Plexiglas frezen, freesbitje

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Plexiglas frezen, freesbitje

Bericht door Toxiq »

heb ondertussen nu heel wat draadjes doorgespit en voor de techniek ga ik eerst maar eens een poging wagen met

Voorfrezen tegenlopend
Nafrezen meelopend
meerdere stappen met 0.2 overmaat
HSS frees

hier maar nog steeds zit ik met een vraag
Wat ik zoals tegen kwam met het kiezen van een bitje voor plexiglas frezen is dat men (vooral) single flute gebruikt
Maar is dit dan een rechte of een spiral (indien zo, is dat dan een upcut of downcut (ik weet dat 1 van de 2 een betere spanen afvoer heeft)

Ik wil voor een vriendin die aan MS lijdt een standaard maken om kaarten op te zetten want zij kan die niet goed in de hand houden

Ook wil ik de afbeeldingen van de kaarten (harten, schoppen, klaver, ruiten) in het plexi hebben
Met wat voor frees doe ik dat het beste, met een V-carve bit ?
Laatst gewijzigd door Toxiq op 17 feb 2018 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Plexiglas frezen, freesbitje

Bericht door Benny_DS »

Voor het uitfrezen verwijs ik je graag door naar Janplastiek.

Wat betreft afbeeldingen op plexi ben ik zeer tevreden van een diamond dragbit.

Succes.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Plexiglas frezen, freesbitje

Bericht door Toxiq »

Ik had al in de gaten dat hij er veel van weet, even afwachten of hij ook reageerd :-)
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Plexiglas frezen, freesbitje

Bericht door Ballegooijen »

Bij het frezen van plexiglas hou ik een plantenspuit met water en een klein beetje sop bij de hand en spuit tijdens het frezen het plexiglas nat zodat het niet zo snel smelt.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Plexiglas frezen, freesbitje

Bericht door Toxiq »

Heb ik ook ooit wel gedaan, maar als ik draadjes lees (van het die het toch wel weten) zou het zonder extreem dure freesjes en/of toeters en bellen ook droog goed moeten gaan
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Plexiglas frezen, freesbitje

Bericht door Ballegooijen »

Ja, ik gebruik ook gewone freesjes (meestal uit China). Beetje koelen voorkomt in ieder geval het smelten. Verder een niet te hoog toerental van de spindel.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Plexiglas frezen, freesbitje

Bericht door Toxiq »

Ok
Maar de hamvraag.... wat voor freesjes ik kan uit de draadjes hier niet wijs worden of men rechte of spiral freesjes gebruikt (of heb je een voorbeeld/link waar je goede resultaten mee behaalt ?)
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Plexiglas frezen, freesbitje

Bericht door Zee&Zee »

Spiral, up, single, vhm.

http://www.jhvtools.nl bv ( maar ook andere ) deze bv http://www.jhvtools.nl/product/30011-vo ... md-pvc-z1/

Enne... gewoon zonder al die plantenspuiten etc. frees ik hele platen (2*3mtr) stuk :lol:
CNC you later
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Plexiglas frezen, freesbitje

Bericht door Toxiq »

Tof, dank je
ik moet nog een hoop leren merk ik wel
frezen met een recht snijvlak zijn alleen geschikt voor hout ?

De sites doorgelezen, kan er helaas geen prijzen zien
met de info die ik op de site vond ook weer een ander freesjes gevonden op ali
heeft iemand ervaring met dit type frees ?

https://nl.aliexpress.com/item/22mm-Sol ... autifyAB=0

Ik heb er in ieder geval twee besteld, ik zal ook nog wel wat andere bestellen
ik zal nog wel de nodige freesjes in de mijn handen krijgen voordat ik daar een beetje gevoel/kijk op krijg
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Plexiglas frezen, freesbitje

Bericht door janplastiek »

ik sluit me aan bij Zee&zee, deze frezen zijn daar goed voor.
ik gebruik zelf VHM frezen met gepolijste snijkanten en spiraal van Diatool, maar deze zijn niet aan China prijzen te vinden, maar alleen al het verschil van geluid dat deze ontwikkeld is ongelooflijk, hoog schreeuwend geluid tegenover zoemend geluid, maar dat is dan ook voor dagelijks gebruik.
de soort plexi welke je freest is ook van belang, geëxtrudeerde plexi freest moeilijker(smelt sneller) dan gegoten plexi.
ik gebruik de geëxtrudeerde plexi enkel als dit nodig is, bvb in de pharma omwille van te leveren FDA of andere attesten welke zij vragen bij de kunststoffen, anders werk ik met de gegoten variant, is toch een groot verschil heb ik ervaren.
Breek de dag, frees een lijntje.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Plexiglas frezen, freesbitje

Bericht door Zee&Zee »

In theorie zou het Ali freesje het ook prima kunnen doen, ligt ook erg aan wat je eisen zijn. In de praktijk is mijn ervaring dat ik liever wat meer uitgeef aan een speciale frees van een leverancier in Nederland, omdat het geen gezeik oplevert en indien wel ... ik weet waar ik heen kan bellen voor een nieuwe of advies.

Mijn ervaring is dat als je veel freest, je de garantie wil dat de materiaal kwaliteit van je freesje en de scherpte top, en constant is. Bij Alibaba en eBay is dat niet zo, en variëren beide. Als ik een hele plaat pmma verkloot is dat meer geld dan het freesje.

Het xt verhaal van Jan herken ik niet in die mate, maar je moet idd. wel weten welk materiaal of type pmma je op de tafel hebt liggen, en je parameters aanpassen, daarom koop ik bv ook liever telkens dezelfde a kwaliteit merk pmma.

Maar voor een hobby frezer ligt dat vaak anders, en wil dat niet meteen zeggen dat het resultaat minder hoeft te zijn, maar je bent nog meer aan het stoeien en experimenteren.

Ik ben ooit begonnen met hss eBay frezen, en dat was prima want ik had geen idee wat ik deed en dat deed dus niet zoveel pijn in de portomonnnee bij een operator error.... Maar inmiddels die allemaal stof te vangen. Het verschil tussen de scherpte en de standtijd van een kwaliteit vhm frees en een eBay hss is dag en nacht....En dat is, zeker bij een wat lastiger materiaal als pmma errug belangrijk.

Succes !
CNC you later
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Plexiglas frezen, freesbitje

Bericht door Toxiq »

Heren, reuze bedankt....

Dat duurdere kwaliteits freesjes in vele opzichten de kwaliteit van ali of ebay overstijgt is mij absoluut duidelijk
Echter, zoals zee&zee al stelt, ik moet nog heel veel leren, uitproberen en aftasten.... dat wil je niet met een freesje van 50 of 100 euro (denk ik)
Dus vooralsnog, de gillende keukenmeiden maar even accepteren en met goedkopere freesjes aan de gang
Ik weet nu in ieder geval wat ik zoek (zo ongeveer dan) tips zijn natuurlijk áltijd welkom
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Plaats reactie