Ik moet wat glijblokken maken buitenmaten ~60x30x15mm.
Heeft iemand wat stukken POM liggen of weet een webshop waar het in kleine hoeveelheden is af te nemen?
PTFE zou ook kunnen of zelfs beter zijn maar ik verwacht dat dit wat kostbaarder is en een stuk moeilijker te bewerken.
Alvast bedankt.
edit: Omgeving Gorinchem
Laatst gewijzigd door Jampot007 op 06 jan 2026 12:50, 3 keer totaal gewijzigd.
hugo stoutjesdijk schreef: 06 jan 2026 12:30
Hmpe ook goed ?
En waar zit je, misschien kun je het zo afhalen bij iemand.
Weet ik niet. Ik ga er eerst 2 maken als proef en testen en daarna evt een grotere batch maken. Dus zou het allebei kunnen proberen.
Ik heb er ook aan zitten denken een mal te maken en de blokken te gieten. polyurethaan oid, maar denk dat dit minder duurzaam is op de lange termijn.
Omgeving Gorinchem. Heb ook even een plaatje aan de openingspost toegevoegd.
Wat het beste materiaal is, is slecht te zeggen zonder alle voorwaarden te kennen.
Ptfe wordt vaak te snel geroepen, het heet dan wel gladder te zijn, maar tevens ook veel zachter. En dan ook nog veel duurder dan hmpe wat ook lekker glijd.
Pu lijkt me geen glijblok opleveren.
Misschien is voor jouw toepassing hardweefsel ( o.a. celleron ) ook een goede keus.
Pom is wat duurder, maar ook wat harder zou dan wat maatvaster kunnen zijn.
Hmpe heb ik denk ik wel, heb alleen geen zin om het op te sturen, als je in de buurt bent kun je een stukje ophalen. Maar Gorinchem is ook weer niet om de hoek.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Bij Kelders Boxmeer ligt POM, HMPE en PTFE in grote bakken, ongesorteerd met kleine tot grotere stukken. Je moet zelf achterhalen wat het is. PTFE is wat zachter en zwaarder (sg 2.16) , dat voel je er wel aan. Het witte en blauwe spul is meestal POM. Ik ga één keer per jaar naar Kelders toe en neem dan kunststof blokken, aluminium en staal mee.
Om te bewerken vindt ik POM en HMPE gemakkelijker omdat het harder is dan PTFE.
POM en HMPE rond staf is goed verkrijgbaar, plaat materiaal is vaak duur.
Je kunt ook een aantal platen trespa (6 mm) op elkaar lijmen of een blok hard hout nemen en daar de "brood plank" (8 mm) op schroeven als het om te proberen is.
En alweer handige informatie van je, nu om de soorten te onderscheiden.
Ik freesde veel kunststof die met tekening werd aangeleverd, daar heb ik nog vele (handige) reststukken van maar op die manier weet ik zelf vaak niet wat het materiaal is of was.
Ik maak altijd eerst een proefje om te zien hoe het reageert op een frees en dan evt een andere frees kiezen en mee of tegenlopend frezen ed.
Huub Buis schreef: 06 jan 2026 13:34
Je kunt ook . .
Wat is de toepassing ?
de "brood plank" (8 mm)
Hoi Huub, dank voor je bericht. Zal die websites is bekijken. Ik zag bij Vink-Kunststoffen dat je minimaal een volledige plaat moest afnemen. Dat werd me wat te gortig.
Knutselen met een broodplank is of verlijmingen oid is denk ik niet echt te moeite. Wil er wel een paar euro aan uitgeven.
Toepassing is zwaar gewicht zeer lage snelheid. Precisie enz komt helemaal niet nauw. Materiaal waar het tegenkomt is volgensmij gepoedercoat staal. Nu zijn de blokken van een andere soort kunststof die ik niet heb kunnen identificeren maar dit piept wat nogal hinderlijk is, huidige zijn vervaardigd dmv spuitgietproces.
Jampot007 schreef: 06 jan 2026 13:51
Materiaal waar het tegenkomt is volgensmij gepoedercoat staal.
Jampot007 schreef: 06 jan 2026 13:51
dit piept wat nogal hinderlijk
Die "verf" zal t.z.t. (of sneller) wel los laten. Kunststof rollen is mijn eerste gedachte. Smering met ptfe spray kan ook maar of dat lang blijft zitten bij een hoge belasting .
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Bij Kelders Boxmeer ligt POM, HMPE en PTFE in grote bakken, ongesorteerd met kleine tot grotere stukken. Je moet zelf achterhalen wat het is. PTFE is wat zachter en zwaarder (sg 2.16) , dat voel je er wel aan.
Op het gevoel inschatten is best lastig naar mijn niet professionele ervaring.
Wat ik bij Kelders doe is rekenmachine en rolmaat meenemen en blaadje met de soortelijke gewichten (of via je telefoon met een calculator) even uitrekenen wat welk blok materiaal zou dienen te wegen. Dan met de blokken in de winkelwagen naar de uitgang lopen daar staat een prima digitale weegschaal en dan weet je meteen wat je in huis haalt.
Bij Kelders Boxmeer ligt POM, HMPE en PTFE in grote bakken, ongesorteerd met kleine tot grotere stukken. Je moet zelf achterhalen wat het is. PTFE is wat zachter en zwaarder (sg 2.16) , dat voel je er wel aan.
Op het gevoel inschatten is best lastig naar mijn niet professionele ervaring.
Wat ik bij Kelders doe is rekenmachine en rolmaat meenemen en blaadje met de soortelijke gewichten (of via je telefoon met een calculator) even uitrekenen wat welk blok materiaal zou dienen te wegen. Dan met de blokken in de winkelwagen naar de uitgang lopen daar staat een prima digitale weegschaal en dan weet je meteen wat je in huis haalt.
Dat is wel beter ja. Ik heb de vlamtest geleerd. Aansteker, kijken, ruiken. Dan in een tabel kijken "Pas op, giftig"... nadat je net aan de rook hebt staan ruiken.
Jampot007 schreef: 06 jan 2026 22:42
Ik heb de vlamtest geleerd
Ik ook, PE, HMPE, en PP o.a. ruiken naar paraffine. Dat ruiken is niet zo erg, maar als het niet naar paraffine ruikt, dan adem je meestal iets niet zo gezond in. Dat hebben ze ons helaas niet geleerd.
Laatst gewijzigd door Huub Buis op 07 jan 2026 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination