MDF 20mm

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

MDF 20mm

Bericht door andrefc101 »

Ik zou graag ff een beetje stofrommel op mijn frees willen maken, dus ga ik uit 20mm dik mdf een paar ringen van rond 250mm frezen. Ik heb daar een 6mm houtfrees (van de bovenfrees) voor liggen, de vraag is: ik maak 3000 toeren, kan ik met deze frees in 1 keer door dat mdf heen met zo'n 800mm/min? Of beter ff in 2 keer doen?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: MDF 20mm

Bericht door DaBit »

Liegbeest, dat doe jij helemaal niet graag. Lekker hoor, dat vet/olie+MDFstof papje overal :lol:

Ik zou het in 1 keer doen met een goeie voorzet; dan maak je nog enigzins krullen ipv stof. Die 800 is krap. Magoed, die kun je tijdens het frezen wel opvoeren als je denkt/ziet dat dat zin heeft.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: MDF 20mm

Bericht door Linki »

Zo iets?



Met dank aan Zeeschuim.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: MDF 20mm

Bericht door keesfrees »

handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: MDF 20mm

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef:Liegbeest, dat doe jij helemaal niet graag. Lekker hoor, dat vet/olie+MDFstof papje overal :lol:
Die 800 is krap. Magoed, die kun je tijdens het frezen wel opvoeren als je denkt/ziet dat dat zin heeft.
Dat klopt, al dat mdf stof in mijn lijbaanolie, dat wordt poetsen :cry: Maar ja, moet gebeuren hè ;-)

800mm/min krap? Tis maar 3000 rpm..... zal hem nog wel op kunnen voeren tijdens het frezen, hoor ik het snel genoeg
Laatst gewijzigd door andrefc101 op 12 dec 2015 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: MDF 20mm

Bericht door andrefc101 »

Linki schreef:Zo iets?
Inderdaad, zoiets.... maar maak minder dan een kwart van dat toerental, zal mijn voeding toch ook enigzins omlaag moeten denk ik zo....
Eigelijk moet je ook geen plaat spul frezen op een vertical mill, maar ik ben te lui om het met de decoupeerzaag te doen ;-)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: MDF 20mm

Bericht door andrefc101 »

keesfrees schreef:even zoeken in de VGV
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=24&t= ... 79#p100079
Thanks Kees, maar wederom dat toerental hè....
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: MDF 20mm

Bericht door DaBit »

andrefc101 schreef: 800mm/min krap? Tis maar 3000 rpm..... zal hem nog wel op kunnen voeren tijdens het frezen, hoor ik het snel genoeg
Als je de spanen kwijt kunt en je frees is scherp, dan kun je best flinke happen nemen. 0,5mm/tand/omw gaat prima. Moet ik er voor de eerlijkheid wel bij zeggen dat ik eigenlijk alleen maar spiraalfreesjes gebruikt heb met MDF omdat ik simpelweg niks anders heb. Ik frees trouwens ook niet met zo'n gigantisch toerental en megavoeding als ik een contour in 22mm MDF doe; dan houd de stofzuiger de spaanproductie niet meer bij.

Magoed, eet het en je weet het. Voordeel van MDF tov C45 is dat een foutje niet meteen resulteert in een frees die knap zegt. Hooguit dat je randjes wat rafeliger worden ofzo.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: MDF 20mm

Bericht door keesfrees »

andrefc101 schreef:
keesfrees schreef:even zoeken in de VGV
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=24&t= ... 79#p100079
Thanks Kees, maar wederom dat toerental hè....
ja, dat is ook zo, bedacht ik me naderhand ook
maar, idd, met mdf kan er niet veel mis gaan, zeker niet te langzaam gaan
even een proefje maken en naar de spanen kijken
ik doe 24k omw/min met 6m/min, maar minder gaat ook goed, zoals onvermijdelijk bij bochten gebeurd
wel zo veel mogelijk lengte van je frees gebruiken, gewoon in een keer er door dus in dit geval
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: MDF 20mm

Bericht door andrefc101 »

Tis allemaal weer gebeurt...... nu de bende nog even opruimen en schoonmaken ;-)
Allemaal weer bedankt voor de info!
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: MDF 20mm

Bericht door mark3 »

achteraf is altijd makkelijk, maar was voor het stof en toerental niet simpeler geweest om een plankje onder de bovenfrees te monteren met een spijker op de hartafstand?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: MDF 20mm

Bericht door andrefc101 »

mark3 schreef:maar was voor het stof en toerental niet simpeler geweest om een plankje onder de bovenfrees te monteren met een spijker op de hartafstand?
Op zich wel wel, maar er moesten nog wat meer bewerkingen aan gebeuren, dus vandaar toch maar even op de cnc....
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: MDF 20mm

Bericht door DaBit »

En waar kwam je nu op uit kwa voeding?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: MDF 20mm

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef:En waar kwam je nu op uit kwa voeding?
3400 rpm, 1400mm/min 21mm diep, ging best, veel stof ;-)
Had eerst een 20mm mdf spilboard op de tafel geschroefd, daar met spaanplaatschroeven het te frezen werk op vast gezet. Ben er inmiddels ook achter gekomen dat het niet handig is om in de baan van de frees een spaanplaatschroef te zetten, en vervolgens te proberen om er met een houtfreesje doorheen te komen.... 8)
Plaats reactie