leegfrezen, zo efficient mogelijk pad

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 2331
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen
Contacteer:

leegfrezen, zo efficient mogelijk pad

Bericht door keesfrees »

Een leuk puzzeltje voor de meedenkers hier.
Als ik veel van dezelfde vormen moet frezen dan is het vaak de moeite waard om zelf een centerlijn pad te maken.
Ik teken dan lijn die de frees volgt.
Hoe frees ik dit zo snel mogelijk leeg :

Gallerij Link
Voor dit :

Gallerij Link
Zonder te veel overlappingen en dan ook nog met zo veel mogelijk glooiende vormen zodat er niet onnodig afgeremd hoeft worden. Ik zie nog geen logische oplossing, dan wel sneller dan het te laten doen door een cam-programma
NB, het is niet belangrijk, maar wel leuk, toch ?
Ik ben benieuwd, bvd !
Bijgevoegd : de contour vd foto en een voorbeeld van andere centerlijnen, zie commentaren in de tekening.
kamerfrezen-voorbeeld.dwg
kamerfrezen-1lijn.dwg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 542
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)
Contacteer:

Re: leegfrezen, zo efficient mogelijk pad

Bericht door Danny »

Ik zou het ontwerp aanpassen zodat het kan gefreesd worden met een 16mm frees.
Gebruikersavatar
serum
Donateur
Berichten: 3811
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: leegfrezen, zo efficient mogelijk pad

Bericht door serum »

Als je echt snelheid wilt houden om bv buitencontouren ben je met een grotere frees in het voordeel. Deze kan (met een goede controller met bv look ahead feed) al aan de x beweging beginnen zodra het hart van de frees op de y voorbij het werkstuk is. Voor binnencontouren werkt deze truc om duidelijk redenen niet.

Als je snelheid wilt houden kan je ook een lus aan het einde van je te volgen pad houden.

Dit zijn technieken die worden gebruikt op grote zware machines die met 50m plus aan feed bewegen. Bij dergelijk kleine producten ben je gewoon afhankelijk van de acceleratie van je machine en de mate waarin je controller een LAF of s curve traject planning gebruikt. Kleine machines moeten gewoon vlot accelereren.

Inderdaad, een grotere frees haalt meer weg. Scherpe hoeken vermijden. Ik zou dit doen met adaptive clearing van fusion. En dan goed in de simulatie kijken waar je tijdswinst kan behalen. Soms gebruik ik een 2d contour met offset met minimale lift van de z, omdat dat soms sneller is.

Populieren? ik ga door berken met 12m/min met een 10mm frees met 14000 rpm. Mijn grote machine accelereert alleen niet zo snel als mijn kleine, dat zal jou hier ook tegenzitten denk ik? Als ik je freesbanen inschat doe je dit met een 3mm freesje?

Hoeveel moet je er doen? :mrgreen:

In F360 heb ik je model met adaptive met een 12mm frees zit het adaptive deel op 20 seconden en het contour op 18 seconden. met 10m/min, Geen idee of je machine dat trekt.
foto's uploaden op cnczone.nl Let op, maximale grootte is 2,5MB, geen restricties op resolutie
keesfrees
Berichten: 2331
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen
Contacteer:

Re: leegfrezen, zo efficient mogelijk pad

Bericht door keesfrees »

Dank voor bijdragen zo ver.
Ik ben gewoon benieuwd of er voor deze vorm een slimmer pad te bedenken is dan wat ik nu al heb.
Ik deed het nu met een 6mm frees met een overlap van 3mm.
Maar ik zou naar minimale overlap willen maar dan zonder het gep*l om de overgeslagen hoekjes leeg te maken.
Ik heb het gebruikte freespad er niet bij gedaan bedenk ik me nu, ik zal dat nog doen om beter duidelijk te maken wat ik bedoel cq wat het "probleem" is.

De vraag in het kort : deze vorm zo snel mogelijk leeg maken met een 6mm frees.
Gebruikersavatar
serum
Donateur
Berichten: 3811
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: leegfrezen, zo efficient mogelijk pad

Bericht door serum »

Adaptief met een overstap van 5,5mm. 28 seconden.

Of 'both ways' ipv alleen conventioneel, 2 seconden winst. (vermoedelijk meer, ik ken je acceleratie niet) in Fusion automatisch aangevuld met HSM lusjes om de snelheid erin te houden;

standaard;

Gallerij Link


Both ways;

Gallerij Link
foto's uploaden op cnczone.nl Let op, maximale grootte is 2,5MB, geen restricties op resolutie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 9591
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: leegfrezen, zo efficient mogelijk pad

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik zou alleen met adaptive clearing wel een ondermaat aanhouden, en dan met een profielbewerking de contour even napoetsen.

Als het snel, en in één bewerking moet zou ik in CAMBAM een Pocket MOp pakken, en de stepover lekker groot zetten..
Gebruikersavatar
serum
Donateur
Berichten: 3811
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: leegfrezen, zo efficient mogelijk pad

Bericht door serum »

Arie Kabaalstra schreef: 22 nov 2020 17:15 Ik zou alleen met adaptive clearing wel een ondermaat aanhouden, en dan met een profielbewerking de contour even napoetsen.

Als het snel, en in één bewerking moet zou ik in CAMBAM een Pocket MOp pakken, en de stepover lekker groot zetten..
Uiteraard. Adaptive is roughing. Je loopt hem altijd na met een contour.
foto's uploaden op cnczone.nl Let op, maximale grootte is 2,5MB, geen restricties op resolutie
Caesar
Berichten: 247
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: leegfrezen, zo efficient mogelijk pad

Bericht door Caesar »

Dit soort uitdagingen zijn altijd afhankelijk van een aantal overwegingen:

-vermogen spindel
-max rpm spindel
-stabiliteit freesmachine
-diameter frees (grotere diameter = meer duwen/kracht erop zetten = meer feed)
-materiaal te verspanen
-koeling/geen koeling?

Idealitier doe ik ik pockets (in wat voor vorm dan ook) altijd van binnen naar buiten met een helical plunge voor het begin:

-helical plunge zorgt ervoor dat de slot-frees niet volloopt en als boortje gaan fungeren
-van binnen naar buiten: ruimte die de frees creëert wordt steeds groter zodat koeling, spaan-hercirculatie en wrijving beter worden.

in jouw tekening zit je met 90 graden hoeken te kijken dus ik zou met een 8mm frees alles ruw frezen en dan met een kleinere frees een contour nalopen om de hoeken zo strak mogelijk te krijgen (helemaal afhankelijk dus van je diameter van je naloop frees).

I.i.g zo zou het ruwfrezen eruit zien (in dit plaatje is moeilijk te zien dat de frees tussen de paden vloeiend naar buiten stapt (nu lijkt hij telkens haaks 1 stepover naar buiten te stappen, maar in de gcode/cam loopt dit vloeiend met een 's'-bocht. De gele helical is dus de helical plunge om op de bodem te komen alvorens hij de pocket gaat uithollen. de 2 driehoeken moet je negeren, dat zijn planes/datums in CAD.

Bij aluminium zet ik er normaal een .2/.3mm wall stock op (8mm-12mm frees, <4mm = .1), die ik vervolgens naloop met een contour met dezelfde frees zodat krachten minimaal zijn en de afwerking perfect glad wordt. Als het op 0.01mm moet zijn, laat ik wederom .1mm/.05 staan die nagelopen wordt.

Zoals gezegd voor strakke hoeken moet je een zo klein mogelijk frees hebben. Als de frees 2mm of kleiner is haal ik rest materiaal in de hoeken weg met een een troichidiale pad zodat krachten klein zijn. Maar dit kost wel extra tijd.



AfbeeldingPocket_milling
Plaats reactie