdaad slim om je signaal te testen d.m.v. echt te kijken wat er nu uit je printerpoort komt en niet te veel te vertrouwen op softwarematige uitlezing.

Ik heb zoals je aangaf een ledje met weerstandje aan de pin gehangen. vervolgens die kabel aan de drie PC's gehangen met als uitkomst dat iedere PC wel de zelfde signalen gaf. Ik was er niet van bewust dat de frequentie van de 'step' signalen zo hoog was dat 'parmon' het niet voldoende uitlezen kon. De 'up' puls is ook nog eens veel korter dan de tussentijd, waardoor er maar een kleine gemiddelde spanning uitkomt. hierdoor kon ik de Led flouw zien oplichten bij het geven van een Jog commando.

het uninstallen van de LTP poort heeft geen effect omdat Mach3, Windows buitenspel zet.

Nogmaals dank! ik kan nu verder met m'n hardware.

groet, Patrick
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ruzie tussen Mach3 & Parport

Bericht door Erik »

Fijn dat je ook even het resultaat van je acties hier neerzet. Op deze manier hebben anderen er ook wat aan. Succes verder.
Gr.

Erik
Plaats reactie