Helder plexiglas zwart verven

Moderator: Moderators

Cribs
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 sep 2021 11:57

Helder plexiglas zwart verven

Bericht door Cribs »

Hallo

Ik heb een heldere plexiglas plaat. Hiervan wil ik de achterkant zwart verven.
Ik dacht schuren met 240, goed ontvetten en daarna met action zwarte verf uit spuitbus 2 of 3 lagen

Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit sterk genoeg en hoe goed blijft dit zitten als het in de zon geplaatst wordt? Het paneel komt in een boot namelijk
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Helder plexiglas zwart verven

Bericht door Hessel Oosten »

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Helder plexiglas zwart verven

Bericht door Kjelt »

Cribs schreef: 02 dec 2021 15:54 Is dit sterk genoeg en hoe goed blijft dit zitten als het in de zon geplaatst wordt? Het paneel komt in een boot namelijk
Poeh dat is zo'n beetje de zwaarste test voor verf die je kunt hebben. Zelfs als je uv werend plexiglas hebt dan nog zal je verflaag in de zon bloedheet worden. Wellicht is het beter om dan meteen zwarte kunstof te gebruiken of wil je er een patroon o.i.d. in maken ?
Motormuis zal het wel weten ;-)
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Helder plexiglas zwart verven

Bericht door motormuis »

wat is het doel van de zwarte verf ?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Helder plexiglas zwart verven

Bericht door Ballegooijen »

Ik zou gewoon zwart persplex nemen. Veel handiger denk ik.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Cribs
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 sep 2021 11:57

Re: Helder plexiglas zwart verven

Bericht door Cribs »

Het idee is dat ik het vanaf de achterzijde (in spiegelbeeld) kan graveren zodat de graveringen transparant worden. Dus vandaar de zwarte laag aan de achterzijde
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Helder plexiglas zwart verven

Bericht door Ballegooijen »

Cribs schreef: 02 dec 2021 18:32 Het idee is dat ik het vanaf de achterzijde (in spiegelbeeld) kan graveren zodat de graveringen transparant worden. Dus vandaar de zwarte laag aan de achterzijde
Daar gebruik ik helder persplex voor met aan de achterkant een dunne zwarte coating.
KVD Bovenplaat.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Cribs
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 sep 2021 11:57

Re: Helder plexiglas zwart verven

Bericht door Cribs »

Ballegooijen schreef: 02 dec 2021 18:56
Cribs schreef: 02 dec 2021 18:32 Het idee is dat ik het vanaf de achterzijde (in spiegelbeeld) kan graveren zodat de graveringen transparant worden. Dus vandaar de zwarte laag aan de achterzijde
Daar gebruik ik helder persplex voor met aan de achterkant een dunne zwarte coating.

KVD Bovenplaat.jpg
Mooi. Waar haalt u dat?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Helder plexiglas zwart verven

Bericht door Ballegooijen »

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Cribs
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 sep 2021 11:57

Re: Helder plexiglas zwart verven

Bericht door Cribs »

Ik lees regelmatig iets over UV printen. Is het mogelijk om met UV printen een zwarte laag aan te brengen op het plexiglas?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Helder plexiglas zwart verven

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Cribs schreef: 06 dec 2021 14:54 Ik lees regelmatig iets over UV printen. Is het mogelijk om met UV printen een zwarte laag aan te brengen op het plexiglas?
Vast wel, maar effen zwart printen worden de meesten niet blij van, kans dat je banen ziet is heel groot.
En als je dan toch aan het printen bent, doe dan gelijk alle tekst er ook op, ben je gelijk klaar.

Op een of andere manier heb ik het gevoel dat je huiverig bent om er aan te beginnen?
Waar zit het probleem. Ballegooijen heeft plaat met een dun zwart laagje, je kunt zelf een proefje doen met een zwarte spuitbus en een stuk acrylaat, en nu zoek je weer een andere oplossing.

Zeefdrukken op de achterkant zal ook wel mooi worden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Helder plexiglas zwart verven

Bericht door henkzelf »

Voor het maken van printjes bestaat er de Laser-transfere-methode. Je print met een laserprinter op glad papier waar er niet ge-etst moet worden.
Dan dat papier met de inkt kant op blanco print en dan met een warm strijkijzer er over zodat de toner weer smelt en aan de print plakt.
Mogelijk smelt de toner eerder dan plexiglas zodat je een patroon ook op deze manier kunt overzetten.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Helder plexiglas zwart verven

Bericht door Sven »

Je kan ook voor een habbekrats een snijtekst laten maken (in spiegelbeeld in dit geval ;) en die op het acrylaat plakken.

Wel eerst even op youtube kijken hoe dat plakken gaat, als je het nog nooit gedaan hebt.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Cribs
Berichten: 35
Lid geworden op: 26 sep 2021 11:57

Re: Helder plexiglas zwart verven

Bericht door Cribs »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 dec 2021 16:01
Cribs schreef: 06 dec 2021 14:54 Ik lees regelmatig iets over UV printen. Is het mogelijk om met UV printen een zwarte laag aan te brengen op het plexiglas?
Vast wel, maar effen zwart printen worden de meesten niet blij van, kans dat je banen ziet is heel groot.
En als je dan toch aan het printen bent, doe dan gelijk alle tekst er ook op, ben je gelijk klaar.

Op een of andere manier heb ik het gevoel dat je huiverig bent om er aan te beginnen?
Waar zit het probleem. Ballegooijen heeft plaat met een dun zwart laagje, je kunt zelf een proefje doen met een zwarte spuitbus en een stuk acrylaat, en nu zoek je weer een andere oplossing.

Zeefdrukken op de achterkant zal ook wel mooi worden.
Klopt, maar die plaatjes zijn eigenlijk te dun voor het mooie. Ik heb wel samples aangevraagd.
Ik heb het al eerder gedaan met een stuk plexiglas GS 6mm, met acryl primer en daarna zwarte acryl verf (allebei spuitbus). Maar dat paneel heeft de zomer nog niet meegemaakt. Dus ik vroeg me af of jullie daar ervaring mee hebben. Het lijkt er stevig op te zitten en de laag is mooi hard, maar ik vraag me af of de verf niet smelt / loslaat als het in de zon ligt te bakken
Plaats reactie