3 x stappenmotordriver gezocht voor 12nM 6A motoren

Als je wat zoekt kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren!!!

Moderator: Moderators

André-R
Donateur

3 x stappenmotordriver gezocht voor 12nM 6A motoren

Bericht door André-R »

Heb laatst de hand weten te leggen aan een Optimum bf 46 vario die is omgebouwd voor cnc. Er zitten dus kogelomloop spindels in en zware open loop stappenmotoren.( 12 nM/ 6A ) de spindels worden indirect aangedreven met tandwiel poelies (22 tands op de motor, 32 op de as )
De bijgeleverde contoller is conventioneel opgebouwd met een zware voeding, busprint met 3 controller kaarten. Het e.e.a. heeft ooit met mach3 gewerkt maar dat heb ik niet en ben ook niet zo gecharmeerd om eea via een paralelle poort aan te sturen. Op mp een edingcnc cpu5b board gevonden.
Ontbreekt het mij nog aan motor drivers voor die zware motoren. Of zouden iets lichtere motoren ook kunnen ? dan zou ik misschiein beter de motoren kunnen vervangen voor closedloop en bijbehorende drivers ? Jullie advies is zeer welkom
hfjbuis

Re: 3 x stappenmotordriver gezocht voor 12nM 6A motoren

Bericht door hfjbuis »

André-R schreef: 20 sep 2022 12:01 de spindels worden indirect aangedreven met tandwiel poelies (22 tands op de motor, 32 op de as )
Het gebruik van tandwielen heeft meestal speling tot gevolg. Dat wil je op een CNC freesmachine niet hebben. Ik zou ze vervangen door tandriemen.
André-R schreef: 20 sep 2022 12:01 Of zouden iets lichtere motoren ook kunnen ? dan zou ik misschiein beter de motoren kunnen vervangen voor closedloop en bijbehorende drivers ?
Een BF45 is niet echt een lichtgewicht. Je kunt die motoren altijd met een lagere stroom voeden, dan heb je "ongeveer" hetzelfde als met een lichtere stappenmotor.

IK ga voor mijn freesmachine (in ontwerp fase) DM556 drivers gebruiken die 5.6A piek kunnen hebben. Ze hebben bij Ali iets van €19,-- per stuk gekost (bij 5 stuks) maar zijn ook bij damen, OMC stepperonline, Amazon, etc te koop. Deze driver zou ook de 6A motoren kunnen aansturen. Voor weinig geld heb je iets dat goed werkt. Deze driver kan 50V hebben, maar zelf ga ik hem op 36V gebruiken. Je moet even controleren wat de huidige voeding geeft.
Je kunt ook een echte leadshine kopen, maar dan ben je een paar honderd euro meer kwijt. Of het dat waard is, dat moet je zelf invullen.

Als ik kijk wat het nodig is om mijn closed loop (600W Lichuan) servo van de draaibank goed lopend te krijgen, dan geef ik de voorkeur aan gewone (openloop) stappen motoren. Dat is eenvoudig in te stellen en de resultaten zijn voorspelbaar en goed genoeg voor een CNC freesmachine.
Zonder verandering geen verbetering. Soms is niets meer veranderen al een verbetering.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 20 sep 2022 13:06 IK ga voor mijn freesmachine (in ontwerp fase) DM556 drivers gebruiken die 5.6A piek kunnen hebben. Ze hebben bij Ali iets van €19,-- per stuk gekost (bij 5 stuks) maar zijn ook bij damen, OMC stepperonline, Amazon, etc te koop. Deze driver zou ook de 6A motoren kunnen aansturen. Voor weinig geld heb je iets dat goed werkt. Deze driver kan 50V hebben, maar zelf ga ik hem op 36V gebruiken. Je moet even controleren wat de huidige voeding geeft.
Je kunt ook een echte leadshine kopen, maar dan ben je een paar honderd euro meer kwijt. Of het dat waard is, dat moet je zelf invullen.
Een echte Leadshine kost net iets meer dan 45 Euro en ik kan je uit ervaring vertellen dat het verschil reuze is, die goedkopere drivers geven je echt beduidend minder snelheid en acceleratie, of dat hinderlijk is weet ik niet, dat ligt helemaal aan de toepassing, maar ik kies daarom toch altijd voor Leadshine. En trouwens ook voor drivers van stappenmotor.nl, dat zijn denk ik ook gewoon Leadshine drivers waar ze hun eigen naam opgeplakt hebben.

Daarom mijn advies, kies voor echte Leadshine drivers met jouw motoren of kies voor Lichuan servo-motoren, ik schat in dat de 180W versie voldoende power heeft om jouw machine te laten bewegen. Het grote voordeel van deze motoren is dat ze echt stukken sneller zijn, ze draaien probleemloos 3000 rpm terwijl jij blij mag zijn met jouw motoren als je 500 rpm gaat halen. Een stuk van dat snelheidsverschil kun je inruilen voor meer koppel, als je een 2:1 vertraging gebruikt t.o.v. je huidige overbrenging het je het dubbele koppel, in de praktijk zal dat echt stukken meer zijn dan jouw huidige motoren en goede drivers. Ik bedoel deze motor:
https://www.sorotec.de/shop/JMC-Servo-M ... anguage=de

Ik kies bewust de Sorotec site omdat hun prijs bijna net zo hoog of laag is als de Ali prijs, maar de Sorotec service is gewoon beter, ze helpen je perfect als je een probleem hebt, en dat is toch ook wel wat waard. Ik weet niet of je er standaard een programmeerkabeltje bij krijgt, maar dat zou ik wel meteen meebestellen want bepaalde instellingen en zeker het tunen kun je niet zonder dit kabeltje.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

6A motorstroom betekent dat de (microstepping) driver 8,5A piekstroom moet kunnen leveren. Nu is meer dan 75-80% van de motorstroom voeren niet heel zinvol, maar dan zit je alsnog op bijna 7A.

Verder lusten die zware motoren nog wel wat spanning willen ze koppel houden bij enig toerental. Ik zou eens kijken of je ergens Leadshine AM882 of iets soortgelijks kunt vinden, voeden met 60-75V (de reeds aanwezige voeding?).

Zijn die 3 'controllerkaarten' ook niet gewoon bruikbaar? If it ain't broken... En als het ooit via Mach3/parallel aangestuurd werd dan kan dat ook wel via een Eding bordje; kwestie van die 'controllerkaarten' de step/dir signalen uit Eding voeren.

Ik denk dat de dikke stappenmotoren nog geen gekke keus zijn voor deze machine, en al helemaal niet als ze er toch al op zitten. Het hoeft niet zo gek snel en dynamisch, wel met veel kracht. Een 2kW 3000rpm spindel moet het hebben van grote frezen met bijbehorende grote dwarskrachten, en de zwaluwstaarten helpen ook niet mee. Ga je toch voor servomotoren, dan schat ik dat die 180W types net wat krapjes zijn voor een BF46. Ik zou dan een maatje dikkere servos overwegen en de overbrenging aanpassen naar een paar honderd toeren op de kogelomloopspindels. Maar zeg dat je 6:1 vertraging (of zelfs tot het dubbele, zeker op de Z) wil doen dan worden de riemschijven op de kogelomloop wel groot, dat moet maar net nog lekker passen. Anders word het al gauw planeetvertragingen met lage omkeerspeling, en dat drijft de kosten wel op.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
André-R
Donateur

Bericht door André-R »

Hallo DaBit, even een snelle reactie.
De bijbehorende controller , ik denk wel dat die het doet, ik moet alleen een speciale 'verloop' aanschaffen die tussen de printerpoort en controller moet. Een soort 25 pol subd- naar sub-d kastje van 4 cm lang. Ik heb geen idee wat er in dat adapter-plugje zit...mogelijk wat electronica .En verder moet ik een 25 pol sub d male/female kabel maken, wat niet zo moeilijk is , (vroeger soldeerde ik alles aan elkaar omdat dat toen heel veel goedkoper was ). Die verloop moet uit duitsland komen, en wordt alleen via het bedrijf geleverd waar ik de machine heb gekocht (Besten) dus dat geeft wat oponthoud. Ik zal proberen later wat foto's te maken van de open controller-kast en schema's
Alvast veel dank aan allen voor het meedenken , wordt zeer gewaardeerd
ps hier de zoekterrm naar de manual (of ben ik nu in overtreding ? ) BF46_BF30_CNC_mounting instruction_GB.book
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ik heb nog nooit iets met Eding kaarten gedaan, maar ik ben er eigenlijk van overtuigd dat de machine werkend maken met de controller uit het genoemde document en die Eding kaart niet meer zal zijn dan flink wat soldeerwerk en misschien zo hier en daar een heel klein beetje elektronica maar mogelijk is zelfs dat niet eens nodig.
Ik zou de uitdaging wel aandurven, maar helaas voor jou heb ik geen tijd om je te helpen dus zul je het zelf moeten doen of zul je iemand anders bij je in de buurt moeten zien te vinden.
In dat manual staan alle gegevens die je nodig hebt, dat geluk heb je al.

Ik zou proberen om dat Eding kaartje een plak te geven in die besturingskast, dan is het alleen wat interne bedrading die je moet leggen. Het enige nadeel wat ik op dit moment zie is dat de CPU5b geen ethernet poort heeft, maar dat is met een uitbreidingkaartje van 100 Euro opgelost.
Je kan ook beginnen met het gebruiken van de USB poort, maar USB geeft in bepaalde opstellingen best wel problemen, hoeft niet, maar kan wel.
Met Ethernet werkt het probleemloos.
hfjbuis

Bericht door hfjbuis »

André-R schreef: 21 sep 2022 14:18 De bijbehorende controller , ik denk wel dat die het doet, ik moet alleen een speciale 'verloop' aanschaffen die tussen de printerpoort en controller moet. Een soort 25 pol subd- naar sub-d kastje van 4 cm lang. Ik heb geen idee wat er in dat adapter-plugje zit...mogelijk wat electronica .
Volgens de handleiding heb je dat alleen nodig om HSE software te gebruiken. Dan is het een dongle met de licentie voor deze software.
The CNC controller IV need to be supplied with separate direction and cycle signals. When
using the HSE software such as PCturn DOS PCturn for Windows you have to connect the
adapter plug which is included in the delivery volume on the PC port.
De besturing (drivers en IO) wordt nu met een LPT poort aangestuurd. Die besturing kun je ook aansluiten op een ander controller. Grbl of een goedkoop Mach3 USB bordje, cslab, eding, etc. Die besturing kan maximaal 5V aan!
Zonder verandering geen verbetering. Soms is niets meer veranderen al een verbetering.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 21 sep 2022 16:47
André-R schreef: 21 sep 2022 14:18 De bijbehorende controller , ik denk wel dat die het doet, ik moet alleen een speciale 'verloop' aanschaffen die tussen de printerpoort en controller moet. Een soort 25 pol subd- naar sub-d kastje van 4 cm lang. Ik heb geen idee wat er in dat adapter-plugje zit...mogelijk wat electronica .
Volgens de handleiding heb je dat alleen nodig om HSE software te gebruiken. Dan is het een dongle met de licentie voor deze software.
The CNC controller IV need to be supplied with separate direction and cycle signals. When
using the HSE software such as PCturn DOS PCturn for Windows you have to connect the
adapter plug which is included in the delivery volume on the PC port.
De besturing (drivers en IO) wordt nu met een LPT poort aangestuurd. Die besturing kun je ook aansluiten op een ander controller. Grbl of een goedkoop Mach3 USB bordje, cslab, eding, etc. Die besturing kan maximaal 5V aan!
Huub, hij heeft al een Eding CPU6b kaartje.
hfjbuis

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 21 sep 2022 18:17 Huub, hij heeft al een Eding CPU6b kaartje.
Ben,
Dat is mooi, die kan zonder extra hardware de huidige "CNC controller IV" aansturen.

Een breakoutbordje voor de DB25 en wat IDC connectoren en kabel en je bent snel aan de gang
https://nl.aliexpress.com/item/10050016 ... Redirect=y
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 21 sep 2022 19:36
benkr schreef: 21 sep 2022 18:17 Huub, hij heeft al een Eding CPU6b kaartje.
Ben,
Dat is mooi, die kan zonder extra hardware de huidige "CNC controller IV" aansturen.

Een breakoutbordje voor de DB25 en wat IDC connectoren en kabel en je bent snel aan de gang
https://nl.aliexpress.com/item/10050016 ... Redirect=y
Vandaar dat ik hem adviseerde om het Eding kaartje in de besturingskast in te bouwen, dan moet er alleen een USB of (met de uitbreidng) ethernet connector op de behuizing bij komen.
André-R
Donateur

Bericht door André-R »

Zie veel interresante reacties voorbij komen. Om even volledig te zijn:
Ik ben in het bezit van een Edingcnc cpu5a3 bordje met break-out boardje én een cpu5b board met de ethernet module, een CPU5B PWM to Volt Converter en een CPU5B Breakout Board. Zojuist de Optimum controller open geschroefd, ga proberen wat foto's te uploaden.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Andre, het is niet in de buurt, maar ik denk dat wanneer je met je controller en het Eding gebeuren naar de komende Brabantdag komt (in de buurt van Bergen op Zoom) je daar een berg informatie gaat krijgen. Op die zaterdag middag komen we met een aantal CNCers samen om gezellig bij te kletsen, en elkaars sterke verhalen aan te horen. Feit is dat er verschillende mensen zullen zijn die een of meerdere machines zelf hebben gebouwd en je een goed onderbouwd advies kunnen geven over het hoe nu verder traject.
Er loopt een apart topic over deze meeting, je vindt het hier: viewtopic.php?f=38&t=21097&start=42
Als je wil komen laat het dan even weten, dan stuur ik je de adresgegevens en zo.
André-R
Donateur

Bericht door André-R »

Dank voor de uitnodiging Benkr. Afstand is geen probleem,maar ik vier die dag mijn verjaardag, dus dat gaat helaas niet lukken. ;-)
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

12 november in Wijk en Aalburg is ook een goed idee, daar komen nog veel meer lotgenoten en zeker ook de mensen die op 1 oktober van de partij zijn.
Plaats reactie