CNC-frees gezocht

Als je wat zoekt kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren!!!

Moderator: Moderators

CNC-frees gezocht

Berichtdoor Laro op 11 Aug 2017 12:34

Beste allemaal,

Sinds een jaar ben ik in het bezit van een Huvema 280x700 Vario conventionele draaibank.
In de toekomst wil ik die graag ombouwen naar CNC, maar bij gebrek aan ombouwsets is een freesmachine wel handig. Dat is een goed excuus om nu eens echt op zoek te gaan naar een CNC freesmachine, zodat ik in principe alle metaalbewerkingen zelf kan uitvoeren.
Wegens tijdgebrek, en een kleine op komst, zie ik het niet gebeuren om een conventionele om te bouwen naar CNC. Hierdoor ben ik nu meer op zoek naar een al omgebouwde CNC freesmachine.

Op het gebied van frezen doe ik nu niets, en heb ik niets. Om toch enigszins toekomstbestendig te zijn, zoek ik een machine die net iets boven het miniatuurbereik uitstijgt, maar ook niet van die mega grote oudjes. Ruimte is ook een factor, maar ik lees hier regelmatig terug dat iedereen achteraf nét een slag groter had gekozen ;-). Enkele modellen die bijvoorbeeld in aanmerking komen zijn HBM/Optimum BF20/BF25/BF28/BF30, Wabeco F1200/F1210, Huvema BL20/BL30 etc. Ook andere machines die hiermee vergelijkbaar zijn, zijn natuurlijk het overwegen waard.

Het heeft mijn voorkeur dat een kleine spoedcursus mbt besturing/bediening inbegrepen is bij de verkoop, zodat ik wel enkele aanknopingspunten heb ik om zelf met de machine om te leren gaan. Een laptop om de eventuele besturing op te zetten heb ik wel. Bij voorkeur komt de machine ook met wat accessoires zoals enkele frezen en andere handigheden die het leven in het begin makkelijker maken.

Tot op heden heb ik, naast wat Arduino knutselwerk, geen echte ervaring met CNC-besturingen. Op het HBO heb ik wel eens een ochtend G-codes geprogrammeerd, en later heb ik veel uren gemaakt met Autocad en Inventor, en ook heb ik gewerkt als (off-line) programmeur voor Panasonic Lasrobots.

In de praktijk zal ik de machine gebruiken voor diverse materialen, aangezien mijn technische hobbymatige interesse ook heel divers is.

Indien iemand iets weet, iets heeft, of een andere interessante suggestie heeft, dan hoor ik dat graag.

Groeten,

Laro

PS. Ik woon in de omgeving van Purmerend.
Laro

Re: CNC-frees gezocht

Berichtdoor assink op 11 Aug 2017 14:01

Zie inmiddels op youtube meerdere verkochte en werkende skyfire machines.
Dan ben je in 1 keer klaar. Misschien is dat wat?
http://skyfirecnc.com/Machines.asp

Heeft alleen nog geen EU distributeur.

Of in engeland staat ook wat moois te koop:
http://www.mycncuk.com/threads/11055-De ... #post93987
assink

Berichtdoor D9R op 11 Aug 2017 14:21

Doe maar geen skyfire.
Importeer een Tormach als je graag een compacte machine wil.
Iets duurder, iets mindere specs, maar wel een goeie machine zonder rare fratsen of andere problemen.
En je krijgt geen halve machine als ze in China besluiten van....'ah is goed genoeg, verscheep hem maar'.

Jep ik heb een skyfire zoals sommige weten (inmiddels weer wat PB's beantwoord).
Doet het nu prima hoor, maar heeft mij wel 4 maanden gekost om in orde te maken. Met nog een berg extra kosten.
Ik kan je een boek schrijven over al het gezeik.

Mijn machine werkt prima nu maar ik kan het je niet aanraden.

kort samengevat

- uitlijning van de x en y as was niet goed
- scheef geboorde gaten in de y as
- montageplaat van stepper maar met 3 bouten i.p.v. 4 vast
- vouwbalgen zitten maar half vast, en kapotte schroefdraad
- loslager en vaste lagers niet uitgelijnd
- hard geluid bij het bewegen van de x as. Kwam door de uitlijning
- Veel backlash op de X en Y assen (ze gaven zelf aan dat het TE veel was, verder nooit een oplossing gekregen)
- De China P4 Hoekcontactlagers van de assen vol vuil en draaide niet soepel. Deze heb ik vervolgens vervangen voor P4 NTN lagers.
- nauwkeurigheid was zeer slecht
- electronica is hobby bob gedaan
- chinese stroomaansluit stekkers
- encoder niet geconfigureerd
- half werkende software configuratie

Na de uitlijning van de assen en vervangen lagers was het spelings probleem en nauwkeurigheid opgelost (= complete bed eraf halen).
Maar het freesresultaat was echter om te huilen. Er zat een trilling in de aandrijving of de spindel zelf. Na veel meten en testen ben ik erachter gekomen dat de poelie van de servo runout had. Hier heb ik vervolgens een nieuwe voor gekregen. Maar ook deze had runout. Reactie van hun was dat ze zo aan hun zijn geleverd. En dat ze nieuwe moeten laten maken.
De chinese HTD riem heb ik vervolgens vervangen voor een SKF HTD riem.
Hierna was het euvel nog niet weg en bleek er ook nog een trilling een spindel te zitten. Vervolgens heb ik een nieuwe spindel gemonteerd en ik had een werkbaar resultaat.

Diepchess heeft ook een skyfire gekocht.
Dus wellicht binnenkort nieuwe ervaringen ;)
D9R

Berichtdoor Laro op 11 Aug 2017 17:15

Dank jullie voor jullie reacties.

De machines die jullie noemen zijn wel echt buffels van machines, met dito prijzen, zo op het eerste oog. Ik had het relatief slanke ontwerp van de normale kolomfreesmachines in gedachte.

Een budget noemen zou misschien een goed idee zijn, maar dat vind ik lastig te noemen. Een tijdje geleden is er hier op het forum een Wabeco F1200 verkocht voor iets meer dan 2000 euro, inclusief wat aanverwante artikelen, en achteraf heb ik spijt dat ik toen niet sneller heb gereageerd.

Ik hoop een soortgelijk model te vinden. Een grote omkasting heeft voor mij als nadeel dat het direct gevoelsmatig erg veel ruimte inneemt.

Groeten,

Laro
Laro

Berichtdoor carlo op 11 Aug 2017 17:51

carlo

Berichtdoor hugo stoutjesdijk op 11 Aug 2017 18:23

Zoveel geld zou ik niet ongezien / getest uitgeven aan zoiets.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hugo stoutjesdijk
Donateur

Berichtdoor javanree op 11 Aug 2017 22:20

Carlo dat is bagger :

- motor met koolborstels ; dan liever een 'Chinees' van 1.5kW met VFD ofzo
- geen kogelomloop maar trapezium spillen op de assen
javanree

Berichtdoor Laro op 14 Aug 2017 09:19

Wederom dank voor jullie reacties. Ik heb de voorgedragen machines met interesse bekeken, maar voor mij is wel duidelijk geworden dat in mijn geval een 2e hands, reeds omgebouwde machine, het meest interessant is vanwege de prijs/kwaliteitverhouding. 5000 euro is me te gortig voor een eerste machine, zonder echte freeservaring.
Het "toekomstbestinge" dat ik zoek hoeft dus niet te betekenen dat het een nieuwe of zeer grote machine hoeft te zijn. Het idee erachter is meer dat ik met een kleine proxxon of HBM X-2 waarschijnlijk op korte termijn tegen de grenzen De formaten die bij de genoemde merken/modellen passen, sluiten denk ik meer aan bij wat ik kan gebruiken.

Ik blijf meelezen.

Bij voorbaat dank,

Laro
Laro

Berichtdoor create op 16 Aug 2017 09:59

Een budget noemen zou misschien een goed idee zijn, maar dat vind ik lastig te noemen. Een tijdje geleden is er hier op het forum een Wabeco F1200 verkocht voor iets meer dan 2000 euro, inclusief wat aanverwante artikelen, en achteraf heb ik spijt dat ik toen niet sneller heb gereageerd.

Ja, sorry die was van mij!

Je woont in omgeving Purmerend las ik, wat dacht je van koffie in Volendam?? Dan vertel ik er alles over tenminste wat ik weet hahaha

greetz Create
create

Berichtdoor assink op 16 Aug 2017 11:28

Staat momenteel zoiets op marktplaats:
https://link.marktplaats.nl/m1193345612

Misschien is dat wat?
assink

Terug naar Gevraagd