Ik heb gisteren een Emco Compact 5 kunnen overnemen van een oude klokkenmaker. Zelf wil ik deze gebruiken voor het maken van onderdelen van mijn oldtimer die ik ga opknappen, echter mis ik wat delen van deze draaibank:
- staartstuk (Talstock)
- onderdelen om te frezen (staande boor is geplaatst met een boorkop)
- onderdelen om schroeven (unf) te maken.
- kruistafel
-overige zaken die handig kunnen zijn.
Ik kan het helemaal mis hebben, maar past jouw doel wel bij dit bankje?
Als ik denk aan het opknappen van een oldtimer dan denk ik meteen aan wat grofstoffelijke dingen als remklauwen, lagerschalen en meer van dat soort grote delen en die zie ik niet passen bij dit miniscule bankje, zowel qua draaien niet als qoa frezen niet als je al een freeskop op de kop zou kunnen tikken.
Ik heb zelf een Emco Compact 8 gehad en zelfs die vond ik met regelmaat al te licht en te slapjes voor wat ik er mee wilde doen, daarma heb ik een Hembrug AI DR1 gehad en dat was toch al veel meer een degelijke en stabiele draaibank. Tegenwoordig heb ik vrijwel geen machines meer, maar ga ik met regelmaat naar de Eindhovense hobbyclub waar ze toch weer net wat degelijkere machines hebben staan, een paar Deckel freesbanken en o.a. een Hembrug Ergonomic draaibank en een Shaublin 102 draaibankje met allerlei toeters en bellen, kortom een topdraaibankje en dan merk ik toch echt dat dit echt wel weer een klasse beter en stabieler is dan wat ik had en dat je die stabieliteit voor bepaalde dingen echt nodig hebt.
Los daar van merk en zie ik ook dat de vakmensen toch vaak teruggrijpen op b.v. zelf geslepen beitels i.p.v. de wisselplaat beitels met als voornaamste reden dat ze daar makkelijker mee tot een mooier resultaat komen.
Hier is denk ik de boodschap dat je ook donders goed moet weten hoe je een beitel moet slijpen, én welke toerentallen en snijparameters je wanneer moet gebruiken.
Ik zelf heb eigenlijk altijd alleen maar kunststof en aluminium gebruikt terwijl ik nu steeds meer richting de staalsoorten ga, welk staal is meestal een grote vraag omdat het eigenloijk altijd gaat over onbekende afval stukken metaal (ijzer).
Ik kom er nu dan ook steeds opnieuw achter dat ik altijd maar wat aangekloot heb en daar mee weg kwam omdat zowel kunsstof als aluminium echt heel makkelijk verspanen.
Je hebt waarschijnlijk helemaal gelijk. Ik heb nog nooit zo's draaibank gebruikt. Deze leek mij wel handig voor onderdelen in de carburateurs, schroeven te maken en andere kleinere dingen.
Prijs was netjes, 100 euro voor deze met een ombouw erbij.
Ik zal eens naar een iets grotere kijken, liefst computergestuurd, maar moet ook aan het budget denken.
Tot die tijd blijf ik op zoek naar uitbreiding voor deze.
Dat is inderdaad geen geld.
Gewoon lekker uitproberen, en voor carburateur onderdelen is dit zeker geschikt.
Ik kan me echt geen voorstelling maken van wat je met die freeskop zou moeten doen.
Die is qua (bed)afmetingen gelijk, heeft alleen CNC besturing en staat inmiddels bij mij thuis
Ik ga binnenkort nog wel een Compact 5 CNC (omgebouwd naar Eding) met gereedschapwisselaar te koop zetten. Moet alleen de laatste puntjes nog op de i hebben.
een Compact 5 CNC met Eding... Cool.. 't is dat ik er zelf ook al een heb... maar dat is wel "the bread and butter voor mijn bedrijfje.. vanavond nog even een ordertje Vlaggemast Adapters op maat staan draaien (ø55 mm Nylon).. Braamt als de pest, maar de machine slikt het zonder morren..
Morgen mag ie een Scharnierpennetje voor de hevel van de spantanghouder op de EMCOturn 120 draaien.. (ø10H7 x 25 mm , met een koppie, en een groefje..Veerringetje erop.. klaar..
'k heb trouwens veel plezier van jouw 3D Model @mjeuring .. Thanks!.. dat scheelde me heel veel werk
Arie Kabaalstra schreef: ↑12 mei 2025 23:02
een Compact 5 CNC met Eding... Cool.. 't is dat ik er zelf ook al een heb... maar dat is wel "the bread and butter voor mijn bedrijfje..
Wel eens aan uitbreiding gedacht?
'k heb trouwens veel plezier van jouw 3D Model @mjeuring .. Thanks!.. dat scheelde me heel veel werk
mjeuring schreef: ↑13 mei 2025 14:56
Wel eens aan uitbreiding gedacht?
vroeger wel...maar ik heb ook een EMCOturn 120...
de EMCO Compact 5 CNC gaat binnenkort omgebouwd worden, en daarom was dat 3D model zo waardevol.. Ik heb van @skillalot een EMCO TM02 kast gekregen (moest em wel even uit de Container trekken, en uitdeuken, maar dat was dan ook alles), en daar past de EMCO Compact 5 CNC in..
Als dat klaar is.. dan gaan we de EMCOturn 120 ombouwen naar EdingCNC.. en dan hebben we nog een grotere Freesbank.. die moet ook nog omgebouwd.. verder denk ik ook aan een grotere werkplaats.. want die 32m² wordt ook een beetje krap..