Kun je 2 vacuumpompen combineren?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Kun je 2 vacuumpompen combineren?

Bericht door Ballegooijen »

In aansluiting op mijn topic over het frezen van de 2mm alu plaat heb ik een vacuumtafel en een vacuumpomp besteld.
Levertijd 4 tot 6 weken :oops:
Maar goed, inmiddels bezig met de productie dus dat komt wel goed. Het moet alleen allemaal nog een beetje geoptimaliseerd worden voor de toekomst.

Nu vroeg ik mij af of je 2 vacuumpompen ook met elkaar kunt combineren? Of is er dan een probleem dan de ene pomp de andere pomp "leegtrekt" ? Heb zelf eigenlijk geen idee maar er zijn er hier vast die dat wel een geprobeerd hebben.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Kun je 2 vacuumpompen combineren?

Bericht door serum »

Met dezelfde pompen gaat dat prima en is zeer gebruikelijk.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Kun je 2 vacuumpompen combineren?

Bericht door Ballegooijen »

serum schreef: 21 jul 2021 17:38 Met dezelfde pompen gaat dat prima en is zeer gebruikelijk.
Oke, maar je moet dus wel 2 dezelfde pompen hebben?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kun je 2 vacuumpompen combineren?

Bericht door Kjelt »

Wil je ze parallel zetten voor een hoger debiet of serieel voor een lager vacuum ?
Zijn beide pompen olievrije vacuumpompen ?

Wat is je doel ?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Kun je 2 vacuumpompen combineren?

Bericht door Ballegooijen »

Wat is je doel ?
Nog geen vast doel, maar ik heb een nieuwe pomp besteld en stel nu dat deze toch nog te weinig debiet zou hebben. Dan zou het een optie kunnen zijn om beide pompen in te zetten. Het is dus meer ter voorbereiding van plan B
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Kun je 2 vacuumpompen combineren?

Bericht door bartL »

Anders dan bij perslucht heeft vacuum het voordeel dat het altijd maar over maximaal 1 bar gaat. Ik zou er dus niet zo bang voor zijn om deze parallel te zetten tbv een groter debiet.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kun je 2 vacuumpompen combineren?

Bericht door Kjelt »

Voor een hoger debiet wil je ze beide parallel zetten.
Dan is het wel aan te raden dat beide pompen ongeveer dezelfde einddruk hebben, anders doet de pomp met de minste vacuum voor spek en bonen mee (wat ik er over lees).

Wat je ook nog kunt overwegen is een vacuumschakelaar in je circuit op te nemen die de tweede pomp inschakelt op het moment dat het vacuum door bv een lek terugloopt. Wel dien je dan een extra vacuumklep nog op te nemen om er voor te zirgen dat het vacuum niet via die pomp weg lekt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Kun je 2 vacuumpompen combineren?

Bericht door serum »

Er zijn voldoende pompen die wel samen kunnen werken. Als je je verdiept in de materie zal je inzien dat niet alle pompen optimaal samenwerken. Voor het gemak: pak dezelfde pomp en je weet zeker dat het goed gaat.

Dit wordt veelvuldig toegepast op hoog niveau machinebouw en vacuümbehoeften. Je ziet dan dezelfde pompen parallel met elkaar gebruikt, tenzij je een ander doeleinde hebt, (diep vacuum) dan schakel je pompen in serie en gebruik je de verschillende pompen op verschillende niveaus de optimale pomp aan te zetten. Op een bepaald punt is vacuüm niets meer dan moleculen vangen, maar dat is iets waar wij ons hier niet mee bezig houden. We zijn hier alleen aan het vlooien vangen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Kun je 2 vacuumpompen combineren?

Bericht door Ballegooijen »

We zijn hier alleen aan het vlooien vangen.
Misschien wel Rene, maar die moeten tenslotte toch ook gevangen worden :lol: :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 866
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Kun je 2 vacuumpompen combineren?

Bericht door zeeschuim »

Bij grote machines 2x4 gebruik ik ook twee pompen, ik slijp dan de kranen bank door midden en las er schotje in en een tweede aanzuig mond. dan hoef je niet altijd twee pompen tegelijk aan te zetten. Het gaat dan om 2 pompen van 7,5Kw
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Kun je 2 vacuumpompen combineren?

Bericht door WillyH »

Een vacuümpomp heeft een terugslagklep, het "leegtrekken" van een andere pomp is dus niet mogelijk. Het is wel handig om een schakeling te voorzien zodat de tweede pomp pas aanslaat als het vacuüm onder een bepaald niveau zakt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Kun je 2 vacuumpompen combineren?

Bericht door serum »

Nee, dat is niet zo. niet alle pompen hebben een terugslagklep
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Kun je 2 vacuumpompen combineren?

Bericht door Ballegooijen »

Al met al begrijp ik dat er wel mogelijkheden zijn dus dat stelt mij in ieder geval gerust. Mocht plan B nodig zijn kan ik in ieder geval er mee aan de slag.

Iedereen weer bedankt voor het meedenken en het leveren van de info!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Kun je 2 vacuumpompen combineren?

Bericht door serum »

zeeschuim schreef: 21 jul 2021 19:45 Bij grote machines 2x4 gebruik ik ook twee pompen, ik slijp dan de kranen bank door midden en las er schotje in en een tweede aanzuig mond. dan hoef je niet altijd twee pompen tegelijk aan te zetten. Het gaat dan om 2 pompen van 7,5Kw
Waterringpompen? Daar moet dan wel een omkeerbeveiliging inzitten. (Terugslagklep) Als het iets van een vacuümbuffer hebt (grote diameter buizen) kan, wanneer je dieper vacuum hebt, deze buffer het water in de buizen kan trekken bij het uitschakelen van de installatie

Ballegooijen schreef: 21 jul 2021 19:32
We zijn hier alleen aan het vlooien vangen.
Misschien wel Rene, maar die moeten tenslotte toch ook gevangen worden :lol: :lol:
Zijn we hier allemaal kampioen in. De laatste vlo wordt hier gevangen..
Plaats reactie