beter leren frezen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

beter leren frezen

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal,

Al doende leert men, dus ik ben al een tijdje aluminium aan het verspanen. Ik merk dat ik mijn frezen de laatste tijd niet meer breek, dat is al heel wat natuurlijk. Ik heb nu een filmpje gemaakt over het frezen van een toolsetter. Ik zou het leuk vinden als jullie mij wat feedback kunnen geven over hou ik het frezen kan verbeteren. Andere feed en speeds, of meer materiaal in een keer weg frezen, of wat dan ook. Ik denk dat een ervaren frezer vrij snel kan zeggen let hier eens op of doe dit de volgende keer zo. Alvast bedankt..... Oja, gefilmt schrijf je met een d :roll:

https://youtu.be/jqSSZ_42I5o
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: beter leren frezen

Bericht door serum »

Heb er even vlot doorheen geskipt;

je gebruikt de machine op zijn slapste punt. Midden/midden. Machineklem moet op de plek van de toolsetter zitten, daar is je machine het stijfst.

Facen van de 2e op deze manier gaat je echt frezen kosten; op een gegeven moment heb je een dun randje aluminium staan dat half wel half/niet met het materiaal verbonden is. Aangezien je een tijdelijke, varierende stemvork maakt zit de resonantiefrequentie van je frees er ook tussen.

2e op ook adaptief naar het midden weghalen. Of een dergelijk grote frees gebruiken dat je het oppervlakte ineens bewerkt. (maar die krijg je helaas niet rond met de spindel)

En voor de toolsetter zou ik een metalen bout gebruiken; aluminium is niet optimaal voor het detecteren van een dergelijke naderingsschakelaar. Creatief bedacht, maar alu heeft ook niet echt de meest duurzame veerkracht. Kan je hem niet eenvoudiger maken met 2 plaatjes verenstaal?
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: beter leren frezen

Bericht door TomAndKobus »

Ik heb in mijn eerste toolsetter ook een metalen plaatje zitten omdat het aluminium niet goed wordt gedetecteerd. Ga ik nu ook doen.
Ik kan ook veerplaatjes gebruiken, maar dit gaat ook werken (ik overbelast het aluminium niet) en het is een uitdaging om te leren frezen en daar gaat het mij nu vooral om. Maar als ik het zo lees, dan zijn de feed en speeds dus wel goed.
Ik zou mijn klem een kwartslag kunnen draaien en dichter bij de rand kunnen zetten. Ik snap dat de brug in het midden het slapst is, maar in de andere richting is de machine toch overal even stijf???
Wat je bedoelt met hat facen van de 2de kant is dat je rondjes gaat draaien naar het midden toe. Heb ik dit juist?

Bedankt voor de feedback.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: beter leren frezen

Bericht door Kars-cnc »

Leuk bedacht die dubbele bladveer constructie om een parallele beweging te maken. Zo doen keuken weegschalen met 1 zo'n centraal punt onder het weegplateau dat ook. Op de bladveren zitten dan de rekstrookjes om het gewicht te meten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: beter leren frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je HSM freest dan loopt je frees in boogjes, da's puur een ruwfreesstrategie.. altijd iets te klein frezen, en dan finishen.. , maar daar kwam je zelf dus ook al achter..

zo'n "bladveer" constructie heet officieel een "Flexure" en die worden veel toegepast, omdat ze stabiel zijn, en heel nauwkeurig.
'k vind het een gaaf idee om dat toe te passen voor een Toolsetter!
Ik heb zelf een machine klemmetje met een Flexure gemaakt, omdat ik daar kleine onderdelen mee in span, die absoluut vlak moeten liggen, omdat ze maar 0.8 mm dik zijn, en 3x2, of 3,x15 mm groot.

'k heb verder geen echt gekke dingen gezien, werkstuk vastzetten is natuurlijk wel het belangrijkste..
ik zou zelf in het aambeeld een gaatje maken, en daar een gehard stalen "aambeeldje"in monteren, de scherpe frezen en boortjes zullen uiteindelijk je oppervlak beschadigen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: beter leren frezen

Bericht door audiomanics »

Dan moet je ook het werk stuk in het midden van de klem zetten. Als je het, zoals hier, aan de zijkant inklemt zullen de bekken scheef trekken en alleen aan de binnenkant klemmen: je werkstuk blijft dan "los" zitten..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: beter leren frezen

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt voor de feedback Arie en Kees.
Ik heb een plaatje van een soort scheermes op het aluminium geplakt om zo het aluminium te beschermen tegen indrukken van freesjes. Wat voor aambeeldjes bedoel je Arie? Ik heb ook gedacht aan een keramische plaatje op het aluminium te plakken, maar die zou ik dan.moeren bestellen en dit werk denk ik ook.

Kees, misschien is dit de reden waarom het werkstuk los is komen te zitten. Maar ik had altijd begrepen dat men een werkstuk altijd aan de zijkant in klemt, want dan is de x en y coördinaat bekend (theorie die bij mij nog niet zo werkt). Zal voortaan in het midden klemmen als het werkstuk minder breed is dan de klem.

Bedankt :P
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: beter leren frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat je ook kan doen is een stukje materiaal van dezelfde dikte (of een boutje en een moertje) aan de andere kant tussen de klem zetten.. dan klemt ie ook wel goed..

Je hebt nu een "plakje hard staal" op de toolsetter?..moet ook wel werken... een Hardmetalen wisselplaatje kan ook.. kun je er ook op lijmen.
uit een stukje zilverstaal kun je ook een "Paddestoeltje" Draaien en die harden.. dat kan gewoon met de gasbrander.. Kersenrood stoken, afschrikken in olie.. blank schuren, strogeel stoken, af laten koelen.. en dan is ie 58 HRC.
Bovenkantje even netjes vlakdraaien (kan met een VHM insert), dunne schilletjes.. dan even "leppen" op fijn waterproof met een druppie water of olie.., presto!
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: beter leren frezen

Bericht door elvis3 »

Zo te zien is er frees technisch niets mis. Als jij perse gebruik wil maken van de zijkant van de klem, dus je werkstuk uit het midden , dan kun je aan de andere lege kant van de klem materiaal inspannen dat de zelfde afmeting heeft als het te bewerken materiaal. Maar makkelijker is om het nulpunt te verleggen, en je materiaal in het midden van de klem te leggen.
Dus zowel Tom, en ik denk ook Kobus, goed bezig jongens.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: beter leren frezen

Bericht door DaBit »

Ik gebruik klepstel-plaatjes voor motorfietsen als 'freescontact-vlak'. Bij de motorzaak kun je ze vaak omwisselen tegen beetje bijbetaling met als gevolg dat ze bakken vol incourante maten hebben liggen. Die kun je meestal wel kado krijgen of voor weinig. Dat ze voor hun incourant zijn maakt jou niet uit; jij wil gewoon een plaatje van 9-25mm rond dat kneiterhard is, en hoe dik het exact is maakt je niet uit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: beter leren frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 08 mar 2021 20:40 Ik gebruik klepstel-plaatjes voor motorfietsen als 'freescontact-vlak'. Bij de motorzaak kun je ze vaak omwisselen tegen beetje bijbetaling met als gevolg dat ze bakken vol incourante maten hebben liggen. Die kun je meestal wel kado krijgen of voor weinig. Dat ze voor hun incourant zijn maakt jou niet uit; jij wil gewoon een plaatje van 9-25mm rond dat kneiterhard is, en hoe dik het exact is maakt je niet uit.
Klepstelplaatjes.. goeie!.. even niet aan gedacht.. maar ja.. 't hoedje dat er bij mijn motorfietsen in gaat.. is niet zo groot, maar bedenk ik me nu.. die kan ik wel op een pennetje zetten.., om de klep zit bij mij een kraagje, daar heb je voor een toolsetter weinig aan.. klepveren?..heb ik niet.. :lol:
Plaats reactie