- moduul 0.5
- 16 tanden
- as 1.5 mm
- dikte 2 mm
- materiaal: kunststof
- buitendiameter is ongeveer 8,8 mm
Tandwieltje kunststof moduul 0.5, 16 tands
Moderator: Moderators
Tandwieltje kunststof moduul 0.5, 16 tands
Om het Brio treintje van mijn zoontje te repareren ben ik op zoek naar een tandwieltje:
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
-
- Contacteer:
Re: Tandwieltje kunststof moduul 0.5, 16 tands
https://www.maedler.nl/product/1643/161 ... t-modul-05
Standaard met een gat van Ø3 mm, dat wordt dus opvullen met een busje of een nieuw asje draaien?
Standaard met een gat van Ø3 mm, dat wordt dus opvullen met een busje of een nieuw asje draaien?
Ik heb eens gezocht, maar M0.5 T16 met 1.5 mm as kan ik ook niet vinden.
De kleinste maat tandwielen die ik gemaakt heb was M1.0 als ik naar mijn tandwiel cutters kijk!
Als ik je tegen verzendkosten een 6 mm flycutter maak voor een M0.5 T16 tandwiel, ben je dan geholpen?
Dan kun je een stuk POM op diameter draaien, de tanden frezen, het gat boren en eventueel ruimen en dan afsteken. Mocht het niet passen, kunststof is altijd een beetje passen en meten, dan kun je een 2e poging wagen en de tanden iets dieper frezen.
De kleinste maat tandwielen die ik gemaakt heb was M1.0 als ik naar mijn tandwiel cutters kijk!
Als ik je tegen verzendkosten een 6 mm flycutter maak voor een M0.5 T16 tandwiel, ben je dan geholpen?
Dan kun je een stuk POM op diameter draaien, de tanden frezen, het gat boren en eventueel ruimen en dan afsteken. Mocht het niet passen, kunststof is altijd een beetje passen en meten, dan kun je een 2e poging wagen en de tanden iets dieper frezen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
3D printen? Is zo gedaan
Edit: hoppa, 5 minuten incl design en printen

Edit: hoppa, 5 minuten incl design en printen

als een 3d geprint tandwieltje niet precies genoeg is, wellicht is er iemand die dit eventueel wilt laser- of watersnijden voor je.
anders idd een standaard tandwieltje verbussen en afsteken op de goede dikte
anders idd een standaard tandwieltje verbussen en afsteken op de goede dikte
- Bjornski1976
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
- Ballegooijen
- Donateur
- Contacteer:
Als je een tekening hebt kan ik er wel een van messing maken op de fiber laser.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
Ik kan vanavond evt de step/stl delen. De freecad gear workbench spuugt dat zo uit
Waarom het ringetje om het tandwiel?Edit: hoppa, 5 minuten incl design en printen
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Dat is om de 3D printkop voor te bereiden op het printen (Prusa sliser). Er wordt dan 1 laag dik geprint rondom het te printen onderdeel zodat de 1e echte laag een grotere kans op succes heeft. Als dit ringetje niet goed gaat, breek ik de printopdracht af en begin opnieuw na schoonmaken bed en eventueel wat printmateriaal door de kop te duwen (purgen).Waarom het ringetje om het tandwiel?
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Modul 0.5...16 tanden.. Dkop =( z ×m ) +m als ik het me goed herinner.. das 8.5 mm..8mm steekcirkel...wat is het probleem?..ohja het probleem is dat ik niet zo goed ter been ben momenteel...
Maar meer dan een beitel frezen met 1 tand en die in een houder in je frees zetten is het niet,was het niet, zal het ook nooit worden..
In plaats van een enkel beiteltje kun je ook met zo makkelijk en schijf frees maken.. been there done that..
Dkop=( T+2) x M = (16+2) x 0.5 = 9 mmArie Kabaalstra schreef: ↑26 mar 2023 10:25 Modul 0.5...16 tanden.. Dkop =( z ×m ) +m als ik het me goed herinner.. das 8.5 mm..8mm steekcirkel...
Een enkel beiteltje maak ik op de draaibank. Voor een schijf frees moet ik draaien en handmatig frezen. Voor mij, voor de hobby, voor dat ene tandwiel, is een flycutter voldoende.Arie Kabaalstra schreef: ↑26 mar 2023 10:25 In plaats van een enkel beiteltje kun je ook met zo makkelijk en schijf frees maken.. been there done that.
Normaal maak ik z'n tandwiel in de draaibank uit rond staf in een opspanning. Met mijn houders moet ik dan zo'n 40 mm van de klauwplaat af blijven. Dan buigt POM (5xD) door en een passend tegen center in die maat (6 mm) heb ik niet. Om dit te maken moet ik eerst hulpstukken maken. En dan ben ik best lang bezig.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Ohja.. 2 keer M erbij optellen.. True!Dkop=( T+2) x M = (16+2) x 0.5 = 9 mm
eh.. een enkel beiteltje op de draaibank?.. hoe dan ook.. een enkel beiteltje en een vliegmes is inderdaad wel het makkelijkste.. heb ik een poosje geleden ook toegepast toen ik een schuine vertanding in een asje moest frezen.. 't ding moest tegen een wormwiel lopen...dus dan is de hoek van de tanden gelijk aan de spoedhoek van de worm... easy as 355/133Een enkel beiteltje maak ik op de draaibank. Voor een schijf frees moet ik draaien en handmatig frezen. Voor mij, voor de hobby, voor dat ene tandwiel, is een flycutter voldoende.

toch kun je van een schijfje ook een eensnijder maken, door het gat uit het midden te boren, en er een hap uit te frezen.. da's ook niet heel spannend..
en wat het doorbuigen van POM betreft.. je hoeft geen lange as te draaien om alleen het tandwieltje aan de voorkant te voorzien van tanden.. als je het mooi wilt doen, volstaat een radius gelijk aan de radius van je vliegmes... en als ie wat aan de krappe kant is.. dat haalt je vliegmes wel weg., en dan kun je een dikker stuk POM nemen voor de stabiliteit... ik heb zelf niet anders dan rond 40 ofzo op voorraad.. omdat vooral horlogeglaspakkingen draai uit dat spul..
Maar anders.. draai je gewoon eerst een "Blank", en zet die op een asje.. (Als de diameter van het gat dat toelaat).. zo heb ik ooit eens tandwielen gemaakt met modul 0.54, ongeveer.. omgerekend uit Diametral Pitch.. het ging om tandwielen voor een kilometerteller uit een klassieke Corvette
Link
je ziet ook dat ik een half tandje + en - Roteer om de flanken na te poetsen, omdat ik een schijffreesje met een heugeltand vorm had gemaakt.