kotteren hoe doe je dat ?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jimbo
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 jan 2013 22:36
Locatie: Anderlecht
Contacteer:

kotteren hoe doe je dat ?

Bericht door jimbo »

Allen,

Ik zit met een vraag ivm kotteren op een freesmachine. Hoe ga je dan tewerk ?

Met een voorbeeld is dat zoveel duidelijker dus hier gaan we.
Een kubus van 100 * 100 (hoogte even niet belangrijk, maar voor wie wil : ook 100) dient in het center uitgekotterd te worden. De eind diameter wil ik ip 40mm hebben (daar past naar 't schijnt één of ander lager in)
materiaal = Ck45 : automatenstaal, Vc = 20 (snijsnelheid)
DUS :
Stap 1 : de boel opspannen en uitklokken, center bepalen, da's dus X 50 en Y 50.
Stap 2 : centergat erin met de centerboor
Stap 3 : centerboor vervangen voor een gewone boor en uitboren, 18mm bijvoorbeeld.
En hier gaan we knoeien :oops:
Stap 4 : vervang de gewonde boor met een kotter -> Hoe weet je dat de kotterkop mooi gecentreerd is ?
Stap 5 : beitel in het gat en draai de beitel die in de kotterkop zit tot tegen de binnenkant aan van het geboorde gat.
Stap 6 : terug omhoog en draai / verstel de kotterkop naar buiten.

even terzijde : berekening toerental n = (Vc=20 * 318) / 19 = 334 toeren
voeding (t is een conventionele freesmachine, dus dat gaat met de hand, maar voor de volledigheid ):
0.05 (voeding per tand, & kootterkop heeft maar 1 tand )* 1 * 334 = 16.73

Stap 7 : machine staat ingesteld en we gaan ervoor !

Hoe ben ik er nu zeker van dat dit :
1) precies is, en precies genoeg voor een lagerpassing ?
2) nog steeds in 't center van de kubus staat ?

Alvast bedankt voor jullie input,
Jim
basje34
Donateur
Berichten: 160
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:22
Locatie: Limboland
Contacteer:

Re: kotteren hoe doe je dat ?

Bericht door basje34 »

Als je met de freesspil een centergat boort.
En je verzet de X en Y daarna niet meer, dan staat je kotterkop ook in het midden.

Ik zou verder een meetklok gebruiken om de kotterkop naar buiten te verstellen.
Denk erom dat je dan de helft aanzet, omdat je de straal afleest en niet de diameter.
i.p.v. de de analoge schaalverdeling op de kop zelf, omdat deze nog weleens wil springen op de schroefdraad.
Verder ook consequent de kop borgen en weer loshalen voor het verstellen.

Ik deed (heul vroegah)de laatste passen hetzelfde aanzetten, om de afname gelijk te houden.
Dit door mogelijk veren op de beitel.

Maar handmatig, is het altijd een beetje gokken.
Dus doe rustig aan, en doe je stappen goed.

Mocht je de mogelijkheden hebben, dan is een draaibank met vierklauw veel eenvoudiger.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: kotteren hoe doe je dat ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

stap 4, vraag begrijp ik niet, die kotterkop zit in de spil, waar eerst de boor in zat, dus als dat beiteltje gaat draaien, draait het om de hartlijn van de spil, dus centrisch.
Of bedoel je de stand van de beitel? gewoon je timmermansoog gebruiken.

1) Dat hangt helemaal van jouw meting af. Zo'n gat maak je niet in 1x op maat, maar je werkt er naar toe.
Als je 1mm per keer in diameter vergroot met 0.05mm per omwenteling, en dat gaat allemaal goed, zal de rest ook wel goed komen. Helaas ben ik bang dat het dat niet doet.
Als je dan 0.04 voor de diameter zit en je kunt je kotter nog 0.02 verstellen, en je verspaand zonder vering, ja dan gaat het misschien lukken.

2) Waarom zou dat niet meer in het centrum staan ?

Tip: als je nooit eerder gekotterd hebt, ga eerst op een stukje afval uitproberen.

Misschien is een foto van je opstelling wel verhelderend.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
jimbo
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 jan 2013 22:36
Locatie: Anderlecht
Contacteer:

Re: kotteren hoe doe je dat ?

Bericht door jimbo »

Hallo,

Dat was nog niet duidelijk waarschijnkijk : ja, voor de eerste keer aan het koteren. (cursus in avondonderwijs)

Ik maak morgen een foto van de opstelling. Voor de zekerheid ben ik inderdaad op een stukje aan 't proberen eerst.
De vraag voor de nauwkeurigheid heeft te maken met de vereiste passing. Dat zou +0.02mm moeten zijn, een ISO passing h -ken 't nummerke niet van buiten-

Het bereikte resultaat was niet wat ik ervan hoopte, nogal ruw. Met een 4-klauw op de draaibank gaat dat inderdaad ook, en dat ken ik wel, maar dan ben je niet aan 't leren frezen hé.

De tip met de meetklok wordt morgenavond ook uitgeprobeerd. Een update met foto volgt overmorgen dan.

Alvast bedankt voor de info,
JIm
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: kotteren hoe doe je dat ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het probleem bij kotteren is toch wel vaak de stabiliteit.
Als je echt super mooi en stabiel kottergereedschap hebt, met mooie snijplaatjes, dan lukt het meestal wel.
Als je een (laat ik het netjes houden) niet west-europese kotterkop hebt die al niet heel stabiel en zuiver verstelbaar is, dan zou ik er niet te veel tijd aan verspelen. :cry:
Dat meetklokje is idd een goed idee.

Dan de diepte verstelling, wanneer je de tafel omhoog moet draaien om dieper te gaan, en die oude conventionele bank wiebelt ook een beetje op de geleiding, gebeuren er ook dingen die je liever niet wilt zien.
En als je vanuit de pinole naar beneden moet, hetzelfde probleem.

Jij hebt in ieder geval voldoende stof om te oefenen, en je leert alleen van fouten zullen we maar zeggen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
jimbo
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 jan 2013 22:36
Locatie: Anderlecht
Contacteer:

Re: kotteren hoe doe je dat ?

Bericht door jimbo »

Hugo,

't is een zweedse kotterkop. Ik zal er ook een foto van maken. Maar de machine stond idd nogal te trillen tijdens deze bewerking. Zo oud is de freesmachine zelf niet, 't is een Optimill 50 : http://www.vynckier.biz/nl/mt50

Mijns inziens haal je daar eigenlijk geen presizie op omdat de beitel steeds verder uit het center staat en steeds dieper. Dit veroorzaakt een onevenwicht en trillingen.
Morgen nog eens een poging wagen.
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: kotteren hoe doe je dat ?

Bericht door marten optimum »

Een verdeeltafel kan ook uitkomst bieden. Kun je toch frezen en hoef je niet meer te kotteren.
Je spant het blokje op de verdeel tafel, en draait dan de tafel rond terwijl je freest.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: kotteren hoe doe je dat ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kotteren is één van de mooiste technieken om een gat zuiver op maat te maken.. 't kost even tijd.. maar wat een mooie techniek!..

Als je je Kubus opspant.. gewoon het midden meten.. kantentaster, freesje.. pennetje/vloeitje.. daar kom je wel uit.. altijd aan weerszijden meten.. dan neem je maatafwijkingen en eventuele scheefstand ook mee.. 't mooiste is wel.. de kubus met een meetklok uitlijen aan de X, dan wel Y as.. en ervoor zorgen dat ie echt haaks is..

naar het midden.. en dan de tafel vastzetten.. Centeren.. gaatje boren.. en dan kotteren heen..
als er veel materiaal uit moet.. eerst kotteren tot ie glad is.. dan meten.. verstellen.. weer meten.. dan heb je een indicatie van de maatverandering per deelstreepje.. daarna is het gewoon rekenen.. 1 mm voor je op maat bent.. gewoon nog een keer meten.. dan weet je aardig waar je zit.. eventueel corrigeren.. en de laatste paar sneden eruit fietsen..

Ik had vroeger op mijn werk een D'andrea Kotterkop.. zeer zuiver dingetje.. we gebruikten em veel voor het uitkotteren van geintegreerde pneumatische cilinders in Lasmallen..
Gebruikersavatar
jimbo
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 jan 2013 22:36
Locatie: Anderlecht
Contacteer:

Re: kotteren hoe doe je dat ?

Bericht door jimbo »

Zoals beloofd, de foto's.

De ene is de kotterkop en de andere afbeelding is de machine met deze kotterkop ingespannen. Deze keer wel met een andere beitel. De opstelling van gisteren was veel stabieler, machine trilde dus ook niet.

1090110900

Gisteren is het wel goed gelukt, als proef eerst de kotterkop als fly cutter gebruikt om het resultaat goed te kunnen bekijken. Binnen 2 weken de cylinder proberen.
Plaats reactie