Omvormer met echte sinusvormige spanning

Als je wat zoekt kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren!!!

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Contacteer:

Omvormer met echte sinusvormige spanning

Bericht door benkr » 24 okt 2018 15:33

Omdat hier toch ook wel verschillende botenmensen aktief zijn stel ik de vraag toch ook hier.
Ik zoek een omvormer die een echte sinus uitgangsspanning afgeeft, het vermogen moet wel boven de 1kW liggen.
Ik heb al diverse kapotte Victron laders/omvormers gekocht, maar die hebben dusdanige brandwonden dat ze niet te repareren zijn, maar als je zoiets hebt liggen dan heb ik daar ook wel interesse in, misschien kan ik van 2 of 3 defecte wel één werkende maken.

hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Re: Omvormer met echte sinusvormige spanning

Bericht door hugo stoutjesdijk » 24 okt 2018 15:37

Ben, niet dat ik je er aan kan helpen, maar ik kan me voorstellen dat je vraag niet helemaal compleet is.
b.v. wat is de ingang, is dat DC of AC (zal wel DC zijn, anders kun je net zo goed een trafo pakken ;-) )
En is er dan nog een bepaalde spanning, 12v of 48v misschien wel 60v ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

benkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door benkr » 24 okt 2018 16:10

Klopt, vergeten.
De ingangsspanning moet 12VDC zijn.

flex

Bericht door flex » 24 okt 2018 21:38

Wat recente filmpjes van AvE op YT gaven als resultaat dat goedkoop en duur die adverteren een goede sinus te leveren dat geen van 2 deden.
"BOLTR: Samlex inverter | Cheap vs. Expensive"
Dus.......

Sven
Contacteer:

Bericht door Sven » 24 okt 2018 21:51

Ik heb relatief vaak negatief gelezen over victron.
Toen ik er eentje nodig had heb ik mastervolt gekozen. Wel een andere orde dan wat jij nodig hebt, is meen ik maar 200 watt.

Ik geloof niet dat ik die erg zwaar belast maar al een jaar of tien geen problemen.
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

benkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door benkr » 26 okt 2018 18:43

Ik heb iemand gevonden uit Groningen die iets voor me heeft, eigenlijk is het een ruil, hij twee defecte omvormers van mij, en ik eentje van hem.
Nu weet ik dat het spreekwoord zegt "van ruilen komt huilen" maar ik wil toch een deal maken met hem.
Nu heb ik dacht ik / hoop ik hier pasgeleden iemand uit Groningen horen roepen dat hij naar de CNC zone dag kwam.
Klopt dat en zou jij (die persoon uit Groningen dus) voor mij postbode willen spelen?

Ik bedoel het volgende:
Voor zaterdag wordt er een pakje met daar in een omvormer (weegt denk ik iets van 10 a 15 kg) bij je afgegeven.
Jij brengt dat mee naar de CNC zone dag.
Je krijgt van mij een ander pakket wat weer naar die persoon moet, hij komt dat dan bij jou weer ophalen.

Fijn zo'n forum.

keesfrees
Contacteer:

Bericht door keesfrees » 26 okt 2018 19:17

Ha Ben,

Ik ben je nog meerdere wederdiensten verschuldigd, dus roep maar !
Maar ik ga wel al een paar dagen eerder op pad, zoals gewoonlijk, 'tis een heule afstand immers :-)
Onzin, ik ga dan bij meerder adressen langs in "het verre westen".

benkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door benkr » 26 okt 2018 21:50

Kees, ik heb je een berichtje gestuurd, lijkt me beter om het verder privé te houden.

keesfrees
Contacteer:

Bericht door keesfrees » 26 okt 2018 22:08

En ik heb al een berichtje terug gestuurd ook.
Mag ik vragen waarom je (bij dit vermogen) veel waarde hecht aan de mooie sinus golfvorm ?

benkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door benkr » 27 okt 2018 10:37

Er zijn wat apparaten die het niet op een blokgolf of gemodificeerde blokgolf doen, een Senseo is daar het beste voorbeeld van.
Maar ook vrijwel elke switched mode voeding vindt die rechthoekige spanningen niet zo heel erg leuk, het standaard sommetje van effectieve spanning vs. piekspanning klopt niet bij die rechthoek golfvormen en daar is het ingangsdeel van zo'n voeding niet op gedimensioneerd meestal gaat dit wel goed, maar soms ook niet. En er zijn ook voedingen die via een condensator de netspanning opdelen (altijd voor hele kleine vermogens), de condensator fungeert dan als verliesvrije weerstand maar dat geintje gaat bij niet sinusvormige spanningen niet op, dan krijg je heel andere spanningen op plaatsen waar dat niet bedoeld is.

DaBit
Donateur

Bericht door DaBit » 27 okt 2018 11:12

Geschakelde voedingen hebben met een gemodificeerde blokgolf weinig problemen. Indien niet-PFC dan is het simpelweg gelijkrichting en nemen de piekstromen zelfs af, indien wel PFC dan lost de PFC-controller het geintje wel op. De regellus kan niet volgen, maar dat is voor de eerste conversie naar busspanning geen ramp.

Condensator in serie hangt een beetje van de dimensionering af; er loopt wat meer stroom door de zener, maar als die niet al te gek krap is, mwah. Moet je eerder pech mee hebben dan dat je geluk hebt dat het wel werkt. Overigens heb je dan ook een probleem als er wat van de PWM van je pure sinus converter doorlekt naar de uitgang.

Eigenlijk zijn het vooral de apparaten met een echte nettrafo die de gemodificeerde blokgolf niet prettig vinden. Veel trafo's zitten dicht tegen verzadiging aan. Die gaan dan net over het randje, de magnetiseringsinductatie kakt in, en ze worden (te) warm. Tweede probleem is dat er meestal een kleine DC-component in de AC van zo'n omvormer zit; de transistoren in de H-brug zijn niet allemaal precies identiek.

Conclusie: de meerwaarde van een pure sinus is best beperkt als je het mij vraagt, zeker met moderne apparatuur.

hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk » 27 okt 2018 12:28

Ik was eigenlijk ook nieuwsgierig hoe je 1kW langdurig vanuit de 12v aan bied. 80A is toch wel pittig, moet een flinke accu bak staan.

benkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door benkr » 27 okt 2018 12:50

Ja, hier kunnen we een metersdikke boom over opzetten, en al heel snel zal 95% van de medeforumleden afhaken dus laten we dat maar niet gaan doen, we weten beiden dat er problemen kunnen optreden die je met een sinusomvormer niet hebt. Zeker is dat een Senseo het alleen maar doet op een sinusvormige spanning en zo zijn er nog een paar.
Anders was mijn keuze snel gemaakt, die blokkendozen hebben een veel beter rendement, dus alleen daar al voor zou je het doen. Bovendien zijn ze stukken goedkoper.

hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk » 27 okt 2018 13:20

benkr schreef:
27 okt 2018 12:50
Zeker is dat een Senseo het alleen maar doet op een sinusvormige spanning en zo zijn er nog een paar.
Heeft dat hoofdzakelijk te maken met het principe van dat pompje, wat eigenlijke een grote spoel is met een ankertje als zuiger, wat heen en weer rammelt ?
Blijkbaar is er behoefte aan een 12vDC senseo. :lol:

Plaats reactie