Motor/spindel
Moderator: Moderators
-
Motor/spindel
Ik wil voor mijn kleine maar fijne boorkolom een andere motor.
Momenteel word de motor aangestuurd door een extern kastje die zo geprogrammeerd is dat er maar 2 snelheden ingezet kunnen worden.
ik wil dit variabel hebben tussen 0 en 10.000, huidige motor heeft 0 tm 6000 en verhoogt snelheid tot 18.000 dmv poelies.
ik zou het liefst 20.000 hebben en dan reduceren tot max 10.000 door poelie
Momenteel word de motor aangestuurd door een extern kastje die zo geprogrammeerd is dat er maar 2 snelheden ingezet kunnen worden.
ik wil dit variabel hebben tussen 0 en 10.000, huidige motor heeft 0 tm 6000 en verhoogt snelheid tot 18.000 dmv poelies.
ik zou het liefst 20.000 hebben en dan reduceren tot max 10.000 door poelie
Re: Motor/spindel
Hoog toerige motoren hebben weinig koppel op lage toerentallen. Ik zou de huidige motor van een andere controller voorzien en de pulley aanpassen voor het toerental.
Waarvoor heb je 10.000 RPM nodig op een boorkolom?
Waarvoor heb je 10.000 RPM nodig op een boorkolom?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
-
Wat je kunt bereiken door een betere / andere aandrijving van de motor is nogal afhanelijk van het type motor wat je hebt, en de aandrijving die je er op zet. Wat voor motor is dit? DC, inductie, BLDC, anders?
En wat wil je eigenlijk.
eerst zeg je 0 tot 10.000 en dan gelijk daarna 20.000 ???
Met een elektronische regeling kun je wel het toerental omlaag brengen (maar lang niet altijd tot nul). maar het koppel wordt niet groter zoals bij een mechanische overbrenging.
Een fototje van de machine, en van wat je er mee wilt doen geeft meer helderheid over jouw ideeen.
En wat wil je eigenlijk.
Met een elektronische regeling kun je wel het toerental omlaag brengen (maar lang niet altijd tot nul). maar het koppel wordt niet groter zoals bij een mechanische overbrenging.
Een fototje van de machine, en van wat je er mee wilt doen geeft meer helderheid over jouw ideeen.
-
20 halveren en de overblijvende 10.000 heeft dan meer torque toch.
En zoo bijzonder is die 10.000 toch niet de kolom levert standaard als 1 van de beschikbare mogelijkheden 18.000. Maar er zitten die desbetreffende poelies niet bij.
Zou ik wel kunnen maken uiteraard maar variabel is handiger als riem verlegen/poelie wisselen IMO
20 halveren en de overblijvende 10.000 heeft dan meer torque toch.
En zoo bijzonder is die 10.000 toch niet de kolom levert standaard als 1 van de beschikbare mogelijkheden 18.000. Maar er zitten die desbetreffende poelies niet bij.
Zou ik wel kunnen maken uiteraard maar variabel is handiger als riem verlegen/poelie wisselen IMO
-
Heb inmiddels even tijd gevonden om naar de motor te kijken, kan op 220 en 380 zo te zien.
Zou dan prima aan te sturen zijn met een VFD
2700 toeren per minuut, andere poelie maken 1 op 2 max 5400 rpm en dan variabel met potmeter lijkt me wel wat.
Denk dan wel dat het handig is om het huidige snaartje te vervangen door iets sterkers, wat er nu op zit is meer een soort stoffen lint
Zou dan prima aan te sturen zijn met een VFD
2700 toeren per minuut, andere poelie maken 1 op 2 max 5400 rpm en dan variabel met potmeter lijkt me wel wat.
Denk dan wel dat het handig is om het huidige snaartje te vervangen door iets sterkers, wat er nu op zit is meer een soort stoffen lint
Ik gebruik de lage versnelling hoofdzakelijk om te tappen. Een lagere overbrenging voor tappen is wel handig want bij mij (BF16) houdt het bij M8 wel op.herbieferbie schreef: ↑30 mei 2024 13:37 2700 toeren per minuut, andere poelie maken 1 op 2 max 5400 rpm en dan variabel met potmeter lijkt me wel wat.
-
iemand toevallig iets liggen, iets sterker motortje icm VFD bijvoorbeeld
- hainjedaf
- Donateur
- Contacteer:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
-
Zoek een motor met flensaansluiting, liefst niet breder als dia 13 cm zodat hij in originele behuizing pas 220 of 380, en dan wat sterker als de huidige 200 wat
Een AC servo haalt 3000 RPM en is compact.
-
Kijk anders bij AliExpress. Voor ongeveer €150 zijn ze daar te koop. Let op of de driver met pwm of 0..10V te sturen is.
Ben weer op het hok:
https://nl.aliexpress.com/item/10050048 ... pt=glo2nld
Deze AC servo kost in de 600W uitvoering €160,-- inclusief verzenden. Je kunt hem o.a. met 0..10V regelen. Ik heb een manual van dit type (T3D 15A) mocht je interesse hebben
https://nl.aliexpress.com/item/10050048 ... pt=glo2nld
Deze AC servo kost in de 600W uitvoering €160,-- inclusief verzenden. Je kunt hem o.a. met 0..10V regelen. Ik heb een manual van dit type (T3D 15A) mocht je interesse hebben
-
Hoi dat ziet er leuk en betaalbaar uit. maar je hebt ook nog knoppen en een potmetertje nodig denk om hem te bedienen lijkt me ( aan uit, hard zacht etc ). Heb er geen verstand van namelijk
Dan nog een vraagje over de kleine poelie vooraan, die heeft een zelfde as waar hij overheen gaat als die 2 die je in het midden zit, het zal een naam hebben maar ik ken het niet. Wil de originele poelie behouden en een nieuwe maken maar dan moet ik wel zo een aansluiting/passing kunnen creeren . Met een soort broots oid denk ik misschien
Dan nog een vraagje over de kleine poelie vooraan, die heeft een zelfde as waar hij overheen gaat als die 2 die je in het midden zit, het zal een naam hebben maar ik ken het niet. Wil de originele poelie behouden en een nieuwe maken maar dan moet ik wel zo een aansluiting/passing kunnen creeren . Met een soort broots oid denk ik misschien