joystick

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

rens_factory
Berichten: 169
Lid geworden op: 01 mar 2007 14:51
Contacteer:

joystick

Bericht door rens_factory »

Ik wou graag een "echte" joystick gebruiken om te joggen in mach3
de joystick wil ik dan op de freestafel monteren/plaatsen, zodat ik de
juiste positie van de frees kan bepalen.
voor de aansturing van de motors gebruik ik een interface kaart met
diverse ingangen, maar deze zijn voor de noodstop en eindschakelaars.
voor het joggen heb ik dan toch: X+, X-, Y+, Y-, Z+, Z- --> 6 ingangen nodig..
nu is mijn vraag, kan ik de knoppen die ik wil gebruiken om "echt" te
joggen gewoon op de printerpoort 2 aansluiten? of moet ik daar ook een
interface kaart iod voor halen?

Als dat zo is, wou ik graag weten waar of welke ik daar voor moet hebben.

Alvast bedankt voor de reactie
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: joystick

Bericht door Erik »

Rens,

Welkom op dit forum.

Beste is natuurlijk om de joystick via de Mach software te laten lopen zodat de coordinaten onthouden worden. Als je de joystick op je drivers aansluit dan lopen de posities in Mach niet mee. Even Googlen op joystick site:http://www.machsupport.com/ leverde op dat Mach een joystick ondersteund, zie het machsupport forum. Hoe je het aan moet sluiten kun je vast zelf ook geavanceerd zoeken op Google.

Gr.

Erik
the66mustang

Re: joystick

Bericht door the66mustang »

rens-factory
ben je er al uit met je joystcik? was ook mijn idee dit te doen maar dan met een shuttle pro , een bediening voor mp3 eigenlijk maar ook toe te passen voor mach3 . usb aansluiting .
laat even weten of je er al uit bent en en wat , handig voor andere mach gebruikers hier ?
rens_factory
Berichten: 169
Lid geworden op: 01 mar 2007 14:51
Contacteer:

Re: joystick

Bericht door rens_factory »

Hoi,

nou er is een plug-in bij mach, dat je met een gewone joystick kan joggen.

ook kan je een keyboard hack doen (keyboard slopen),
en daar dan de knoppen voor het joggen van nemen.
dus keyboard slopen, en draadjes opzoeken (veel werk), en de juiste draadjes verbinden en hier drukknoppen (of een joystick) op aansluiten.

Ikzelf ga een "keyboard hack" doen, en daar sluit ik een oude arcade
joystick op aan (hier zitten nog "echte schakelaars" in) en
3 "vuur"knoppen voor de z-as en noodstop

Ook kan je via de printerpoort ingangen instellen die je kan gebruiken om te joggen, maar dat vind ik niks..
the66mustang

Re: joystick

Bericht door the66mustang »

heb een game pad aangesloten , werkt perfect met mach , met 5 mtr snoer usb aansluiting , met de key grabber in mach is het heel makkelijk in te stellen . ben nu bezig een hoogte aftaster te maken voor mach , die automatish de hoogte compenseerd , bij frezen, maar vooral bij letters v grave en folie snijden. digitale aansturing met een glas liniaal . eens kijken wat dit word .
Guusjansa
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 nov 2007 17:05

Re: joystick

Bericht door Guusjansa »

Ik heb ook een game pad staan maar de z as doet het niet >>>ik kan maar twee assen bedienen

Guus
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: joystick

Bericht door skillalot »

kun je wat meer vertellen over die key-grabber? kun je daarmee gewoon willekeurige functies onder willekeurige toetsen opslaan? zowel voor een gamepad als toetsenbord etc?

Gr sascha
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: joystick

Bericht door Mcgyver »

MAch3 heeft een plugin voor eenjoystick, als deze geinstalleerd word werkt idd alleen de x en y as.

Keygrabber is een klein programmatje die in de installatie map van mach3 staat met een smiley icoontje.

In dit programma kun je toetsaanslagen van het toetsenbord programmeren onder bepaalde knoppen van je joypad.
Er zit ook een functie in die aangeeft welke code of altcode een bepaalde knop heeft zodat je die kan invullen bij de functie van de joypad knoppen.
Je kan dan de x en y bijvoorbeeld op de linker analoge joystick zetten en de z op de rechter, net wat je wilt.

Het programmatje is redelijk simpel dus probeer het maar effe uit.

Het is al een tijdje geleden dat ik ermee gestoeit heb dus ik zal ook effe moeten kijken hoe het werkt.

Let wel op Keygrabber moet wel altijd aanstaan als je je joypad wilt gebruiken anders doet hij het niet.


SUcces

Mcgyver
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Guusjansa
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 nov 2007 17:05

Re: joystick

Bericht door Guusjansa »

Het is gelukt maar nu wil ik ook 2 knoppen op de joypad reserveren om de snelheid van joggen te in te stellen (Slow jog Rate) weet iemand hoe ik dit voor elk kaar krijg en onder welke toetsen dit staat.

Guus
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: joystick

Bericht door Mcgyver »

Je moet daarvoor eerst hotkeys maken in mach om de functie via een toets op het toetsenbord te kunnen bedienen.

Om te beginnen moet je bij config/ports en pins/ input signals een hotkey invullen bij de OEM buttons.

Bijvoorbeeld bij OEM trigger 1 kan je een hotkey (sneltoets) q invullen en bij OEM trigger 2 een w. Dit zijn gewoon willekeurige toetsen waar jijdie functie onder wilt hebben.

Vervolgens ga je naar config/system hotkeys en ga je de functie code invullen of wel de OEM code. (deze kun je vinden als je op http://www.machsupport.com kijkt en zoekt in de mach wikipedia naar OEM codes, krijg je vanzelf een lijst)
Vul de juiste codes in die je gevonden hebt in de mach wiki en je bent al halverwege.

Als je nu op de knoppen drukt op je toetsenbord zul je zien dat de slow jog rate zal veranderen.

ALs je nu met de keygrabber jouw zelfgekozen en ingeprogrammeerde knoppen bedient zal deze ook de code van jouw knop weergeven die je dan weer kan programmeren onder de toets van je gamepad. op de zelfde manier als je de assen hebt geprogrammeerd.

Dat truukje met die oem buttons zal je evt wel vaker gebruiken als je bijvoorbeeld een bedienings paneel voor je draai of freesbank wilt maken. start en stop hebben al een vaste hotkey alt-s en alt-r maar bijvoorbeeld de voeding nog niet en die zal je zelf moeten programmeren via de oem buttons. je kan er in totaal 15 programmeren.

Succes

Greetz mcgyver
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: joystick

Bericht door klaas van gemerden »

Wellicht is het handig om de opstartregel van de snelkoppeling uit te breiden met een linkje naar keygrabber.

Gr. KvG
Guusjansa
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 nov 2007 17:05

Re: joystick

Bericht door Guusjansa »

dank je wel, ik leer steeds meer bij maar waar moet ik die oem code invullen???

Guus
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: joystick

Bericht door Mcgyver »

bij config/ports and pins/ input signals kan je een hotkey aanwijzen bij een oem trigger.

Bij config/ hotkeys can je de OEM code invullen bij de door jou gekozen oem trigger.


succes

Mcgyver
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: joystick

Bericht door Mcgyver »

owja

vergeet niet om bij config/ports and pins/ inbut signals bij de gekozen oem triggers het vinkje emulated aan te zetten. Je confugureerd namelijk niet een externe knop aangesloten op je mach3 board maar een hotkey op je toetsenbord. zonder dit vinkje werkt het nml niet!
de instellingen bij de oem triggers van de port en pin kan je negeren die doen niet terzake in dit geval.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Plaats reactie