Seegering groef maken

Als je wat zoekt kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren!!!

Moderator: Moderators

hfjbuis
Berichten: 442
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Seegering groef maken

Bericht door hfjbuis » 11 jul 2019 13:12

De bovenste past wel in een 4 klauw maar dan heb je een draaidiameter van bijna een meter nodig. Omdat de twee helften toch aan elkaar geschroefd worden, zou je de zeger ring ook weg kunnen laten en een lager passing (met schouder) frezen in beide helften.

willy wonka
Berichten: 1081
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Seegering groef maken

Bericht door willy wonka » 11 jul 2019 13:21

Wat een moeilijk gedoe :lol: Ga je toch niet in een draaibank doen.

Onder de frees en die groeven erin maken.
Hoe diep en breed moet de groef zijn?

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 7069
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Seegering groef maken

Bericht door hugo stoutjesdijk » 11 jul 2019 13:26

Helemaal geen groeven er in maken, maar kamertjes. Lager er in en op elkaar monteren.
Of 3 platen waterstraal snijden, en de tussenliggende een groter gat geven.
Je hebt in het 1e geval ook geen paspennen nodig, want dat zijn je lagers al.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Bytheax
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Seegering groef maken

Bericht door Bytheax » 11 jul 2019 14:18

ruudpg schreef:
11 jul 2019 13:11
Bij de Alu uitvoering zit bij de stangkop niets om de 2 platen bij elkaar te houden, als er kracht op het lager komt worden de 2 platen bij elkaar vandaar geforceerd. De Alu inserts lijkt me geen probleem om in een draaibank op te spannen, of je koopt ze natuurlijk kant-en-klaar, maar dan is de lol van het zelf maken er af.
Hier kunnen natuurlijk gewoon extra bouten bij komen die zo de nodige druk kunnen uitoefenen.
hfjbuis schreef:
11 jul 2019 13:12
De bovenste past wel in een 4 klauw maar dan heb je een draaidiameter van bijna een meter nodig. Omdat de twee helften toch aan elkaar geschroefd worden, zou je de zeger ring ook weg kunnen laten en een lager passing (met schouder) frezen in beide helften.
De draaibank lijkt me inderdaad geen goed idee. Ik zal het wel ergens kunnen laten maken maar dat is een heel gedoe.. Wat betreft de kamers dat is een erg goed idee en ook zeker een idee waar ik ook overna heb gedacht.

willy wonka schreef:
11 jul 2019 13:21
Wat een moeilijk gedoe :lol: Ga je toch niet in een draaibank doen.

Onder de frees en die groeven erin maken.
Hoe diep en breed moet de groef zijn?
Ik heb een tweetal manuele freesmachines een draaibank, dus dit is denk ik ook nog een optie.
hugo stoutjesdijk schreef:
11 jul 2019 13:26
Helemaal geen groeven er in maken, maar kamertjes. Lager er in en op elkaar monteren.
Of 3 platen waterstraal snijden, en de tussenliggende een groter gat geven.
Je hebt in het 1e geval ook geen paspennen nodig, want dat zijn je lagers al.
Dit idee spreekt mij erg aan, zou ik deze onderdelen ook kunnen laten lasersnijden? (kost natuurlijk minder)
en zal de diameter van de lasersnijder dan al precies genoeg zijn om zodoende geen 'nabewerking' meer nodig te hebben.

En wat de paspennen betreft, deze pennen zouden alleen nodig zijn voor montage op de precieze uitlijning te kunnen waarborgen.

Tevens wil ik een ieder bedanken voor het meedenken

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 7069
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Seegering groef maken

Bericht door hugo stoutjesdijk » 11 jul 2019 14:32

Bytheax schreef:
11 jul 2019 14:18
hugo stoutjesdijk schreef:
11 jul 2019 13:26
Helemaal geen groeven er in maken, maar kamertjes. Lager er in en op elkaar monteren.
Of 3 platen waterstraal snijden, en de tussenliggende een groter gat geven.
Je hebt in het 1e geval ook geen paspennen nodig, want dat zijn je lagers al.
Dit idee spreekt mij erg aan, zou ik deze onderdelen ook kunnen laten lasersnijden? (kost natuurlijk minder)
en zal de diameter van de lasersnijder dan al precies genoeg zijn om zodoende geen 'nabewerking' meer nodig te hebben.

En wat de paspennen betreft, deze pennen zouden alleen nodig zijn voor montage op de precieze uitlijning te kunnen waarborgen.

Tevens wil ik een ieder bedanken voor het meedenken
Ik weet niet of lasersnijden goedkoper is dan watersnijden.
Hoe precies komt het, hoeveel kracht komt er op. Is de hartafstand heel kritisch.
Lager in de middelste plaat met metaal epoxy monteren, vervolgens de bovenste plaat er op (ik ga er van uit dat de onderste plaat er dan al tegenaan zit. Over 24 uur gaat het geen kant meer op.
Eigenlijk lijkt het me veel handiger om gewoon 2 stangkoppen te pakken met een verbindingsstuk.
https://www.techniekwebshop.nl/mac-powe ... fsQAvD_BwE
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Bytheax
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Seegering groef maken

Bericht door Bytheax » 11 jul 2019 23:40

hugo stoutjesdijk schreef:
11 jul 2019 14:32
Bytheax schreef:
11 jul 2019 14:18
hugo stoutjesdijk schreef:
11 jul 2019 13:26
Helemaal geen groeven er in maken, maar kamertjes. Lager er in en op elkaar monteren.
Of 3 platen waterstraal snijden, en de tussenliggende een groter gat geven.
Je hebt in het 1e geval ook geen paspennen nodig, want dat zijn je lagers al.
Dit idee spreekt mij erg aan, zou ik deze onderdelen ook kunnen laten lasersnijden? (kost natuurlijk minder)
en zal de diameter van de lasersnijder dan al precies genoeg zijn om zodoende geen 'nabewerking' meer nodig te hebben.

En wat de paspennen betreft, deze pennen zouden alleen nodig zijn voor montage op de precieze uitlijning te kunnen waarborgen.

Tevens wil ik een ieder bedanken voor het meedenken
Ik weet niet of lasersnijden goedkoper is dan watersnijden.
Hoe precies komt het, hoeveel kracht komt er op. Is de hartafstand heel kritisch.
Lager in de middelste plaat met metaal epoxy monteren, vervolgens de bovenste plaat er op (ik ga er van uit dat de onderste plaat er dan al tegenaan zit. Over 24 uur gaat het geen kant meer op.
Eigenlijk lijkt het me veel handiger om gewoon 2 stangkoppen te pakken met een verbindingsstuk.
https://www.techniekwebshop.nl/mac-powe ... fsQAvD_BwE
Bedankt voor de reactie, ik heb een tweetal offertes aangevraagd en het lasersnijden was een heel stuk goedkoper en precies genoeg voor de trekstangen.

Al denk ik dat de stangkoppen met een eventuele carbon of aluminium buis een stuk intressanter zijn en net zo doel treffend. (moet dit nog door gaan rekenen).

Wat de epoxy betreft, over wat voor epoxy praten we dan? Ik ben gewend om mijn lagers etc te bevestigen met loctite.

Met vriendelijke groet,
Daan

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 7069
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Seegering groef maken

Bericht door hugo stoutjesdijk » 12 jul 2019 08:25

Bytheax schreef:
11 jul 2019 23:40
Wat de epoxy betreft, over wat voor epoxy praten we dan? Ik ben gewend om mijn lagers etc te bevestigen met loctite.

Met vriendelijke groet,
Daan
Voor loctite heb je lijkt mij toch wel een nette passing nodig. (paar honderste)
Bij lasergesneden heb je het volgens mij over een paar tiende mm.
Metaal epoxy, gewoon uit zo'n dubbele tube van Bison zou ik rustig gebruiken, maar Rencast CW2418 is de 'echte'.
En dan kun je die gaten ook rustig 0.5 mm te groot maken.

Vroeger gebruikte ik het wel voor fixatie na uitlijning, de boel nauwkeurig stellen en vervolgens de ruimtes injecteren met epoxy. (wel een paar mm speling zodat de boel een beetje stroomt)
Ik giet er ook wel eens geleiding voor ponsnippels van, werkt na 10 jaar nog spelingvrij en naar volle tevredenheid.
(als je het als geleiding wilt gebruiken, het losse deel wel zorgvuldig met lossing insmeren, anders gaat ie er niet meer uit)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 4232
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Seegering groef maken

Bericht door Sven » 12 jul 2019 09:21

Die alu exemplaren kan je (samen met Ruud's opmerking) toch gewoon frezen? Gewoon de buitenste lagerschaal opsluiten in T-vormig gat?

Die optie van carbon buis pas ik al jaren toe voor zeer kleine krachten, 8 mm carbon buis, 30 mm m6 draadstang er in lijmen met PU houtlijm, Igus stangkop er op.

Enneh, kan je niet gewoon een stuk draadeind nemen en daar de stangkoppen aanschroeven?
(Ah, als het heel nauwkeurig op lengte moet dan red je het alleen met een combinatie van linkse en rechtse draad)
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

Bytheax
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Seegering groef maken

Bericht door Bytheax » 12 jul 2019 21:16

hugo stoutjesdijk schreef:
12 jul 2019 08:25
Bytheax schreef:
11 jul 2019 23:40
Wat de epoxy betreft, over wat voor epoxy praten we dan? Ik ben gewend om mijn lagers etc te bevestigen met loctite.

Met vriendelijke groet,
Daan
Voor loctite heb je lijkt mij toch wel een nette passing nodig. (paar honderste)
Bij lasergesneden heb je het volgens mij over een paar tiende mm.
Metaal epoxy, gewoon uit zo'n dubbele tube van Bison zou ik rustig gebruiken, maar Rencast CW2418 is de 'echte'.
En dan kun je die gaten ook rustig 0.5 mm te groot maken.

Vroeger gebruikte ik het wel voor fixatie na uitlijning, de boel nauwkeurig stellen en vervolgens de ruimtes injecteren met epoxy. (wel een paar mm speling zodat de boel een beetje stroomt)
Ik giet er ook wel eens geleiding voor ponsnippels van, werkt na 10 jaar nog spelingvrij en naar volle tevredenheid.
(als je het als geleiding wilt gebruiken, het losse deel wel zorgvuldig met lossing insmeren, anders gaat ie er niet meer uit)
Intressant! Ikzelf kom uit de machinebouw, waar wij voornamelijk gebruik maken van robots. Deze robots bouwen we ook zelf ik heb hier best een aardige lepel in de pap gehad wat engineering betreft. Maar die soort epoxy heb ik nog nooit van gehoord. Erg intressant! Ik weet wel dat wij voor robot tracks (waar de robot overheen rijd) weleens 'waterpas' hebben gemaakt met een soort epoxy omdat dit onderdeel wat normaal na het lassen uiteraard wordt nabewerkt niet goed was gedaan.

Bedankt voor de goede informatie

Bytheax
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: Seegering groef maken

Bericht door Bytheax » 12 jul 2019 21:20

Sven schreef:
12 jul 2019 09:21
Die alu exemplaren kan je (samen met Ruud's opmerking) toch gewoon frezen? Gewoon de buitenste lagerschaal opsluiten in T-vormig gat?

Die optie van carbon buis pas ik al jaren toe voor zeer kleine krachten, 8 mm carbon buis, 30 mm m6 draadstang er in lijmen met PU houtlijm, Igus stangkop er op.

Enneh, kan je niet gewoon een stuk draadeind nemen en daar de stangkoppen aanschroeven?
(Ah, als het heel nauwkeurig op lengte moet dan red je het alleen met een combinatie van linkse en rechtse draad)
De moeite is het denk ik niet uit klokken en dan ff Kotteren. Alleen als het ook kan volstaan met een carbon buis met twee inserts. Maar hier moet ik nog aan rekenen, wat de kosten zijn vs tijd

Plaats reactie