Als je wat te koop wilt zetten kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren of neem anders contact op! De berichten worden automatisch verwijderd na 30 dagen!!!
Ik vraag mij af of er nog belangstelling is voor een EMCO concept Turn 55. We hebben er hier 1 staan maar geen idee of dit een gewilde machine is.
Zou zonde zijn als we hem wegdoen aan een opkoper :-))
zelfde formaat als een Compact 5.. omdat het feitelijk dezelfde machine is.. (slingert Alibre Design aan.. even meten... momentje..)
er zit natuurlijk wat extra plaatwerk aan.. maar de basis is 720 mm ongeveer.. ik denk dat je onder de 900 mm blijft..
de EMCO Compact 5 CNC past in zijn geheel ( met het amputeren van wat plaatwerk van de Vaste kop ) zo ongeveer in een EMCO TM02 besturingskast, en die zijn 810 mm.. alleen de Z- stappen motor zal een stukkie uitsteken..
't is dat ik momenteel de munten even niet heb.. want als ik het wel heb.. hebben deze een wisselaar met 8 posities.. en dat is wel lekkerder dan de 6 positie wisselaar van de EMCO Compact 5...
't schuin geplaatste bed maakt ook dat ie zijn spanen makkelijker kwijtraakt, en dat er geen spanen zich meer ophopen onder de motor. want die zit weggewerkt onder het plaatwerk..
dickstra schreef: ↑10 apr 2025 13:26
Ik vraag mij af of er nog belangstelling is voor een EMCO concept Turn 55. We hebben er hier 1 staan maar geen idee of dit een gewilde machine is.
Deze zijn zeker gewild maar dan vooral bij hobbisten want meestal zijn ze slechts bruikbaar als de besturing wordt omgebouwd naar iets moderns
Dat ombouwen maakt het voor educatie moeilijk omdat verzekeringen wel eens moeilijk zouden kunnen doen
Naar wat ik begrepen heb, is de besturing van de Concept Turn 55 wel een stukkie moderner dan die van de Compact 5 CNC.
Maar.. wat ik ook wel weet.. is dat scholieren zelfs een EMCOtronic TM02 nog te ingewikkeld vinden, terwijl ik het juist een fijne en eenvoudige besturing vindt..
de besturing van de Compact 5 was indertijd voor mij wel de reden om em na 2 weken al om te bouwen naar EdingCNC, en er een reeks macro's voor te pennen zodat ik em kon gebruiken zoals ik dat graag had..
Hoe dan ook.. als ik nu de munten had.. dan was ik al in de auto gestapt om em op te halen..
dickstra schreef: ↑10 apr 2025 13:26
Je hebt al een paar dagen PB....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Niet dat ik concrete plannen heb, maar wat zou zoiets mogen kosten? Op Ebay staat er één voor 5.000 dollar. Is dat de prijsrichting, of betaal je dan veel te veel?
Ligt nsatuurlijk helemaal aan de staat van onderhoud, helemaal werkend en er super gelikt uitzien of onder jaren stof en de besturing niet werkend, maar vooir een paar honderd Euro koop je zoiets uit de tweede categorie.
Een helemaal spic en span machientje wat ook nog perfect werkt is een ander verhaal, dat is zo maar heel ver over de 1000 Euro.
Neem eens contact op met Peter uit Ledeacker, HKS Machines heet zijn bedrijf, die heeft er vast wel een paar staan in de diverse staten van werkend zijn, zeker als het ook andere Emco modellen mogen zijn.
Laatst gewijzigd door benkr op 16 apr 2025 15:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Inmiddels heb ik wat berichtjes gekregen van mogelijke liefhebbers, maar niemand die een bedrag wil noemen. Ik denk dat hij zeker nog € 1500 euro kan opleveren. Dus ik denk dat dit het richt bedrag gaat worden.Op deze manier heeft iedereen evenveel kans op deze cnc machine. Het is echt een machine met weinig draai uren, ik lees dat de software niet meer ondersteund wordt,(windows 98) maar de hobbyisten hier weten daar wel raad mee.
Wie mij een goed bod doet kan hem in de mei vakantie halen;-))
dickstra schreef: ↑16 apr 2025 19:56
Inmiddels heb ik wat berichtjes gekregen van mogelijke liefhebbers, maar niemand die een bedrag wil noemen. Ik denk dat hij zeker nog € 1500 euro kan opleveren.
Ik vermoed dat het wel wat meer waard is dan 1500 euro. 2500-3000 gaan dit soort machines vaak voor. Wel op voorwaarde dat de PC/Software/Diskette en documentatie erbij is. Liefst ook nog wat gereedschappen
Het zijn hele gemakkelijke machines in gebruik, je kunt er Fanuc/Siemens/Heidenhain/Emco Wincam op draaien, maar ze zijn zeer licht gebouwd. Dus kleine stapjes en rustig aan. Dit is de Concept 55, die een ingebouwde netwerkaansluiting heeft. De oudere versies (pc turn 50/55) hadden een windows 98 pc nodig
De machine is standaard uitgerust met een klauwplaatje met kleine klauwen met weinig klemkracht, maar met een spantang werkt het gemakkelijker.
De 8 voudige gereedschapwisselaar geeft veel mogelijkheden al zitten tools elkaar snel in de weg en ben je beperkt met een bijzonder gevormde afsteekbeitel.