labvoeding

Als je wat zoekt kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren!!!

Moderator: Moderators

Breaker
Donateur
Contacteer:

labvoeding

Bericht door Breaker » 17 mei 2018 19:37

Ik heb een oude labvoeding die altijd goed werkte:

Gallerij Link

Maar de laatste tijd wat kuren vertoond. De spanning op de variabele uitgang verloopt, als ik het instel op 6V kan deze na verloop van tijd zomaar op 4V of 8V staan, dus moet regelmatig controleren, ook bij het aanzetten staat de uitgang nooit op het voltage van het uitzetten. Soms scheelt het veel, dus het is oppassen.

Dit model was het beste wat ik toendertijd kon betalen (en dat was niet veel) en ik ben best bereid een nieuwe aan te schaffen, maar kan geen goede vervanging vinden, deze is compact en heeft een vaste 5V en een vaste 12V uitgang wat erg makkelijk is, de derde gebruik ik dan voor een extra spanning die ik nodig heb tussen 0-30V. Ik zie eigenlijk geen labvoedingen die dit nog hebben, en als ze drie uitgangen hebben kost het direct € 300-500, wat voor mijn gebruik ook weer overdreven is omdat uitgang twee en drie toch op weer 5 en 12V zullen worden ingesteld.

Dus... Weet iemand een goede vervanger, of heeft iemand een gelijkwaardige tweedehands liggen of weet iemand wat er loos mee is en of dat te repareren is?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...

benkr
Donateur
Contacteer:

Re: labvoeding

Bericht door benkr » 17 mei 2018 21:08

Even op Aliexpress zoeken, staan er flink wat op voor heel redelijke prijzen.

audiomanics
Donateur
Contacteer:

Bericht door audiomanics » 17 mei 2018 21:12

Veel Belgische aanbieders... 65 euro, ook uit België:
https://www.2dehands.be/elektronische-a ... 15038.html
Heb je je eigen voeding voor de spareparts..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>

Dratsabylgu

Bericht door Dratsabylgu » 17 mei 2018 21:16

Deze is redelijk betaalbaar

https://www.eleshop.nl/labps23023-dubbe ... eding.html

Een goede tripple voeding van een A merk kost je >1000 euro.

Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt » 17 mei 2018 23:20

Die "chinese" labvoedingen zijn op zich prima maar er is 1 ding waar je op wilt letten want dit heeft mij in het verleden veel ellende bezorgt.
Check met een oscilloscope het inschakelgedrag. Ik had vaak dat als ik hem op 5V instelde en er rechtstreeks een schakeling aan hing dat hard de netspanningsschakelaar aan , uit en weer aan er een piek van ruim 7 a 8 volt uit kwam, resultaat micro kapoet.
Sommigen hebben dat euvel en dan weet je dat je je schakeling afkoppelt voor weer in te schakelen.

Wat ik echt kan aanraden zijn Delta voedingen uit Zeeland, NL dus. Super service. De oudere types sturen ze je per email het schema op en als hij werkt hoef je alleen de elco's te vervangen voor vele jaren plezier. Heb je alleen nog ern fixed 5 en 12V nodig nou dat zou toch geen probleem mogen zijn.

hfjbuis

Bericht door hfjbuis » 17 mei 2018 23:56

Delta voedingen dat was in mijn tijd absoluut goed spul samen met PowerOne.

Inschakelpieken kun je deels voorkomen door er een belasting aan te hangen. En zo'n weerstandje van een paar dubbeltjes is zeker het proberen waard.

Dratsabylgu

Bericht door Dratsabylgu » 18 mei 2018 10:48

Voor gebruikte A merk voedingen kan je hier eens kijken.

https://skye-electronics.com/product-ca ... -supplies/

Ik zou het niet voor die prijzen kopen maar een lager bod doen, ik heb bijna al mijn Delta E serie voedingen verkocht en een Delta EST 150 gekocht voor 250 euro via marktplaats.

Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt » 18 mei 2018 10:59

Dratsabylgu schreef:
18 mei 2018 10:48
Ik zou het niet voor die prijzen kopen maar een lager bod doen, ik heb bijna al mijn Delta E serie voedingen verkocht en een Delta EST 150 gekocht voor 250 euro via marktplaats.
Dat is wel erg goedkoop zeg, daar had ik er ook wel eentje voor willen hebben :shock:
De oude analoge zijn goed genoeg en praktisch onverwoestbaar, alleen een elco recap na 20 a 30 jaar is wel aan te raden.

HD13
Contacteer:

Bericht door HD13 » 18 mei 2018 19:01

Breaker,
Heb zelf een identiek model en geen problemen.
Zou het eerst met nieuwe potmeters proberen.

popol167
Contacteer:

Bericht door popol167 » 18 mei 2018 19:15

en hebben jullie al eens gedacht aan een voeding uit een computer? vaste spanning van 3,3V, 5V, 12V en -12V en heel veel amperes. voor die regelbare spanning van 30V een dc dc step up van die Chinees ?
Popol.

Breaker
Donateur
Contacteer:

Bericht door Breaker » 18 mei 2018 19:59

Dank voor alle adviezen!
De voeding wordt met de dag onbetrouwbaarder, dus het zal er wel op neerkomen dat ie met een grote boog het raam uitgaat wanneer er binnenkort ergens blauwe rook uit ontsnapt.

'k heb al wat contactspray in de potmeters gespoten maar dat heeft geen effect, ook de kap er af gehaald en niets vreemds te zien.

Die eleshop heeft wel interessante modellen en nauwelijks duurder dan uit het verre oosten. Ik ben er nog niet uit, profi wordt al snel te groot en duur, maar weet al wel beter waar ik op moet letten nu.

Een PC voeding levert wel Ampères maar geen begrenzing, dat is niet helemaal wat ik zoek.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...

Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt » 18 mei 2018 20:32

Breaker schreef:
18 mei 2018 19:59
'k heb al wat contactspray in de potmeters gespoten
NEEEEEEE nou die zijn binnenkort dan ook naar de klote.
Contactspray is zoiets als tijdens het frezen smeren met geconcentreerd zoutzuur. :evil:
IPA niets anders. Mocht een dure schakelaar echt aangetast zijn dan kun je het even weken in contactspray maar daarna schoonspoelen met veel IPA.
Maar potmeters? Nooit, nooit met contactspray.

benkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door benkr » 18 mei 2018 21:30

Krakende schakelaars en potmeters uitwassen met schone wasbenzine (geen gerecycled spul) en daarna heel licht smeren met siliconen vet spray, vroeger heette dat Kent White Grease en was werkelijk overal voor te gebruiken en een krakende potmeter was na een behandeling voorgoed genezen.
Deze procedure jarenlang toegepast in echt professionele meetapparatuur (ik ben daar zo'n 20 jaar in werkzaam geweest, van monteur tot afdelingshoofd)

Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt » 18 mei 2018 22:05

Ja wasbenzine kan ook heel goed maar ik vind het zo stinken.
Het duurt ook langer voor het verdampt is of hadden jullie daar ook een trucje voor, droogfohnen ofzo? En die siliconenspray, alleen op de as denk ik? Je wilt toch niets tussen de loper en de weerstandsbaan hebben?

Plaats reactie