Beginnen met frontplaatjes in Aluminium zelf maken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
theo.uptide
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2021 11:21

Beginnen met frontplaatjes in Aluminium zelf maken

Bericht door theo.uptide »

Heeft er iemand ervaring met het maken van frontplaatjes. Ik maak 500 series modules. Het frontplaatje hiervoor is 3mm dik en 133x38mm groot. Hierin moeten gaten komen en er moet tekst op komen. Ik dacht om die te graveren met de cnc machine. Cnc is nieuw voor mij dus ik ken er niets van.
Groet Theo
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Beginnen met frontplaatjes in Aluminium zelf maken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja hoor, dat gaat prima. Neem zwart geanodiseerd aluminium, als je dan graveert is de letter blank aluminium.
Maar kun je de gaten dan ook niet gelijk op de freesmachine maken?
Frontplaten die ik maak zijn over het algemeen 19"
23281
Dat betekend dat het machientje niet heel groot hoeft te zijn maar toch redelijk stabiel, om een beetje nette gravure te krijgen.
Graveren is natuurlijk veel meer werk dan het met de laser er in te zetten, al vind ik graveren toch altijd nog een stuk strakker.
En als je het heel mooi wilt hebben kun je beter naar UV printen kijken. (full color)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Beginnen met frontplaatjes in Aluminium zelf maken

Bericht door Ballegooijen »

Ik maak ze veel uit kunststof en dan op de lasermachine. Dit gaat ook heel goed. Geanodiseerd aluminium kun je ook goed graveren op de lasermachine.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Beginnen met frontplaatjes in Aluminium zelf maken

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 apr 2021 17:59 Ja hoor, dat gaat prima. Neem zwart geanodiseerd aluminium, als je dan graveert is de letter blank aluminium.
Wat voor freesje , diameter, feed en toerental Hugo?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Beginnen met frontplaatjes in Aluminium zelf maken

Bericht door serum »

Graveren van grotere platen kan een uitdaging zijn, als er iets variatie in de Z zit zie je dat terug in je gravure. Vandaar dat er voor graveren op grote machines een floating head wordt gebruikt. (zij voor ATC spindels zog. aggregaten voor verkrijgbaar) In eding en sommige andere controllers zit weer een functie dat je je plaat kan proben om oneffenheden in de Z hoogte te intepreteren op de z-as van je gcode.

Ik ben een middag aan het puzzelen geweest om een optimum te vinden qua freesjes. (heb en 8 tal varianten getest, van goedkoop naar duur) Sterk afhankelijk van de breedte van de tekst, vind ik doorgaans de 25 graden a-symetrische vlakke varianten met .1mm vlakke kant (of nog mooier een kleine radi) het mooiste resultaat geven in aluminium.

Graveren met een CNC wordt mooier dan met een laser.
theo.uptide
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2021 11:21

Re: Beginnen met frontplaatjes in Aluminium zelf maken

Bericht door theo.uptide »

Met welke machine is dat gemaakt Hugo?
Ik heb nog geen ervaring met cnc. Ben op zoek naar een geschikte machine (kopen of zelfbouw). Graveren en frezen tegelijk op dezelfde machine.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Beginnen met frontplaatjes in Aluminium zelf maken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb een Deckel 3NC, met een snelloopspil 12000 toeren, frees zelfgeslepen 1-Snijder, iets van 0.2mm waarschijnlijk. F, geen idee, ik kijk gewoon of het resultaat mooi is, waarschijnlijk in de buurt van 200mm/min.
Geanodiseerd aluminium hoef je maar net door de laag te graveren, 0.1 diep is meestal voldoende.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie