Softstarter voor 4kw compressor

Als je wat zoekt kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren!!!

Moderator: Moderators

Firehunter
Donateur
Contacteer:

Re: Softstarter voor 4kw compressor

Bericht door Firehunter » 14 aug 2019 00:13

Bedankt voor je aanbod, maar volgens de datasheet zijn bij dit type ook maar 2 fasen geregeld.

Ik heb vanavond even de elektronica bekeken en de contactors gecheckt. Of ik doe iets fout, of ze zijn allemaal defect. Ik heb bij ze alle 3 de meetpennen op A1 en A2 gezet, multimeter op Ohm-stand. Alle 3 gaven ze geen weerstand aan. Doorgangsmeting gedaan, die met dat piepje op de multimeter, ook helemaal niks.

Dus ik denk dat ik het volgende ga kopen via Markplaats:
1x contactor RSBT 4032 EV11 S258
1x tijdrelais RE11LAMW
1x thermisch relais GV2ME14

Daarmee moet het wel lukken toch?
Ruwfrezen, bolfrezen, aluminium blokken, lasdraad of SK50 freeshouders nodig? Stuur me een bericht.

HD13
Contacteer:

Bericht door HD13 » 14 aug 2019 15:45

Heb je een foto van je relais opstelling ?
Kan me haast niet voorstellen dat alle 3 de spoelen (A1,A2) oneindig meten.
Maakt je meetpen wel goed contact met de schroeven.

Die softstarter is te groot, 32A geschikt voor een 15kW motor.
Met je 4kW moet je ergens op 9Amp uitkomen mits je op een 3x400Vac met zit.

benkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door benkr » 14 aug 2019 18:10

Firehunter schreef:
14 aug 2019 00:13
Bedankt voor je aanbod, maar volgens de datasheet zijn bij dit type ook maar 2 fasen geregeld.

Ik heb vanavond even de elektronica bekeken en de contactors gecheckt. Of ik doe iets fout, of ze zijn allemaal defect. Ik heb bij ze alle 3 de meetpennen op A1 en A2 gezet, multimeter op Ohm-stand. Alle 3 gaven ze geen weerstand aan. Doorgangsmeting gedaan, die met dat piepje op de multimeter, ook helemaal niks.

Dus ik denk dat ik het volgende ga kopen via Markplaats:
1x contactor RSBT 4032 EV11 S258
1x tijdrelais RE11LAMW
1x thermisch relais GV2ME14

Daarmee moet het wel lukken toch?
Allemaal kapot lijkt me sterk, maar zou kunnen als b.v. de nul is weggevallen en het gaat om 220VAC spoelen. Als die nul wegvalt dan kan het zo maar dat die spoelen allemaal 380 krijgen, dit omdat dan de nul naar één van de fasen gaat. Ik heb dit heel erg vaak meegemaakt bij lichtinstallatie met dimmers, als je gaat dimmen maak je heel veel 3e harmonischen, die heffen elkaar niet op, zoals normaal bij een driefasennet, daardoor wordt de stroom in de nulleider 2 x de fasestroom en dat gaat heel vaak fout, dan brandt de nul van de voeding er uit en krijgen alle 220V gebruikers iets van richting 280V, afhankelijk van de belastingen op de fasen. Nulpuntsverschuiving noemt men dit. Dat zou bij jou ook gebeurd kunnen zijn.

Maak de spoelen vrij en sluit ze aan op 220V, dan weet je het zeker.

En even over dat lijstje, daar maak je geen ster/driehoek schakelaar mee, dan heb je minimaal 3 relais (contactors) nodig.

Mocht je nog relais of zoals jij ze noemt contactors nodig hebben, ik heb nog wel het een en ander liggen, laat maar weten.

Firehunter
Donateur
Contacteer:

Bericht door Firehunter » 14 aug 2019 18:48

HD13 schreef:
14 aug 2019 15:45
Heb je een foto van je relais opstelling ?
Kan me haast niet voorstellen dat alle 3 de spoelen (A1,A2) oneindig meten.
Maakt je meetpen wel goed contact met de schroeven.

Die softstarter is te groot, 32A geschikt voor een 15kW motor.
Met je 4kW moet je ergens op 9Amp uitkomen mits je op een 3x400Vac met zit.
Onderaan dit bericht een aantal foto's van de elektronica en typeplaatje van de elektromotor. Ik heb de meetpennen zowel op de schroeven als onder de schroeven (waar de draden in zitten) geprikt. Tussendoor nog een 100ohm en 10k weerstand gemeten, om te checken of de multimeter goed werkt.

In de datasheet van de softstarter staat dat hij zich automatisch aanpast aan de elektromotor. Exact dit type is succesvol door iemand gebruikt op een 4kw compressor met vrijwel dezelfde specificaties.
Zie: https://www.circuitsonline.net/forum/view/144113
En juist daarom dacht ik dat dit de perfecte oplossing voor mijn compressor zou zijn.

benkr schreef:
14 aug 2019 18:10
En even over dat lijstje, daar maak je geen ster/driehoek schakelaar mee, dan heb je minimaal 3 relais (contactors) nodig.
Het is ook niet de bedoeling om een nieuwe ster/driehoek te maken, maar om deze te vervangen door een softstarter.

Gallerij Link

Gallerij Link

Gallerij Link

Gallerij Link

Gallerij Link
Ruwfrezen, bolfrezen, aluminium blokken, lasdraad of SK50 freeshouders nodig? Stuur me een bericht.

HD13
Contacteer:

Bericht door HD13 » 14 aug 2019 20:02

Meestal werkt het zo bij softstarters dat ze wel wat bijregelen.
Maar bij deze zit je dus helemaal onder in z'n bereik, weet niet of hij daar nog goed functioneert.
De 4012 zou beter zijn.
Ben eigenlijk ook gewent dat je een softstarter moet instellen op motor met mechanische belasting.
Let even op met de thermische beveiliging die je nodig hebt deze moet je kunnen instellen op 9,6 ampere.

Firehunter
Donateur
Contacteer:

Bericht door Firehunter » 14 aug 2019 22:00

De 4012? Bedoel je 4016? Lager gaat de RSBT niet. Anders heb je een RSBD4012 of RSE4012B, maar die regelen maar 2 fasen en niet 3.

Ik heb de verkoper op Marktplaats ook even gevraagd. De timer die ik had gekozen bleek maar weinig ampere te kunnen schakelen, dus daarvoor heb ik een andere nodig. Bijvoorbeeld een Eberle SBA-1. Voor een thermisch relais noemde hij een ABB T25DU.

Wat ik een beetje verwarrend vind, is dat er verschillende soorten motorbeveiligingsrelais zijn. Het ene type is wel een beveiliging, maar schakelt alleen een NO en NC contact. Daar ben je dus nog een aparte contactor bij nodig. Deze prik je volgens mij direct onderin een contactor. Een ander type heeft zelf een ingebouwde contactor. Dan zit er nog weer verschil in bediening. De ene heeft een startknop en stopknop, de andere een testknop en resetknop.

HD13
Contacteer:

Bericht door HD13 » 15 aug 2019 10:47

Sorry niet goed gelet op je 3 fase eis.
2 fase werkt ook omdat als je 2 van de 3 fases regelt de 3 de van zelf een resultante wordt.
Voor beveiliging beter de GV2M14 gebruiken, wordt ook wel een motor beveilligings schakelaar genoemd.
Deze onderbreekt dus in de 3 fases.
Een thermisch relais doet dat dus niet, deze heeft enkel een signalering contact waarmee je bv een relais/softstarter uitschakelt wat wel ingrijpt in de hoofdstroom.

Nog een dingetje, softstarter hangt via vermogenselektronica aan het net en dat lekt, de vermogens elektronica dan.
Als de softsstarter aangesloten is en je bent elektrisch met de motor aan het sleutelen dan kan je dus gewoon een optater krijgen.
Ook vervelend als je V snaren aan het vervangen bent en motor start ineens.
Dit is op te lossen door er een (hoofd)schakelaar voor te zetten als je het thermisch relais gebruikt.
Of enkel GV2M14 toe te passen.
Natuurlijk wel uitzetten als je gaat sleutelen :!:

Firehunter
Donateur
Contacteer:

Bericht door Firehunter » 16 aug 2019 20:04

De compressor komt gewoon aan een stekker te hangen. Dus bij werkzaamheden, stekker er uit.

Ik heb inmiddels softstarter RSBT 4032 EV11 S258, timer Eberle SBA-1 en beveiliging GV2ME14 (met GVAD0110) gekocht. Deze zullen waarschijnlijk volgende week geleverd worden. Ik zal jullie laten weten wat het resultaat is.

kawarider
Contacteer:

Bericht door kawarider » 17 aug 2019 06:39

Bedankt voor de info. 3 fasen softstarters zijn er dus wel, alleen een beetje prijzig. Die van marktplaats zijn een koopje. Succes met je ombouw.

hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk » 17 aug 2019 09:07

Dat 3 fase verhaal doorgronden is toch altijd een beetje lastig. (althans voor mij)
Maar, wanneer er 3 draden naar een motor lopen, en 2 draden onderbreek je met een schakelaar, dan loopt er geen stroom, dus motor draait niet.
Dus een motor in driehoek kun je prima starten met een 2 fase softstarter lijkt me.

Gallerij Link
Ik kan me voorstellen dat wanneer de motor in ster staat het een ander verhaal wordt, maar is het niet zo dat je een softstarter gebruikt in plaats van een ster-driehoek schakeling ?

Hoe meer ik er over na probeer te denken hoe minder ik het begrijp. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

HD13
Contacteer:

Bericht door HD13 » 17 aug 2019 10:41

Ster driehoek schakeling met aanlopen is bedoeld om de aanloopstroom te begrenzen.
Schakel je een elektro motor in dan zit de aanloopstroom op 6-8 x Inom.,oude motor, nieuwere versies zitten op 10-12 x Inom. iets met milleu en rendement.
Als je nu een sterdriehoek schakelaar toe past dan zakt dit tot 3-4 x Inom.
Maakt voor zekering en bekabeling nogal wat uit vooral bij de grotere motoren.
Met ster driehoek schakeling heb je nog wel steeds klappen/schokken in het mechanische deel van je machine.

Als je nu een softstarter gebruikt dan kun je dus de aanloopstroom een beetje regelen en de klappen/schokken in het mechanische deel van de machine worden veel minder.
Je houd dan nog wel iets aanloopstroom.
Wil je echt de aanloopstroom klein houden dan heb je een frequentie regelaar nodig, vind het zelf de mooiste manier van aanlopen.
Maar scheelt wel een factor 2 tot 3 in prijs.

Ster of driehoek achter 2 fase geregelde softstarter.
Bij 3 fase motoren is het zo dat deze 3 fasen elkaar in de motor opheffen.
Driehoek had je zelf al uitgevogeld, lijkt mij juist lastiger.
En bij ster hangen de 3 wikkelingen in 1 punt aan elkaar, zet je dan spanning op 1 wikkeling, 1 van de fasen, dan kan de stroom nergens heen totdat 1 van de andere fasen zich aandient.

Je moet ze eigenlijk zien als een stappen motor met 3 spoelen en de energie centrale als controller.
En in plaats van aan/uit pulsen werken ze met een mooie sinus.

Firehunter
Donateur
Contacteer:

Bericht door Firehunter » 28 aug 2019 16:53

De compressor werkt inmiddels weer. :mrgreen: :mrgreen: Ik heb de volledig ster/driehoek schakeling er uit gehaald en vervangen door softstarter RSBT 4032 EV11 S258, timer Eberle SBA-1 en beveiliging GV2ME14 (met GVAD0110). De elektromotor start in één seconde op en na (voor de zekerheid) 3 seconden schakelt het ventiel dicht waardoor de lucht in de tank wordt gepompt.

Van een tuinslang (max 25bar) heb ik een leiding door de werkplaats gemaakt naar de freesmachine, luchtpistool, straalcabine en een extra aansluitpunt voor bijvoorbeeld bandenpomp.

kawarider
Contacteer:

Bericht door kawarider » 04 nov 2019 12:01

Hugo, nog effe oud draadje ophalen. In het verleden hebben we geexperimenteerd met softstarters om de motor te ontzien als ie vaak gestart werd. Dat waren doorgaans 5,5 kW motoren of zwaarder. Bij meten bleek dat 2 fasen geregeld worden, de derde kreeg het volle vermogen, niks resultante. Dat leek me niet goed voor die ene wikkeling in de motor. Vandaar mijn 3 fasen verhaal.

Nu heb ik het zelf aan de hand, onze aansluiting wil ik verlichten van 3-50A naar 3-25A. De hoofdautomaat vervangen in de meterkast om eens te zien of dit kan (monitoren deed ik al en conclusie was dat het zou moeten kunnen). Schaar gebruikte ik vorige week weer eens en alles werd donker, werkplaats en huis.... Werd niet gewaardeerd. Schaar wordt weinig gebruikt, maar niet gebruiken is nog minder. Blijkt er een 11 kW motor in te zitten.

Dank voor dit draadje, 3 fasen regelaar wordt nu belangrijk als de schaar nog gebruikt moet worden.

Firehunter
Donateur
Contacteer:

Bericht door Firehunter » 04 nov 2019 16:16

Mocht je nog een softstarter nodig hebben, hij heeft er nog voldoende op voorraad: https://link.marktplaats.nl/m1471848339
Ook heeft hij veel elektra spullen die niet op marktplaats staan, je kunt hem altijd vragen.

Houd er wel rekening mee dat in dit type softstarter een timer is ingebouwd. Paar keer snel achter elkaar aan starten kan dus niet. Volgens mij moet er zelfs een paar minuten tussen zitten.

Plaats reactie