Houtbeitel slijpmachine

Als je wat zoekt kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren!!!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Contacteer:

Houtbeitel slijpmachine

Bericht door benkr »

Zo ongeveer 50 jaar geleden heb ik bij een meubelmaker gewerkt, enkele weken maar want het bleek dat ik helemaal niet mocht werken als 14 jarige, maar ik was van school getrapt en moest iets.
Daar hadden ze een beitel slijp machine die ik eigenlijk altijd wel heb gewild maar nooit ergens ben tegen gekomen.
Laatst vond ik deze site:

https://shop.dr-keller.de/product/13110 ... ibe/Iseli/

Nu vind ik ruim 200 Euro echt te veel geld voor een ding wat ik waarschijnlijk nooit ga gebruiken, maar als ik ergens eentje zou kunnen vinden die gebruikt is dan zou ik daar best wel interesse in hebben, puur en alleen voor de nostalgische gedachte
Weet iemand toevallig zoiets te vinden voor een redelijk bedrag?
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Re: Houtbeitel slijpmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 24 nov 2020 22:37 puur en alleen voor de nostalgische gedachte
Die herinnering dat je van school gestuurd werd? :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
G21 in je code zetten is net zo stupide als elke keer dat je in de auto stapt, de snelheidsmeter op km's ipv mijlen te moeten zetten.
benkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 25 nov 2020 09:24
benkr schreef: 24 nov 2020 22:37 puur en alleen voor de nostalgische gedachte
Die herinnering dat je van school gestuurd werd? :lol:
En dat is niet één keer gebeurd, maar zelfs twee keer in die tijd, dat krijg je als je techniek in je bloed hebt zitten en dan naar scholen moet (CITO schoolkeuze toets) waar dat absoluut niet aan bod komt.
Daarna ben ik naar de LTS gegaan en zo door, toen ging het als een speer want toen zat ik op mijn plek.
Op de LTS kwam ik er in het 4e jaar achter dat als je door wilde naar de MTS je dan de "T" stroom richting moest hebben, dus toen die richting er ook nog maar even bij gedaan, dat was 6 weken voor het eindexamen, en ik slaagde nog ook. De gewone LTS slaagde ik als enige met lof. Daarom heb ik dus 2 LTS diploma's nu.
serum
Donateur

Bericht door serum »

Het is vrij gebruikelijk om een houtbeitel te slijpen tegen een grote (200-250mm) langzaam draaiende natte steen. Je slijpt de beitel dan iets hol, maar dat wet je er na het slijpen zo uit. Je gebruikt toch max de eerste 0,05mm van je beitel. Dat kleine kuiltje is niet perse nadelig voor de geleiding van de spanen.

Wat ik doe; ik slijp eerst tegen een slijpsteen de bramen eraf (gevallen beitels zijn het ergste). We hebben een oude slijpmachine met dwarsslede om de beitels voor de vlakvandiktebank op te slijpen, die misbruik ik hiervoor. Dan haal ik hem over een wetsteen om de ronding eruit te halen op de eerste 0,3 a 0,4mm, de voorste 0,1mm zet ik dan onder een iets steilere hoek, zodat hij daar nat een paar graden steiler is (blijft de beitel langer scherp) en dan ontbraam ik de onderkant met een wetsteen. en voor mijn werk maak ik meestal aan de onderkant een klein rond kantje, zodat ik hem over materiaal kan laten glijden zonder dat het materiaal beschadigd. (na- polijsten op een leren lap is wel een fijne stap). Er zijn gasten die er een arbeidsslag van een halve dag van hebben gemaakt om de beitels te slijpen, die doen het op een zuidoost asiatisch apeschaamhaar gekant matje als de zon op het hoogst staat met de punt naar het noorden op een nuchtere maag. Ik wil op een gegeven moment ook weer door met werken en kies voor de onorthodoxe snellere manier.
foto's uploaden op cnczone.nl Let op, maximale grootte is 2,5MB, geen restricties op resolutie
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

klinkt allemaal heel bekend :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
G21 in je code zetten is net zo stupide als elke keer dat je in de auto stapt, de snelheidsmeter op km's ipv mijlen te moeten zetten.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Volgens mij wil Ben helemaal geen houtbeitels slijpen hij wil zo'n machine voor de nostalgie :lol:
Als hij wel houtbeitels wil slijpen mag hij mijn Tormek wel lenen.
benkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 25 nov 2020 12:47 Volgens mij wil Ben helemaal geen houtbeitels slijpen hij wil zo'n machine voor de nostalgie :lol:
Als hij wel houtbeitels wil slijpen mag hij mijn Tormek wel lenen.
Juist, dat bedoel ik.
serum
Donateur

Bericht door serum »

foto's uploaden op cnczone.nl Let op, maximale grootte is 2,5MB, geen restricties op resolutie
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Je begrijpt Ben nog steeds niet serum.
Hij heeft ooit in een werkplaats aan een RollsRoyce Phantom gewerkt en wil zo'n phantom gewoon op de plank zetten om er nostalgisch bij te kunnen dromen over vroegah.
Hij wil er niet in rijden, tanken of starten gewoon kijken.
En dan kom jij met een lelijke eend aan, die rijdt ook maar hij wil niet rijden.....
Waarschijnlijk heeft Ben geen eens beitels :lol:
rolandvs
Contacteer:

Bericht door rolandvs »

De beitel wetten om de holling eruit te halen. Vreemd volgens mij om de bramen eraf te halen. Om hem echt scherp te maken. Maar heb niet op school gezeten. Maar heb de school destijds wel bezocht. Een slijpmachine zijn er vaak voor enkele tientjes te vinden. En hoeft echt niet perse met water. Doe alle beitels droog slijpen alleen je moet ervoor zorgen dat beitel niet verbrand.
Daarna afwerken met wetten om bramen eraf te halen en scherp te maken. Holling is er overigens niet voor niets.
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
benkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 25 nov 2020 14:16 Je begrijpt Ben nog steeds niet serum.
Hij heeft ooit in een werkplaats aan een RollsRoyce Phantom gewerkt en wil zo'n phantom gewoon op de plank zetten om er nostalgisch bij te kunnen dromen over vroegah.
Hij wil er niet in rijden, tanken of starten gewoon kijken.
En dan kom jij met een lelijke eend aan, die rijdt ook maar hij wil niet rijden.....
Waarschijnlijk heeft Ben geen eens beitels :lol:
Nee, ik heb inderdaad bijna geen beitels, één setje uit de erfenis van mijn vader, anders had ik alleen maar een paar hak werktuigen die het certificaat beitel zeker niet verdienen.
Maar het gaat inderdaad puur om de nostalgische herinnering, beitel in dat machientje, zwengel er aan geven en hij bleef uit zichzelf op en neer gaan, puur door de slijpkrachten van de steen op de beitel. En er kwam een vlijmscherpe beitel uit, inderdaad even over de wetsteen en je kon er jezelf mee scheren.
Die indruk voor mij als 14 jarige is me altijd bij gebleven en zou ik graag in de schuur willen hebben, puur uit nostalgisch oogpunt.
Maar kennelijk is er ook hier niets te vinden, jammer. Mocht iemand er ooit eentje tegenkomen dan hoor ik het graag.
Plaats reactie