Gevraagt ISO30 toolhouder met moer beide gebalanceerd

Als je wat zoekt kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren!!!

Moderator: Moderators

sbos
Contacteer:

Gevraagt ISO30 toolhouder met moer beide gebalanceerd

Bericht door sbos »

Hallo Leden,

Heeft iemand nog een paar ISO30 toolhouders met moer beide gebalanceerd?

Zie jullie reactie.

Met vriendelijke groeten

Sjaak Bos
Caesar

Re: Gevraagt ISO30 toolhouder met moer beide gebalanceerd

Bericht door Caesar »

Hoi Sjaak,

Op welke toeren wil je gaan frezen? Ik heb namelijk hele goede ervaring met die van aliexpress. De ISO30's zijn goed gebalanceerd (de verschillende holders zijn op verschillende plekken bewrekt voor balans), de moeren zijn standaard gebalanceerd (tegenover het excentrische gat standaard balans gaatje), maar op 30k rpm merk ik eigenlijk geen noemswaardige vibratie; loopt gewoon mooi.

Reden dat ik het vermeld is dat ze zo goedkoop zijn (10 USD p/st) dat het moelijk zal worden om dat tweedehands te vinden voor die prijs.

Ik bestel ze per 2, totaal 40 euro incl verzendkosten zodat ik eigenlijk nooit inklaar kosten hoef te betalen.

Als je dan toch twijfelt aan de kwaliteit van de moer, kun je nog altijd losse ISO30 (ER32?) moeren kopen die gebalanceerd zijn.

Ik weet niet waar je woont, maar als je wilt er 1 wilt testen kun je er gerust 1 van mij lenen om te kijken of het is wat je ervan verwacht.

Zie dit linkje:

https://nl.aliexpress.com/item/32891212 ... 12154029.0

Gr. Rene
serum
Donateur

Bericht door serum »

Over die van Alie; De moeren zijn niet gebalanceerd. mijn ervaring met ISO30/ER32 icm kleinere frezen (<6mm) zijn sowieso slecht op gebied van balans. Naast de moer/houder ben je afhankelijk van de kwaliteit van je spantang. Sommigen hebben de uitsparing aan de achterkant scheeft geboord. komt de balans ook niet ten goede.

De combinatie spindel/moer/houder/collet is een redelijk risico op trilling. Als ze allemaal binnen tolerantie zitten van het balanceren, maar toch in lijn met elkaar heb je al een duidelijk merkbare trilling.

Met gebalanceerde moeren zijn die van Alie beter; ik heb er nog een aantal nieuw liggen, ben maandag weer op de zaak.

Wat voor ISO30 zoek je? met HSD pullstud of de ISO030 zoals HBM ze verkoopt, met aantrekstang? (ik heb de eerstgenoemden).
foto's uploaden op cnczone.nl Let op, maximale grootte is 2,5MB, geen restricties op resolutie
Caesar

Bericht door Caesar »

serum schreef: 16 okt 2020 12:26 Over die van Alie; De moeren zijn niet gebalanceerd. mijn ervaring met ISO30/ER32 icm kleinere frezen (<6mm) zijn sowieso slecht op gebied van balans. Naast de moer/houder ben je afhankelijk van de kwaliteit van je spantang. Sommigen hebben de uitsparing aan de achterkant scheeft geboord. komt de balans ook niet ten goede.

De combinatie spindel/moer/houder/collet is een redelijk risico op trilling. Als ze allemaal binnen tolerantie zitten van het balanceren, maar toch in lijn met elkaar heb je al een duidelijk merkbare trilling.

Met gebalanceerde moeren zijn die van Alie beter; ik heb er nog een aantal nieuw liggen, ben maandag weer op de zaak.

Wat voor ISO30 zoek je? met HSD pullstud of de ISO030 zoals HBM ze verkoopt, met aantrekstang? (ik heb de eerstgenoemden).
Hoewel ik regelmatig met 2mm frees (wel met spantangen van een gerenomeerde leverancier) en eigenlijk niets te klagen heb, ben ik benieuwd welke moeren jij gebruikt. Misschien dat ik die ook eens ga proberen. Ik ben met je eens dat de ongebalanceerde moeren niet ideaal zijn (hoewel ik zelf dus niet echt iets te klagen heb, denk ik wel dat het beter kan op basis van hoe ze ontworpen/bewerkt zijn).

misschien dat ik er een paar ga gebruiken om te zien of ik verschil merk in de frees/geluid en/of eind resultaat. Ik sta zelf ook altijd open om iets nieuws te leren kennen.
serum
Donateur

Bericht door serum »

Voelen aan je spindelneus bij het doorlopen van het toerentalbereik van 6000-24000 rpm. (heb een long neck HSD, 9kw, op die hals kan je met de stofkap naar beneden prima voelen zonder risico)) Als je de spindel 0,0 voelt resoneren heb je geen trilling, hoef je je nergens zorgen om te maken.
foto's uploaden op cnczone.nl Let op, maximale grootte is 2,5MB, geen restricties op resolutie
WillyH

Bericht door WillyH »

serum schreef: 16 okt 2020 12:26 Over die van Alie; De moeren zijn niet gebalanceerd. mijn ervaring met ISO30/ER32 icm kleinere frezen (<6mm) zijn sowieso slecht op gebied van balans. Naast de moer/houder ben je afhankelijk van de kwaliteit van je spantang. Sommigen hebben de uitsparing aan de achterkant scheeft geboord. komt de balans ook niet ten goede.
Spreek je hier specifiek over de moeren van de Ali-winkel "Hozly Shrek Store" of is dit een mening over alle Ali toolhouders/moeren in het algemeen?
serum
Donateur

Bericht door serum »

Ik heb het over zowel spantangen die scheef geboord zijn als moeren die in onbalans zijn op de alie iso30 er32 houders. Wat bedoel je?

Heb goede ervaringen met de aaa spantangen uit de door jou genoemde winkel.

Die spantangen van aaa kwaliteit zijn beter afgewerkt en hebben een betere balans dan de CMT exemplaren. De betere spantangen komen in een transparant kokertje ipv dat gele doosje. En als je ze in je handen hebt herken je wel wat kwaliteit is of wat bagger is.

Heb goede ervaring met deze moeren;

https://www.aliexpress.com/item/32714370208.html
Kars-cnc

Bericht door Kars-cnc »

serum schreef: 17 okt 2020 11:43 Heb goede ervaringen met de aaa spantangen uit de door jou genoemde winkel.
Bedoelde je aa spantangen misschien? Aaa vind ik niet bij de Ali-winkel: "Hozly Shrek Store".
serum
Donateur

Bericht door serum »

Bedoelde je aa spantangen misschien? Aaa vind ik niet bij de Ali-winkel: "Hozly Shrek Store".
klopt, aa.

Vermijd cnc2017, dat zijn de slechtste spantangen die je kan kopen. Runout, scheef ingezaagd.
sbos
Contacteer:

Bericht door sbos »

Caesar schreef: 16 okt 2020 12:18 Hoi Sjaak,

Op welke toeren wil je gaan frezen? Ik heb namelijk hele goede ervaring met die van aliexpress. De ISO30's zijn goed gebalanceerd (de verschillende holders zijn op verschillende plekken bewrekt voor balans), de moeren zijn standaard gebalanceerd (tegenover het excentrische gat standaard balans gaatje), maar op 30k rpm merk ik eigenlijk geen noemswaardige vibratie; loopt gewoon mooi.

Reden dat ik het vermeld is dat ze zo goedkoop zijn (10 USD p/st) dat het moelijk zal worden om dat tweedehands te vinden voor die prijs.

Ik bestel ze per 2, totaal 40 euro incl verzendkosten zodat ik eigenlijk nooit inklaar kosten hoef te betalen.

Als je dan toch twijfelt aan de kwaliteit van de moer, kun je nog altijd losse ISO30 (ER32?) moeren kopen die gebalanceerd zijn.

Ik weet niet waar je woont, maar als je wilt er 1 wilt testen kun je er gerust 1 van mij lenen om te kijken of het is wat je ervan verwacht.

Zie dit linkje:

https://nl.aliexpress.com/item/32891212 ... 12154029.0

Gr. Rene
Het toerental waarmee ik maximaal frees is 24000
sbos
Contacteer:

Bericht door sbos »

met een bieseRover pullstud 8/12
serum
Donateur

Bericht door serum »

Vind niks op het model dat je opgeeft, weet wel ze veelvuldig HSD spindels gebruikten.

Wat is het probleem waarom je gebalanceerde houders zoekt?
sbos
Contacteer:

Bericht door sbos »

serum schreef: 18 okt 2020 09:56 Vind niks op het model dat je opgeeft, weet wel ze veelvuldig HSD spindels gebruikten.

Wat is het probleem waarom je gebalanceerde houders zoekt?
Als je spindels heb die op 24000 of meer draaien is het nodig dat ze gebalanceerd zijn. anders krijg je fibraties die je niet wilt hebben en Dit komt het freeswerk niet ten goede
maar belangrijker, de lagers van de spindel vinden dit niet fijn. En dit is een kostbare zaak bij een hsd spindel.
Als de bande van je auto niet gebalanceerd zijn vind je het ook niet fijn dat je dat merkt aan het stuur en rijgedrag.

Je hebt verschillende type Studs met verschillende afmetingen. 8/12 is onder andere een biese rover die dit type stud gebruikt met de hsd spindels.
serum
Donateur

Bericht door serum »

Ik vroeg niet waarom houders gebalanceerd moeten zijn, maar waarom jij ze zoekt. Heb je een probleem met de huidige? Kan je je leverancier niet contacten? Damencnc heeft goede gebalnceerde houders met moeren. Zoals eerder gezegd; vermijd cmt houders.. Daarbij zijn de moeren niet gebalanceerd en de houders van ze in de productie van uit dat ze nauwkeurig genoeg zijn.
Plaats reactie