MDF 20mm

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: MDF 20mm

Bericht door DaBit »

andrefc101 schreef:Ben er inmiddels ook achter gekomen dat het niet handig is om in de baan van de frees een spaanplaatschroef te zetten
Mwuuhaha! Waarom maken we toch echt allemaal dezelfde fouten? :lol:

(ben je ook al tot de conclusie gekomen dat een VHM frees ook prima door de bekken van je machineklem gaat toevallig?)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: MDF 20mm

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef: Mwuuhaha! Waarom maken we toch echt allemaal dezelfde fouten? :lol:

(ben je ook al tot de conclusie gekomen dat een VHM frees ook prima door de bekken van je machineklem gaat toevallig?)
Gewoon een kwestie van arrogante luiheid, had ik gewoon ff kunnen meten..... :oops:
Tja.... machineklemmen.... ik weet van niets.... ;-)
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: MDF 20mm

Bericht door janplastiek »

ken die probleempjes ook, als ik bang ben dat de vacuüm het niet haalt, ik noem het overstekende schroeven, hebben mij al menige frees gekost
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: MDF 20mm

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waarom moet dat allemaal op fluisterstand ?

In de bek boren lukt ook niet, zelfs niet in ijlgang. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: MDF 20mm

Bericht door Niels »

Net zoals je VHM afbraamfrees die net nieuw is:
In ijlgang naar je werkstuk en vervolgens er ook met dezelfde snelheid rechtstandig in verdwijnen op 8000 rpm :shock:
Ik programmeerde blijkbaar in inch maten en wilde 0,5mm lager starten in het werkstuk :roll:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: MDF 20mm

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat G20 G21 heeft me altijd al verbaast bij de meeste besturingen.
Bij mij is inschakeltoestand ALTIJD mm, dat kan ik wel omschakelen, maar alleen bij inaktieve ( lees noodstop) besturing. En wie wil dat nou.

( dus ik schrijf ook geen G40 aan het begin van een programma, die G41/42 kan na M30 helemaal niet meer aktief zijn )
Dan zal ik straks wel een preek van Dabit krijgen dat ie het toch wel makkelijk vind dat z'n lengte korrectie blijft kloppen in handbediening. ( oke, op dat punt kan ik met em meevoelen, maar mee eens is iets anders )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: MDF 20mm

Bericht door DaBit »

Valt wel mee met de preek. Radiuscompensatie actief houden kan wat vervelend uitpakken, dus ik snap ergens wel dat ze lengtecompensatie dezelfde behandeling geven.

Het zal me alleen een zorg zijn of het zo hoort of niet, maar ik zou niet weten wanneer ik lengtecompensatie (of eigenlijk meer 'waar zit het werkende deel van het gereedschap'-compensatie; je kunt meer dan lengte alleen. Mijn taster heeft bijvoorbeeld ook een XY offset) nou eigenlijk uit wil hebben staan. Als mijn programma eindigt dan zit die frees nog steeds in de spindel; die word niet magisch verwijderd. Dus mag de lengtecompensatie ook actief blijven.
En als die besturing niet weet welk gereedschapje erin zit is het gereedschapsnummer 0 en die heeft ook een lengte van 0 en diameter van 0, oftewel effectief heb ik dan geen compensatie.

Coordinaatsysteem terugzetten naar G54 bij M2/M30 vind ik ook al zo'n vervelende. Da's ook nergens goed voor.

Inches en millimeters, tsja. Ik moet expliciet G20 programmeren wil ik in inchmode terecht komen. Ik doe het nooit, dus ook geen last van. Maar dat onthoud het stomme ding dan weer wel :roll:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: MDF 20mm

Bericht door Breaker »

Omdat ik alles op de console doe is een typo snel gemaakt, dus probeer altijd te testen met een hoge Z waarde en dan regel voor regel (mijn programma's zijn maar kort). Alles goed, Z-waarde aanpassen en gaan. Was vandaag wel even vergeten de 'dryrun' functie uit te schakelen. Feed 1500 ipv 70 mm/min, auw...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie