veranderen van frees, boor in CNC

Moderator: Moderators

pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: veranderen van frees, boor in CNC

Bericht door pa3gmi »

Bij mij werkt het dus inderdaad zoals Hugo beschrijft eerste gereedschap nullen op werkstuk, en bij wissel wordt er voor gezorgd dat de onderkant van het nieuwe gereedschap weer in precies op die eerder ingestelde nul positie komt wat de DRO betreft. Er worden dus geen gereedschap lengten vastgelegd, dat heeft ook niet zoveel zin als je je frees of boor in een spantang zet.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: veranderen van frees, boor in CNC

Bericht door DaBit »

Bij mij worden de gereedchapslengtes wel in de gereedschapstabel vastgelegd, om 2 redenen:

- Bij het inmeten ga ik in volle gang tot een stukje boven de schakelaar, en dan pas start ik het inmeten. Daarvoor is het wel handig als ik weet hoe lang het gereedschapje ongeveer is.
- Ik gebruik die lengtes ook (soms) in CAM. Krijg ik een waarschuwing als de moer klem loopt tegen het werkstuk.

Buiten dat is de absolute lengte van de gereedschappen of hoogte van de schakelaar totaal niet spannend:
- Gereedschapje 1 zit in de spil en word opgemeten. Daar komt uit dat die 1270mm lang is, en de besturing onthoud dat.
- Je nult, en doet je werk met dat gereedschapje.
- Je wisselt naar gereedschapje 2. Die word opgemeten en daar komt uit dat die 1265mm lang is.
- De besturing verrekent die 5mm verschil, en freest voor Z=0 5mm lager dan met gereedschapje 1.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: veranderen van frees, boor in CNC

Bericht door beagle »

t is dat ik 't momenteel erg druk heb..anders zou ik graag weer eens op de koffie komen.. ik ben wel benieuwd naar je machine, en je besturing..
Na nieuwjaar ben je altijd Welkom... en de koffie staat steeds klaar.( enkel op knopjes drukken)

Voor de software, wij zijn nu juist bezig om iets te doen rond die toolzetting....... "alla Mac gewoonte" en niet de MS-Win stijl.( moet its worden van click- click en klaar... de rest moet de software doen.

De rest van de berichtjes nog niet kunnen lezen, te druk met twee dagen tentoonstelling.( komt nog wel hoor.)
Waar ik op ga terugkomen Arie, uit je tekst is, de toonzetter. kalibreren schreef je .... maar je zal eens moeten uitleggen aan deze leek hoe je dat kan kalibreren. Ik heb een toonzetter, maar zoals gewoonlijk een handleiding ????
of een download die zulks uitlegt ... is men vergeten...

( stap voor stap, niet lopen)
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: veranderen van frees, boor in CNC

Bericht door beagle »

maar volgens mij probeert Beagle te begrijpen hoe het principe in elkaar zit.
Juist.
En het is een materie die ik niet gemakkelijk onder de knie krijg....
waarschijnlijk moet ik het doen op de machine met de uitleg uitgeprint naast mij.


Bij gebrek aan tijd.... Moet nog een modelboot klaar hebben vòòr 20-12 in restauratie en dan de feestdagen...

Ik heb al jullie teksten even bij elkaar gezet en een klein bestandje, dat ga ik dan Na` de feestdagen eens rustig lezen
Heb ik dan nog specifieke vragen dan zal ik ze hier posten met de bepaalde zin of zinnen in een 'Quote'

Alvast allemaal bedankt voor de hulp..
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: veranderen van frees, boor in CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Maak je geen zorgen Erik
En het is een materie die ik niet gemakkelijk onder de knie krijg....
waarschijnlijk moet ik het doen op de machine met de uitleg uitgeprint naast mij.
Ik denk daat 80-90% van de CNC Hobbyisten totaal geen benul heeft van de relatie tussen machine coordinaten en werkstuk coordinaten.. Ik begreep daar vroeger ook niets van.. tot ik beroepsmatig met CNC machines in aanraking kwam..

Kun je mij vertellen welke software je gebruikt om je machine aan te sturen?.. dan kan ik eens zien wat er in de Manuals staat over de mogelijkheden van die besturing..
Grote kans dat jouw besturing gebruik maakt van de "NIST" G-Code Interpreter, immers.. daar draaien de meeste PC gebaseerde CNC Controllers op, Mach, EdingCNC, Linux..

't gaat erom bij gereedschapmeting, dat je besturing automatisch een rekensommetje kan maken om een vooraf ingesteld machinecoordinaat te vergelijken met een ander machinecoordinaat..

Als we weten of, en zo ja hoe jouw besturing daar wat mee kan, dan komen we er wel uit.. kalibreren is niet meer dan één keer instellen zodat de machinebesturing weet wat je gaat gebruiken om te meten, en hoe het werkt.. en vooral waar ie staat.. :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: veranderen van frees, boor in CNC

Bericht door DaBit »

beagle schreef:( stap voor stap, niet lopen)
Misschien handig om bij iemand op bezoek te gaan die het heeft werken? Als je d'r beeld bij hebt spreekt het toch veel meer.
Janplastiek heeft een toolsetter volgens mij en woont in Belgie, ik heb er eentje maar zit op een ruim uur rijden, Arie vast ook wel, en vragen staat vrij.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: veranderen van frees, boor in CNC

Bericht door beagle »

Kun je mij vertellen welke software je gebruikt om je machine aan te sturen?.. dan kan ik eens zien wat er in de Manuals staat over de mogelijkheden van die besturing..
't gaat erom bij gereedschapmeting, dat je besturing automatisch een rekensommetje kan maken om een vooraf ingesteld machinecoordinaat te vergelijken met een ander machinecoordinaat..

Als we weten of, en zo ja hoe jouw besturing daar wat mee kan, dan komen we er wel uit.. kalibreren is niet meer dan één keer instellen zodat de machinebesturing weet wat je gaat gebruiken om te meten, en hoe het werkt.. en vooral waar ie staat.. :lol:
Software : eazyCNC ---> http://www.eazycnc.com/welcome/welcome.php
Werkt op Mac- Linux- Windows.

Gereedschapsmeting zit er niet in; dat moet ik aan de software-man, duidelijk maken hoe het moe.
Daarom mijn gevraag en mijn testen op een freesmachine.
De maker van de software had het geschreven voor plasma snijders.. en nu proberen wij samen, het ook best geschikt te maken voor de eenvoudige hobbyist met een freesmachine.
pas op : de download versie. is niet de versie waar ik mee werk... Ik zit een paar stapjes voor.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: veranderen van frees, boor in CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben even "door de manual gefietst"...

Parametrisch programmeren kan.. werkt net als bij EdingCNC met #, dus een parameter is een # met een cijfer erachter..

Echter.. heb ik in de Manual niet kunnen vinden hoeveel parameters je tot je beschikking hebt, en of er nog parameters zijn voor specifieke machinefuncties..

't zou zomaar kunnen dat de G-Code interpreter inderdaad de NIST interpreter is.. in dat geval zou het zomaar kunnen dat de parameterbereiken overeen komen met bijvoorbeeld EdingCNC,

Wat je voor automatisch gereedschapmeten in elk geval nodig hebt zijn parameters voor: de machinecoordinaten en toolnummer, toollengte, en eventueel tooldiameter.. voor de Tool gegevens zou het tevens handig zijn als je Arrays kan maken..

Code: Selecteer alles

#1=10
##1=100
zoals bovenstaand.. #1.. da's duidelijk.. die is 10.. ##1, dat is dus #10, want #1=10, en de waarde van #10 is dus 100..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: veranderen van frees, boor in CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik las in de manual:
If you don’t have a toolholder like that you can just set the cutter manually, hopefully with a
jig or something, to a correct correct depth in the chuck and update the tool length in the table
manually. With this method, as the length info is probably not accurate, you need to re-set the
Z-axis coordinate system every time you change the tool.
da' mene ze toch nie he?.. :roll: :roll:

en eh..
9.4.14 Tool change – M6 code
EazyCNC does not support the M6 tool change command but ignores it.
da'vink'ook nie handig nie.. :cry: Maar ik lees hier.. (hoofdstuk 7)
G-code execution by adding following sequence to you program.
M5 ; Spindle off
T 5 ; Select tool 5
M0 (MSG Load tool 5) ; Pause with a message to the operator
Ok.. da's "heidenhains", tool Call zonder M6 roept gewoon de offsets van dat gereedschap op, maar gaat dan niet fysiek wisselen.. je zou denken "op een professionele machine, waarom zou je dat willen?".
Nou.. Ik had bijvoorbeeld Tool 2, en Tool 32.. dat was hetzelfde ding.. een 2 snijder met 8 kantige wisselplaten.. die gebruikte ik als Tool 2 voor het uitbaggeren van grote gaten, en voor het frezen van schuine kantjes.. Tool 32 had als lengte offset de bovenkant van de plaatjes.. zodat ik aan de Onderkant van mijn werk de schuine kantjes kon frezen.. hoe deed ik dat.. ToolCall 2 M6, bovenkant doen, ToolCall 32(GEEN M6!!) onderkant doen.. (zelfde contour, alleen dieper..

Wat je bij de ontwikkelaar even na moet vragen is of er een makkelijke methode is om Dialoogjes te maken.. dat maakt het ook mogelijk om parameters te maken voor parametrische programma's .. waarden inkloppen.. start heien..
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: veranderen van frees, boor in CNC

Bericht door Breaker »

Kan je het niet in stappen opdelen?
1. Een tooltabel die de lengtes en radiussen kan opslaan en de freescoordinaten daarop aanpast voor alle bewerkingen. (software)
Is toch eigenlijk CNC basis functionaliteit? Je gebruikt dan nog wel steeds dezelfde methode van inmeten, en de coordinaten voer je handmatig in in de tabel (dat moet toch voor de radius). Zelf kan ik de tooltabel alleen handmatig gebruiken (oude besturing) en voer de G-code direct op de console in. Zou niet graag meer zonder tooltabel doen, want dan moet ik voor ieder freespad x,y of z handmatig compenseren. Breekt er een freesje of plaats je een ander dan moet de werkstuk z-coordinaat aangepast worden. De ontdekking van de tooltabel was een zegen nadat ik de coordinatensystemen door kreeg (heeft inderdaad wel even geduurd en een vloek of twee opgeleverd).

2. Een routine/macro die gereedschap kan inmeten (hardware/software)
Het inmeten vind ik behoorlijk omslachtig met al het joggen, (Bedankt voor de tips overigens, vooral die met hoogtemeter lijkt me een ideale volgende stap) dus dit automatiseren maakt het leven wel wat aangenamer, anderen hebben hier ervaringen over gedeeld. Hardwarematig zal er een ingang nodig zijn voor het toolsetter signaal en een routine of macro om de gemeten waarde in de tooltabel te zetten.

3. Export van de tooltabel zodat het met andere programma’s (CAM) gesynchroniseerd kan worden. (software)
Met wat ik soms op het forum lees zijn er volgens mij behoorlijk wat (semi)-profs die de tooltabel helemaal niet gebruiken in de besturingssoftware maar direct in CAM hebben staan, bijvoorbeeld omdat ze uitsluitend één programma gebruiken of voor collision detection, of voor complexe freespatronen of tools. Er zijn dan twee mogelijkheden:
a. CAM trekt zich helemaal niks aan van het besturingsprogramma tooltabel en compenseer de G-code direct voor x,y,z. In dit geval heeft het bijhouden van de tooltabel in de besturing weinig zin of mag zelfs niet. (maar daar gaat de vraag niet over)
b. Als je wel eens wisselt van CAM software of wat simpele zaken direct zelf wilt kunnen, is het weer onhandig dat de tabel alleen in een enkel CAM programma staat. In dat geval zou je de tooltabel centraal willen bijhouden in het besturingsprogramma maar uitwisselen/bijwerken met de CAM tooltabel. CAM kan dan de juiste tool aanroepen en weet de parameters maar hoeft niet te compenseren in G-code. Nu weet ik niet of hier standaardmethoden voor zijn, maar misschien zijn er anderen die kunnen beantwoorden of het gebruikt wordt en hoe dat dan werkt.

't Is de invalshoek van een beginneling die zo ongeveer dezelfde vragen heeft en die net de eerste stap heeft gezet maar op termijn stap 2 en 3 wil maken. Dus sla ik de plank mis dan hoor ik het liever nu :lol:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: veranderen van frees, boor in CNC

Bericht door andrefc101 »

Je haalt in ieder geval heel veel dingen door elkaar, dat lukt al prima!
Cam software gebruikt de tooldatabase alleen voor radiuscompensatie en gebruikt de ingevulde info zoals feed, rpm, chipload enz. en niet (nooit) voor lengtecompensatie.
Dit gebeurt in de (machine) cnc-software dmv het aanroepen van G43/G49, en dus zal de tooldatabase ingevuld moeten zijn met de juiste gegevens. Anders heb je heel snel je collision! M.a.w. als je keurig de tool-lengtes in je tooldatabase invult en vervolgens deze niet aanroept dmv G43 H##, kan je wel eens voor aardige verrassingen komen te staan vwb de hoogte van de z-as!
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: veranderen van frees, boor in CNC

Bericht door beagle »

@ Arie.

de mogelijkheid om in EazyCNC zelf progjes te schrijven is er. Maar niet in "Visual basic". Je moet wel de pro. language "Java" kennen.

Plugins can be distributed either as source code (as .java files) or pre-compiled (as .class or .jar files). If they are distributed as source code, EazyCNC will automatically compile them when it starts up and cache the compiled files.

To create a plugin, you need to place a .java file in a directory inside the plugins directory in the EazyCNC home directory. To give you a taste of writing a plugin, here is a Hello World -plugin for EazyCNC.

// Needs to be in a file named HelloWordlPlugin.java
import com.eazycnc.plugin.*;
public class HelloWorldPlugin extends Plugin {
public void onInit() {
System.err.println("Hello World!");
}
}
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: veranderen van frees, boor in CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Java.. als dat nou alles is?.. :lol:
Ik heb in het verleden nog wel javascript geschreven.. dat wil zeggen.. stukjes code her en der "Gegapt" en aangepast naar eigen smaak.. :)

Kunnen die Plugins ook vanuit een G-code programma aangeroepen worden?.. en is er een mogelijkheid om parameters uit een plugin in de CNC Software te zetten?..
beagle
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 nov 2008 11:04
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: veranderen van frees, boor in CNC

Bericht door beagle »

Arie Kabaalstra schreef:ik las in de manual:
If you don’t have a toolholder like that you can just set the cutter manually, hopefully with a
jig or something, to a correct correct depth in the chuck and update the tool length in the table
manually. With this method, as the length info is probably not accurate, you need to re-set the
Z-axis coordinate system every time you change the tool.
da' mene ze toch nie he?.. :roll: :roll:

en eh..
9.4.14 Tool change – M6 code
EazyCNC does not support the M6 tool change command but ignores it.
da'vink'ook nie handig nie.. :cry: Maar ik lees hier.. (hoofdstuk 7)
G-code execution by adding following sequence to you program.
M5 ; Spindle off
T 5 ; Select tool 5
M0 (MSG Load tool 5) ; Pause with a message to the operator
Ok.. da's "heidenhains", tool Call zonder M6 roept gewoon de offsets van dat gereedschap op, maar gaat dan niet fysiek wisselen.. je zou denken "op een professionele machine, waarom zou je dat willen?".
Nou.. Ik had bijvoorbeeld Tool 2, en Tool 32.. dat was hetzelfde ding.. een 2 snijder met 8 kantige wisselplaten.. die gebruikte ik als Tool 2 voor het uitbaggeren van grote gaten, en voor het frezen van schuine kantjes.. Tool 32 had als lengte offset de bovenkant van de plaatjes.. zodat ik aan de Onderkant van mijn werk de schuine kantjes kon frezen.. hoe deed ik dat.. ToolCall 2 M6, bovenkant doen, ToolCall 32(GEEN M6!!) onderkant doen.. (zelfde contour, alleen dieper..

Wat je bij de ontwikkelaar even na moet vragen is of er een makkelijke methode is om Dialoogjes te maken.. dat maakt het ook mogelijk om parameters te maken voor parametrische programma's .. waarden inkloppen.. start heien..
Arie daar zijn wij juist aan bezig... herschrijven van de procedure en herschrijven van het handboek.
Ik had ook al gezegd dat hier iets niet juist was.
Probleem is gewoon dat ik het toolchangen nog niet voor 100% snap. dus kan ik ook niet voor 100% controleren; testen of het programma werkt.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter
Plaats reactie