opspan systeem zelf constructie :)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
permeke
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 okt 2015 00:11

opspan systeem zelf constructie :)

Bericht door permeke »

Beste leden.
99% van mijn klusjes bestaat uit het bewerken van kant en klare frontpanelen( 3-4 mm dik.) Lngte is altijd hetzelfde 483mm
ik gebruik hiervoor 3 zelfcentrerende klemmen zoals op de afbeelding. https://www.fraxeon.com/vacuumtechniek- ... en-klemmen.
De draadstangen zijn daarvan versleten en ik dacht eraan om iets zelf te ontwerpen :mrgreen:
kostprijs voor 3 stuks kant en klare klemmen is toch 300 euro.


1 aluminium staf de volledige lengte van mijn paneeltjes op mijn T slot tafel vast te maken met bouten en T moeren en een kantsleuf in te frezen.
Dan is dit meteen in de perfecte hoek ten opzichte van mijn spindle.
Dan éénzelfde staf met sleuf in omgekeerde richting en los/vast met bouten en moeren in de tafel, zodat ik die kan verschuiven naargelang de breedte van mijn werkstuk.
Nu zit ik een beetje te tobben hoe ik horizontaal kan opspannen.
ik dacht aan enkele van dit : https://www.damencnc.com/nl/fixture-cla ... 0210/a4019
en dit klemmen tegen de losse staf.
goed idee, haalbaar,veilig ? ... kortom graag jullie mening of tips.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: opspan systeem zelf constructie :)

Bericht door Ballegooijen »

Waarom gebruik je niet een vacuumtafeltje?
Ik maak ook veel aluminium schakelpanelen (soms 50 per week) en doe dat het laatste halfjaar met een vacuumtafel. Werkt perfect.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
permeke
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 okt 2015 00:11

Re: opspan systeem zelf constructie :)

Bericht door permeke »

Ballegooijen schreef: 19 jan 2022 21:15 Waarom gebruik je niet een vacuumtafeltje?
Ik maak ook veel aluminium schakelpanelen (soms 50 per week) en doe dat het laatste halfjaar met een vacuumtafel. Werkt perfect.
goeie vraag, maar ik maak slechts 2 plaatjes per maand en is dus "het sop de kool niet waard."
EN daar de plaatjes kant en klaar geanodiseerd zijn, ook de randjes is het IMO wat omslachtiger om in de juiste hoek te leggen.
En als ik dan toch iets anders moet bewerken moet ik bij mijn systeem alleen het bewegende deel wegnemen en blijft de vaste rail netjes in de haak staan.
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: opspan systeem zelf constructie :)

Bericht door keesfrees »

Zit hier nog iets bij voor je ?
Aluminium plaat opspannen
viewtopic.php?f=22&t=14076
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
permeke
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 okt 2015 00:11

Re: opspan systeem zelf constructie :)

Bericht door permeke »

keesfrees schreef: 19 jan 2022 23:30 Zit hier nog iets bij voor je ?
Aluminium plaat opspannen
viewtopic.php?f=22&t=14076
gelezen en voor mij niet goedgekeurd.
Teveel gedoe met zones en folie, en luchtdruk en leidingen.
Ik maak best wel grote en veel gaten in mijn paneeltjes en ben ik nu al enkele jaren zo gewoon met zero problemen.

Bon, terug tot de orde van de dag: welke systeempje gebruiken om mijn los profiel vast te klemmen. een paar mm horizontaal lijkt me voldoende.
Deze lijkt me ook wel iets hebben.https://www.damencnc.com/nl/isel-sh1-qu ... 1798?c=288
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: opspan systeem zelf constructie :)

Bericht door Kars-cnc »

Dat zijn wel mooie klemmen voor plaat materiaal. Ik weet niet of bij klemmen aan de randen de plaat misschien de neiging krijgt om in de midden omhoog te komen?

Ik heb een klein vacuum tafeltje en dat werkt voor sommige dingen heel mooi, maar soms ook niet...

Bij wat dikker plaatmateriaal heb ik tot nu toe toch de beste ervaringen met vastschroeven op MDF. Dat schuift niet, ook niet bij wat grotere afnames. Je werkstuk moet dan wel de mogelijkheid bieden om schroeven te gebruiken natuurlijk. Ik zet MDF van 22m dik op het bed, fixeer daar de aluminium plaat op en doe dan eerst een boor-file. Boren geeft alleen verticale krachten dus fixeren met duck tape doet het al. Dan zet ik de plaat vast met schroeven en run de frees-file.

20220118_145142a.jpg

Deze is overigens in twee keer gedaan, eerst de ene helft, dan de plaat 180 graden draaien en nog een keer hetzelfde.

22mm MDF plaat laat zich heel vaak vlakken voor het niet meer bruikbaar is en als ik er net na vlakken nog zuinig op ben doe ik er wel eens een velletje A4 onder. Dan kun je een paar honderdste door het plaat materiaal heen zonder het MDF te raken. Neemt niet weg dat op de duur je MDF vol boorgaten raakt en je toch een nieuw stuk wil...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
permeke
Berichten: 92
Lid geworden op: 27 okt 2015 00:11

Re: opspan systeem zelf constructie :)

Bericht door permeke »

denk dat ik afzie van een zelfbouw dinges en ga terug naar een enkele spanvijzen zoals voorheen.
bedankt toch om even mee te denken.
Plaats reactie