Omvormer met echte sinusvormige spanning

Als je wat zoekt kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren!!!

Moderator: Moderators

andrefc101
Donateur
Contacteer:

Re: Omvormer met echte sinusvormige spanning

Bericht door andrefc101 » 27 okt 2018 17:57

Sven schreef:
24 okt 2018 21:51
Ik heb relatief vaak negatief gelezen over victron.
Wat heb jij dan allemaal gelezen over Victron... en waar?
Ik gebruikt al meer dan 12 jaar Victron (eerste 12/1600 nu 12/3000), en heb nog nooit 1 probleem gehad.
Gebruik dat ding dagelijks in mijn bus voor de Senseo en soms voor de magnetron, dus ik gebruik ze echt wel!

benkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door benkr » 27 okt 2018 19:49

Victron heeft in de loop der tijd een flink aantal modellen (gehad), ze hebben zowel echte sinus omvormers als ook de gemodificeerde blokkendozen.
De Multiplus Compact 12-2000-80 die ik dus heb schijnt samen met nog een paar modellen uit dezelfde serie echt slecht te zijn, van kapot gaan bij vollast (terwijl ze heel ruim overbelast zouden moeten kunnen worden) en sterk teruglopende spec's bij wat hogere temperaturen, zo zou de 2000 in de zomer amper 1000Watt halen en bij 2000Watt zeker kapot gaan.
Maar er zijn ook modellen, de 3000Watt versie wordt o.a. genoemd, die eigenlijk weer onverwoestbaar zijn. Ik heb deze wijsheid van verschillende mensen die mij allemaal een berichtje hebben gestuurd naar aanleiding van een vraag op marktplaats over defecte apparaten van het type wat ik heb. De modellen met gemodificeerde blokgolfvorm zouden dan juist weer onverwoestbaar zijn.
Over Mastervolt, lees ik precies hetzelfde, apparaten die 8 maanden oud zijn en door Mastervolt als onherstelbaar defect of niet onder garantie vallend retour gaan naar de koper, en dat ook nog eens na een best wel lange reparatietijd.
Ja, ik weet het ook niet, ik dacht dat Victron een onverwoestbaar topmerk was, maar b.v. een algemene regel van Victron is dat apparaten van meer dan 6 jaar oud niet meer gerepareerd worden. Dat vind ik voor een topmerk beslist niet kunnen.
Onlangs heb ik weer wat ervaring opgedaan met Delta Elektronica uit Zierikzee, die stellen gewoon keihard (kijk maar op hun website) dat hun apparaten niet kapot horen te gaan en daarom tegen kostprijs hersteld worden, ook als ze 20 jaar oud zijn bijvoorbeeld. De voeding die ik had (voor en medeforumlid) was ook al een aantal jaren oud en oorspronkelijk gemaakt als special voor ASML. Toen ik ze belde over dat apparaat kreeg ik helemaal gratis de onderdelen die nodig waren om er weer een normaal seriemodel van te maken, ik kreeg ook nog een aantal hints over het preventief vervangen van bepaalde onderdelen die na de verstreken tijd mogelijk aan vervanging toe waren. Dat is voor mij een topmerk met een topservice, bij Victron krijg je nog niet eens een techneut te spreken, je wordt verwezen naar een dealer, en daar willen ze ook alleen maar verkopen. De omvormer die ik heb is bij een dealer geweest en is retour gekomen omdat hij ouder dan 6 jaar was en dus niet meer gerepareerd werd, dat is voor mij het tegenovergestelde. Maar dit alles wil natuurlijk niet zeggen dat alles waar Victron op staat bagger is, zeker niet, ze zijn niet voor niets marktleider in Nederland. En je hoort op zo'n vraag als die ik heb gesteld natuurlijk alleen maar negatieve dingen, de apparaten die gewoon blijven werken blijven natuurlijk naar alle tevredenheid door de gebruiker gebruikt worden.

andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 » 28 okt 2018 08:45

Oké Ben. Maar goed, ik vind dat een (top)product valt en staat bij de service die door de fabrikant cq. dealer wordt geleverd.
Jou ervaring hiermee is niet erg positief (of eigelijk helemaal niet), wat ik inderdaad heel erg slecht vind.
Ik heb in al die jaren na echt intensief gebruik nooit een probleem met mijn omvormer(s) gehad, dus over de service kan ik niets zinnigs zeggen.
Maar helaas hoor je dit soort dingen vaker wanneer het met de economie goed gaat, erg tekenend helaas!
Nu hebben ze je niet echt nodig, er wordt toch wel genoeg verkocht, wel heel erg jammer dit......

Sven
Contacteer:

Bericht door Sven » 28 okt 2018 13:21

De zwaarste ontevredenheid die ik over victron had gelezen ging over bootjes.
Die omvormers worden nogal vaak in bootjes geschroefd die naar verweggistan gaan.

Als die omvormer onderweg kapot gaat dan wil je 'm of vervangen, of repareren.

In verweggistan kan dat vaak allebei niet. Ze zijn niet leverbaar en als er iemand te vinden is die wel kan repareren maar geen dealer is dan krijgt ie geen beschikking over de schema's .

Nu kunnen sommigen ook repareren zonder die schema's maar die mensen vind je onderweg denk ik niet...

Over mastervolt heb ik dat soort berichten niet gelezen maar ik lees niet meer zoveel over dit soort dingen.

Voor mij was de reden een "goede" omvormer te installeren is dat ik met een semi blokgolfding mijn macbook niet kon laden en met een sinusding lukte dat wel..
Geen flauw idee hoe dat nu zou zijn, het was mijn enige macbook en mijn andere laptops heb ik nooit met een andere omvormer hoeven laden.
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

Kjelt

Bericht door Kjelt » 28 okt 2018 16:05

Wat er van weet hebben ze zelf ontwikkelde omvormers worden oa in Eindhoven ontworpen en in China gebouwd die zijn echt wel goed. Ze hebben ook China ontworpen spul maar kan me niet voorstellen dat ze daarmee hun naam te grabbel gooien.
Wat betreft schemas geven is Delta echt uniek bijna uniek in de wereld maar ook daar doen ze het alleen van de oude apparaten waar een opvolger van is verschenen. Van hun courante apparatuur krijg je zelfs bij Delta nul op het rekest.

benkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door benkr » 28 okt 2018 16:39

Ik heb toch wel een aantal schema's van Delta van nog steeds courante apparaten, maar daar heb ik wel wat voor moeten beloven. Ik mag ze dus niet verder verspreiden.

pieter dr200

Bericht door pieter dr200 » 11 nov 2018 01:42

is een sinus trafo geen idee?
deze zet het blokvormige signaal om in een sinus.

deze worden onder andere toe gepast tussen een frequentieregelaar een oude elektromotoren.
omdat bij oudere elektromotoren er een andere lak gebruikt is voor de wikkelingen, door de blok spanning word de lak dan eigenlijk kapot geslagen.

Breaker
Donateur
Contacteer:

Bericht door Breaker » 11 nov 2018 08:58

Is het niet de bedoeling dat een VFD (of een omvormer) dat sinus signaal direct geeft?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...

benkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door benkr » 11 nov 2018 10:49

pieter dr200 schreef:
11 nov 2018 01:42
is een sinus trafo geen idee?
deze zet het blokvormige signaal om in een sinus.

deze worden onder andere toe gepast tussen een frequentieregelaar een oude elektromotoren.
omdat bij oudere elektromotoren er een andere lak gebruikt is voor de wikkelingen, door de blok spanning word de lak dan eigenlijk kapot geslagen.
Nooit van gehoord, en de laatste regel lijkt me puur onzin, de lak reageert totaal niet op stroom of magnetisme.
Wel is het zo dat door de zelfinductie een blokspanning behoorlijk richting zaagtand, en dus ook wel richting sinusvorm, kan worden vervormd, mits de omgeving dit toelaat tenminste, maar die voorwaarden zijn al redelijk snel aanwezig. (Ohmse weerstand en wat capaciteit bijvoorbeeld)

skillalot
Donateur
Contacteer:

Bericht door skillalot » 11 nov 2018 11:01

Misschien toch eens in verdiepen Ben.

https://www.at-aandrijftechniek.nl/tech ... ars/30638/

benkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door benkr » 11 nov 2018 14:05

Okee, weer wat geleerd.

hainjedaf
Donateur
Contacteer:

Bericht door hainjedaf » 12 nov 2018 12:02

Wat een ellende voor de koffieverslaving...
Wat is er mis met een waterkoker en een https://www.ikea.com/be/nl/producten/ta ... -60241389/ ???

(Ik snap ook niet hoe mensen die troep uit automaten en senseo's binnen kunnen houden. Zal wel aan mij liggen.)
Met vriendelijke groet,
Marout Borms,
Amsterdam

HBM BF 25 L / Leadshine / Mesa 5i25 / LinuxCNC
(in aanbouw)

benkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door benkr » 12 nov 2018 16:55

Ik ben prima geholpen door Keesfrees, Ik heb de omvormer op de CNC zone dag van Kees gekregen, en hij heeft die van mij weer mee teruggenomen om de ruil compleet te maken.
Wat mij betreft mag er een slotje op dit onderwerp.

Plaats reactie