Cirkel te klein

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Cirkel te klein

Bericht door Arie Kabaalstra »

XL500SZ schreef: 19 jan 2021 12:55 niet veel ervaring met Cambam, maar als ik dit zo lees:

als je een cirkel tekent van 28mm
en dan inside kiest (tool gaat er binnenzijde langs)
en je tool is 2mm

Dan wordt het gat 28mm
En het reststuk, de cirkel binnenin 24mm

Als je een cirkel wil overhouden van 28mm moet je outside kiezen.
Dat wil zeggen.. (en dat kun je op het scherm ook zien) als je een gat wilt frezen, dan kies je Inside, als je een ronde tap wilt frezen, dan kies je Outside..
Maar dat mag toch wel als volkomen logisch en vanzelfsprekend beschouwd worden.
tweety
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 mei 2011 17:59
Contacteer:

Re: Cirkel te klein

Bericht door tweety »

Arie:
Als ik in Cambam tool 0 pak geeft het programma aan dat er geen toolwissel komt,
vandaar ik 0 instel.


Ik heb niet de enorme ervaring die jij hebt, daarom fijn dat je helpt, bovenstaande heb ik begrepen uit het info stukje van Cambam:

22423

Ik gebruik maar 1 freesje dus geen toolchange nodig, begrijp ik dit dan wel goed ?

Of de step/mm goed staat ? ik meen van wel, de machine is gekocht met controller in de machine inclusief instelling, dus klaar voor gebruik.
Er is ook totaal geen informatie om uit te rekenen hoeveel de step/mm waarde moet zijn, hij is nu 200.

Deze machine dus:


22424
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Cirkel te klein

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je nu eerst eens een rits gaten boort, vanaf X0 Y0, 20,50, 100, 200 of zo en dan gewoon met je lineaal meten of het wordt wat je verwacht.
Nogmaals, de G-code is goed. Maakt allemaal niets uit met of zonder tool.
Dus machine instellingen.
Spoed van de spil, zit je stappenmotor direct op de spil, welke stappenmotor versterker.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Cirkel te klein

Bericht door Arie Kabaalstra »

tweety schreef: 19 jan 2021 13:53 Arie:
Als ik in Cambam tool 0 pak geeft het programma aan dat er geen toolwissel komt,
vandaar ik 0 instel.


Ik heb niet de enorme ervaring die jij hebt, daarom fijn dat je helpt, bovenstaande heb ik begrepen uit het info stukje van Cambam:

22423

Ik gebruik maar 1 freesje dus geen toolchange nodig, begrijp ik dit dan wel goed ?

Of de step/mm goed staat ? ik meen van wel, de machine is gekocht met controller in de machine inclusief instelling, dus klaar voor gebruik.
Er is ook totaal geen informatie om uit te rekenen hoeveel de step/mm waarde moet zijn, hij is nu 200.

Deze machine dus:


22424
Nee.. dan begrijp je het niet goed.. je gebruikt het tool dat in de machine zit.. Dat tool voer je in Cambam in
Cambam zet er bij elke tooloproep een M6 in, daarmee roept de machine de gegevens van die tool op uit het geheugen (ervanuitgaande dat je machine een Tooltabel heeft, ik ken "Candle" verder niet..'k heb begrepen dat het een Applicatie is die met GRMBL communiceeert)

Eigenlijk staat er in het begin van ELK CNC programma in de eerste paar regels een M6 T... of T... M6.. wat je machine daar verder mee doet, behalve het oproepen van de gereedschapsgegevens, dat hangt af van hoe je em ingesteld hebt..
Als je een Toolchanger aan de machine hebt, en het juiste tool zit niet in de spil, gaat ie em wisselen.

Ik werk zelf met EdingCNC, en bij mij stopt de machine niet eens als ik een T... M6 heb.. hij gaat er gewoon vanuit dat het tool gewisseld is.. klinkt stom.. maar zo heb ik het ingesteld, ik kan nu gewoon een tooltje in de machine proppen, in MDI T.. M6 ingeven, en de nieuwe gegevens worden geladen (dit is voor mij belangrijk om dat ik veel werk met handgeschreven programma's met Radiuscompensatie als ik de diameter van het gereedschap in mijn Tooltabel aanpas, krijg ik bij hetzelfde programma een andere maat. (handig als je op 0.01mm zuiver wilt frezen)

CamBam is nie zo slim.. die gaat uit van de diameter die jij ingeeft, en rekent daar de "Equidistante" baan mee uit.. dat is dus een gereedschapsbaan die overal even ver van de getekende contour af ligt.

't Idiote in dit geval is.. de code die je eerder postte.. dat is een prima code voor een gat ø 28 met een Freesje 2.. hij begint op X13 Y0, tel daar een mm freesradius bij op.. en Hey Presto!.. da's X14.. dat is de rechterkant van je freesje, an de rechterkant van het gat.. , en dan gaat ie naar X-6.5 (de helft van 13, en Y-11.26, da's 6.5 x wortel 3) zijnde het coordinaat op -120° (Want.. bij Wiskunde hebben we geleert + rotatie is Linksom, en jij freest rechtstom (Climb Milling), daarna gaat ie naar X-6.5 Y11.26 (bekende waarden, want gewoon aan de overkant van de X-As, op +120°/-240°)
Cambam knipt cirkels in 3 stukken..

Daar zit een gedachtengang achter.. gelukkig gebruikt CamBam I en J, de afstanden (incrementeel naar het Cirkelmiddelpunt) er zijn ook besturingn die G02/03 X.. Y.. R gebruiken, of kunnen gebruiken, maar soms gaat dat mis met hele korte Cirkelboogjes.. omdat een Cirkelboog tussen 2 punten met een gegeven radius 2 oplossingen kent..(lang leve I en J dus.. :lol: )


De grote mop is ook.. in je programma:
( Made using CamBam - http://www.cambam.co.uk )
( circel-test 1/18/2021 2:21:27 PM )
( Post-pro: GRBL )
( T0 : 2.0 )
G21 G90 G40
G0 Z3.0
( T0 : 2.0 )
T0 M6
Geeft het programma 2 keer in Comments aan T0 : 2.0, en dat klopt ook voor de rest van het programma!
Want.. als je met Freesdiameter 0 zou programmeren (waarom je dat zou willen is me onbekend, maar het kan) dan krijg je als eerste regel in je Profile
G0 X14 Y0

ergo.. hoe het ook zei.. wat de oorzaak ook is.. aan Je Code ligt het niet..
tweety
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 mei 2011 17:59
Contacteer:

Re: Cirkel te klein

Bericht door tweety »

Duidelijk verhaal ,Arie, Het blijkt alleen bij "Candle" dat M6 niet gebruikt kan worden.(Simple programma)
Na nog wat experimenteren, blijkt dat de afwijking steeds weer anders is. Ik heb de fabrikant gemaild, want het vreemde was dat de versie van de controller die op GitHub staat, niet eens bestaat, de fabrikant heeft waarschijnlijk zelf aanpassingen gedaan. Ik heb van hun een nieuwe software versie gekregen, en warempel, geen problemen meer. Het was ook al best bizar.
In ieder geval bedankt voor de ondersteuning en de leerschool.
Jij ook Hugo...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Cirkel te klein

Bericht door Arie Kabaalstra »

Arie, Het blijkt alleen bij "Candle" dat M6 niet gebruikt kan worden.(
Dan deugt je CNC besturing niet.. M6 moet in elke CNC besturing zitten.. al is het niet om fysiek een gereedschapswisselaar aan te sturen, dan is het wel om de Geometrie uit de tabel te laden.. of heeft Candle ook geen tabel?.. dan is het echt te erg voor woorden..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Cirkel te klein

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zolang die de assen bestuurd is het een prima besturing. En die M6 was hier helemaal niet relevant.
Op werkelijk elke besturing is wel iets aan te merken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Cirkel te klein

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 21 jan 2021 22:31 Dan deugt je CNC besturing niet.. M6 moet in elke CNC besturing zitten.. al is het niet om fysiek een gereedschapswisselaar aan te sturen, dan is het wel om de Geometrie uit de tabel te laden.. of heeft Candle ook geen tabel?.. dan is het echt te erg voor woorden..
GRBL heeft zijn oorsprong in lasersnijders en 3D-printers. Candle is alleen maar de 'terminal' voor GRBL.

Txx prepareert de tool voor wissel (dus bijvoorbeeld je paraplu goed draaien), M6 voert de daadwerkelijke wissel uit, en G41/42/43 doen de compensatie op Fanuc-kopieen. En dan is het bij bijvoorbeeld CNC-draaibanken met Fanuc-achtigen nog anders; daar doet een T0101 alles; tool 1 selecteren en wisselen, en de compensatie activeren met wearoffset 1.

Maar als je toch geen gereedschapswisselaar of automagische inmeting hebt en je CAM-software de radiuscompensatie doet dan mis je niks aan het ontbreken van tooltabellen en Txx/M6/G4x.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Cirkel te klein

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als ik af en toe es iets vanuit CAMBAM doe, heb ik ook die toolinformatie niet nodig. Dan zet ik alleen die T1 in m'n programma omdat daar bij mij ook de voedingen en toerental gelijk aan vast zitten, scheelt een hoop F-jes in m'n G-code.

Eigenlijk vind ik een besturing waar je niet gelijk de freestechnologie in de tooltabel kunt zetten geen volwaardige besturing. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Cirkel te klein

Bericht door DaBit »

Je moet iets als je alle programma's boven de 4KB al moet gaan dripfeeden via een 300-baud serieel lijntje he? :mrgreen: :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Cirkel te klein

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 22 jan 2021 13:07 Je moet iets als je alle programma's boven de 4KB al moet gaan dripfeeden via een 300-baud serieel lijntje he? :mrgreen: :lol:
Toch nog iets van ruim 200kB hoor. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie