Luchtdroger

Als je wat te koop wilt zetten kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren of neem anders contact op! De berichten worden automatisch verwijderd na 30 dagen!!!

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Contacteer:

Luchtdroger

Bericht door benkr » 30 jun 2019 00:57

Ik heb van Diode een luchtdroger gekocht, hij had nog een tweede die ik ook van hem heb gekocht, maar wat moet ik met 2 van die dingen?
Volgens Diode is de ene gloednieuw en de andere gebruikt, maar ik zie geen enkel verschil, beiden hebben in ieder geval jaren in het magazijn gelegen.
Ik had die tweede er bij gekocht om spare parts voor de eerste te hebben, maar er zit eigenlijk niets vervangbaars in, dus waarom die tweede als spare?
Mocht iemand interesse hebben, het gaat om de Atlas Copco CD3.18, verbruik ca. 10W bij een max druk van 10 Bar en een max. flow van 3l/sec of 11m3/hr.

Ik heb ze nog geen van beiden uitgeprobeerd, maar als ze beiden werken hoef ik er geen twee te hebben.

Eerst de draaibank weer aan het draaien, dan de nieuwe compressor goed en betrouwbaar aan de gang en dan de luchtdroger er op, dus het zal nog wel even duren voor ik weet of ze beiden werken maar als je interesse hebt laat het maar weten.

audiomanics
Donateur
Contacteer:

Re: Luchtdroger

Bericht door audiomanics » 30 jun 2019 07:25

Hoe groot is zo'n ding? Ik heb nu zeiknatte lucht, ondanks de waterafscheider.. kan ik 'm gewoon achter de compressor zetten? Mogelijk heb ik dan interesse.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>

serum
Donateur
Contacteer:

Bericht door serum » 30 jun 2019 11:04

Cm of 70x30x10 (hxbxd)

benkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door benkr » 30 jun 2019 11:30

Ja, zoiets en ik geloof 13 kg zwaar.
Ik zal straks een foto maken van het interieur, dan heeft iedereen een idee waar we het over hebben.

Als ik het goed begrijp dan gaat de lucht ca. 2 minuten door een cylinder met droogmiddel, daarna wordt omgeschakeld naar een tweede identieke cylinder.
De net gebruikte cylinder wordt door droge lucht (een deel van de net behandelde lucht via de andere cylinder, weer drooggeblazen.
Na weer twee minuten schijnt dat gebeurd te zijn en wordt wederom omgeschakeld en herhaalt het proces zich.
Hoe veel lucht er wordt geconsumeerd voor eigen gebruik kan ik niet zo snel vinden, maar dat zal wel meevallen.
Ik heb ook geen idee wat nu 3l/sec of 11m3/uur is aan lucht, is dat heel veel of juist niet?

Dus ik denk dat er iets van Silicagel korrels in die cylinders zitten, dat is dan wat er hooguit eens een keertje vernieuwd moet worden.

Het geheel valt op door zijn eenvoud, er zit werkelijk helemaal niets in wat High-Tech is.

Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt » 30 jun 2019 14:56

Ok, dus geen aktieve koel compressor ?

serum
Donateur
Contacteer:

Bericht door serum » 30 jun 2019 17:15

Nee, klopt. Dit is een absorptiedroger. Werkt op perslucht, en heeft 230vac nodig om een klein timertje rond te laten gaan en een paar pneumatische kleppen te bedienen. Dit type droger maakt de lucht een enorme klap droger (als de korrels nog goed zijn) dan een conventionele koelcompressor. (dauwpunt tot -60 gradenC oid tegenover een max van -10 graden C voor een conventionele met een koelkastpomp).

Destijds een kleine test gedaan, omdat ik ook geen idee had.

De compressor slaat dus vaker aan en je hebt drukverlies over de beschikbare 8 bar, zover ik het begreep.

Met een ~1200w compressor (125L/min atlas copco) stond deze 1,5 minuut van de 8 minuten aan om de lucht erdoor te krijgen.

Werkingsprincipe is breed toegepast wanneer een standaard koeldroger de lucht niet droog genoeg krijg.

Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt » 30 jun 2019 17:28

Drukverlies is dus het droogblazen van de daarvoor gebruikte cylinder.
Ik zou verwachten dat je dan ook de silica gel flink verwarmd opdat deze regenereert.

benkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door benkr » 30 jun 2019 18:42

assink
Contacteer:

Bericht door assink » 01 jul 2019 09:29

Ik heb ook interesse, zou ideaal zijn als droger voor een plasmasnijder lijkt me.
M'n plasma is 170 l/min bij 5 bar nodig, ligt net binnen de grenzen van dit apparaat als ik zo lees?
Heb een compressor die het dubbele doet qua liters, maar voor de andere toepassingen is droge lucht geen harde eis.

benkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door benkr » 01 jul 2019 16:56

audiomanics schreef:
30 jun 2019 07:25
Hoe groot is zo'n ding? Ik heb nu zeiknatte lucht, ondanks de waterafscheider.. kan ik 'm gewoon achter de compressor zetten? Mogelijk heb ik dan interesse.
Kees
Kees, jij bent de eertse maar is jou interesse zodanig dat je 'm wilt, anders gaat hij naar Assink.

benkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door benkr » 09 jul 2019 22:14

benkr schreef:
01 jul 2019 16:56
audiomanics schreef:
30 jun 2019 07:25
Kees
Kees, jij bent de eertse maar is jou interesse zodanig dat je 'm wilt, anders gaat hij naar Assink.
Kees, nog geen antwoord van je gekregen, vergeten of hoef je 'm niet?

Benny_DS
Contacteer:

Bericht door Benny_DS » 10 jul 2019 10:07

Hou er rekening mee dat deze drogers onderhoud nodig hebben. De korels degraderen en moeten om de zoveel tijd vervangen worden. De voor en nafilter hetzelfde verhaal. Verder nog benadrukken dat deze drogers een redelijk constante flow van lucht verwachten. En dat ze ook gesized worden op het verwachtte luchtverbruik. Je hebt idd luchtverlies (is niet hetzelfde als drukverlies) voor de regeneratie. Deze droger is bedoelt voor vol continu drogen en heeft ook een opstarttijd voor het dauwpunt bereikt wordt.
Niet geschikt voor een hobbyruimte, of zelfs kleine werkplaats.

mjeuring

Bericht door mjeuring » 11 jul 2019 13:14

Benny_DS schreef:
10 jul 2019 10:07
Je hebt idd luchtverlies (is niet hetzelfde als drukverlies) voor de regeneratie.
Wat inhoudt dat je compressor dit luchtverlies + je normale verbruik aan moet kunnen. Als onze droger gaat regenereren, moet de compressor (Grassair 40KW) optoeren van 62% naar 85%.

motormuis

Bericht door motormuis » 11 jul 2019 13:21

jip als de droger 3ltr/sec nodig heeft is dit180ltr/min dit is behoorlijk vind ik dit is 1,4pk van de motor vermogen
ik heb nog een oude Grasso die levert 900ltr/min is te groot voor mij heb ik niet meer nodig
als er iemand wil ruilen
Hans

Plaats reactie