Seegering groef maken

Als je wat zoekt kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren!!!

Moderator: Moderators

Bytheax
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Seegering groef maken

Bericht door Bytheax » 09 jul 2019 10:23

Goedemorgen,

Ik heb voor een project een lager borgring nodig. Nu wil ik hiervoor seegering en gebruiken om zodoende het lager axiaal vast te zetten.

Nu moet ik hier dus een groef voor maken, maar hoe? Op de Draaibank is het geen optie aangezien het werkstuk 450mm lang is. Hebben jullie eventueel nog andere opties?

Met vriendelijke groet,
Daan

Lude
Berichten: 869
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Seegering groef maken

Bericht door Lude » 09 jul 2019 11:58

Hoe ziet het werkstuk er uit?

450 is niet heel erg groot, er is vast wel een draaibank te vinden waar het op past.
Met een kotterkop en een custom beiteltje kom je ook wel een eind op een freesbank.

hfjbuis
Berichten: 493
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Seegering groef maken

Bericht door hfjbuis » 09 jul 2019 12:07

Als het lager op het uiteinde moet en de buis is dunner dan de doorlaat van de draaibank, dan kan het ook wel op de draaibank. Aan de achterkant de buis ondersteunen eventueel met de vaste bril gemonteerd op een houder.

Op mijn draaibank met een doorlaat van 38 mm, steekt zo'n buis niet eens uit aan de achterkant! Je kunt ook nog een passtuk maken voor op de achterkant, dan is ook het inklemmen van een stuk massief staal niet zo'n probleem.

Als alternatief een passende bus maken voor het lager met inwendige groef en deze bus verlijmen, lassen of schroeven.

Wat is de diameter van de buis, wanddikte en maat van de gewenste groef?

Bytheax
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Seegering groef maken

Bericht door Bytheax » 09 jul 2019 23:47

Hartelijk dank voor de vele reacties,

Het zijn trekstangen waar aan weerszijde een lager in gemaakt moet worden. Wat de Draaibank betreft lijkt het mij dat hier een erg grote bank voor nodig is (welk ik niet heb). Wat Kotteren betreft heb ik overna zitten denken alleen ik beschik niet over de vakmanschappen om dit gereedschap zelf te slijpen.

Wat de bussen betreft dit is een erg goede optie denk ik, de bussen kan ik dan eventueel verlijmen met loctite (voor tandwielen etc).

Zijn er verder nog aanvullingen of ideeën?

Het mooiste zal zijn als ik deze groeven direct in de water/lasergesneden onderdelen kan maken

Met vriendelijke groet,
Daan

spinningwheels
Berichten: 1229
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Seegering groef maken

Bericht door spinningwheels » 10 jul 2019 01:12

Knooien met busjes is dat wel wat je wil ?
450 mm is maar een redelijk klein ding,
Uitbesteden ? hoeveel van die dingen moet je ?
Kan het hier makkelijk doen , wel iets uit de buurt,

hfjbuis
Berichten: 493
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Seegering groef maken

Bericht door hfjbuis » 10 jul 2019 09:12

Wat Kotteren betreft heb ik overna zitten denken alleen ik beschik niet over de vakmanschappen om dit gereedschap zelf te slijpen.
Er zijn voor de draaibank grooving inserts te koop voor binnen draaiwerk. Zo'n beitel past ook in de kotterkop. Eventueel een verloopbusje draaien.
Zo maar een voorbeeld: http://www.iscar.com/eCatalog/Products. ... =TG&app=50

Je kunt ze eenvoudig zelf maken:
  • Neem een stuk rond staal
  • vlak de voorkant
  • breek/flex een stukje van een HSS afsteek mes
  • Sodeer dit op de voorkant, zacht solderen met 3% zilver tin voor waterleidingen en S39 als vloeimiddel
  • Op de witte slijpsteen of met een diamant schijfje op de dremel op maat slijpen
Voor een ondiepe groef gaat dit prima en de breedte is altijd hetzelfde (dikte afsteek beitel)
Geen HSS afsteek mes, met een parting insert gaat dit ook.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 10 jul 2019 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Bytheax
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Seegering groef maken

Bericht door Bytheax » 10 jul 2019 11:41

Heren,

Het gaat hier om 3 stangen waarvan er dus 6 gaten voorzien gaan worden van deze groeven. Uitbesteden is zeker een optie, alleen ik wil graag kijken of ik dit ook in huis kan doen aangezien dit voor de verdere carrière erg intressant en leerzaam is (ben 21).

Wat betreft de standaard beitels van onderandere iscar daar heb ik ook naar zitten kijken alleen is de schank diameter vaak te groot. Het zelf maken van de beitels lijkt mij erg intressant om te kunnen. Tevens is dit denk ik de goedkoopste optie denk ik.

Ik dacht voor dat voor het zelf vervaardigen van beitels hardsoldeer nodig was met een hoog zilvergehalte.

Met vriendelijke groet,
Daan

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 8380
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Seegering groef maken

Bericht door DaBit » 10 jul 2019 11:47

Ik mis volgens mij nog steeds de diameter van het werkstuk?

Ik kom voor borgringen in een paar stukken pijp trouwens ook best een eind met een tweetal V-blokken en een slijpschijfje op een dremeltje.

hfjbuis
Berichten: 493
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Seegering groef maken

Bericht door hfjbuis » 10 jul 2019 12:22

Ik dacht voor dat voor het zelf vervaardigen van beitels hardsoldeer nodig was met een hoog zilvergehalte.
Zo deed ik het tot voor kort ook totdat mijn zwager adviseerde om eens te proberen met het hedendaagse soldeer tin voor waterleidingen. Daar zit geen lood maar 3% zilver in en dat gaat super (voor dit soort toepassingen). Met een hobby brander stoken tot zo'n 250° en het is klaar. Wel S39 als vloeimiddel gebruiken en goed afspoelen in warm water.

Ik heb laatst nog een voorbeeld gepost https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=38&t=1993#p195847

Gewoon proberen, want zelf een beiteltje kunnen maken kan handig zijn.

p.s. Zo HSS op HSS solderen gaat ook en heeft een iets stijvere beitel als resultaat!

Bytheax
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Seegering groef maken

Bericht door Bytheax » 10 jul 2019 23:33

DaBit schreef:
10 jul 2019 11:47
Ik mis volgens mij nog steeds de diameter van het werkstuk?

Ik kom voor borgringen in een paar stukken pijp trouwens ook best een eind met een tweetal V-blokken en een slijpschijfje op een dremeltje.
De vorm laat het helaas niet toe dat het product geheel rond gedraait kan worden. De diameter van het gat zal rond de 28 - 32 komen te liggen moet nog nader bepaald worden.

Bytheax
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Seegering groef maken

Bericht door Bytheax » 10 jul 2019 23:35

hfjbuis schreef:
10 jul 2019 12:22
Ik dacht voor dat voor het zelf vervaardigen van beitels hardsoldeer nodig was met een hoog zilvergehalte.
Zo deed ik het tot voor kort ook totdat mijn zwager adviseerde om eens te proberen met het hedendaagse soldeer tin voor waterleidingen. Daar zit geen lood maar 3% zilver in en dat gaat super (voor dit soort toepassingen). Met een hobby brander stoken tot zo'n 250° en het is klaar. Wel S39 als vloeimiddel gebruiken en goed afspoelen in warm water.

Ik heb laatst nog een voorbeeld gepost https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=38&t=1993#p195847

Gewoon proberen, want zelf een beiteltje kunnen maken kan handig zijn.

p.s. Zo HSS op HSS solderen gaat ook en heeft een iets stijvere beitel als resultaat!
Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie, het lijkt mij erg intressant om mij hier meer over te lezen en te leren. Beitels maken heeft mij altijd al aangetrokken (mijn chef van de mts tijd deed dit altijd).

Ik ga dit zeker een keertje proberen om zelf de beitels te gaan slijpen. Denk dat dit voor tandwielen en pulleys ook erg handig is.

willy wonka
Berichten: 1137
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Seegering groef maken

Bericht door willy wonka » 10 jul 2019 23:45

Plaats eens een foto of tekening wat er nu gedaan moet worden?
Aangezien het niet gedraaid kan worden zeg je?

Dat onderdeel past onder mijn frees, en een groefje hierin maken voor een segering is het werk ook niet.

Bytheax
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Seegering groef maken

Bericht door Bytheax » 11 jul 2019 12:51

willy wonka schreef:
10 jul 2019 23:45
Plaats eens een foto of tekening wat er nu gedaan moet worden?
Aangezien het niet gedraaid kan worden zeg je?

Dat onderdeel past onder mijn frees, en een groefje hierin maken voor een segering is het werk ook niet.
Hierbij de twee ontwerpen die ik gemaakt heb.


Gallerij Link

Gallerij Link

Gallerij Link

Hoor graag eventuele feedback op de ontwerpen

De bovenste is gesneden plaat welk vervolgens doormiddel van paspennen en bouten op elkaar wordt bevestigd.
de onderste is een carbon buis waar aluminium inserts in worden gelijmt waar vervolgens ogen in gedraait worden.

Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1016
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Seegering groef maken

Bericht door ruudpg » 11 jul 2019 13:11

Bij de Alu uitvoering zit bij de stangkop niets om de 2 platen bij elkaar te houden, als er kracht op het lager komt worden de 2 platen bij elkaar vandaar geforceerd. De Alu inserts lijkt me geen probleem om in een draaibank op te spannen, of je koopt ze natuurlijk kant-en-klaar, maar dan is de lol van het zelf maken er af.

Plaats reactie