Range van spantangen ?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vroemm
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:01
Contacteer:

Range van spantangen ?

Bericht door vroemm »

Hi..

Ik heb nog nooit met spantangen gewerkt.
Nu wil ik een set spantangen kopen voor ER11.

Een set bestaat uit spantangen welke steeds 1 mm groter zijn.

Is een spantang van 4 mm goed te gebruiken van 3 to 4 mm ??
Stel je hebt een boortje van 3.3 mm, pas dat goed in een 4 mm spantang ?

Of is het serieus beter om een spantangen set te kopen wat steeds 0.5 mm groter word ?
Zodat je de 3.3 kunt gebruiken met een 3.5 mm spantang ?

Bedankt..

Vroemm.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Range van spantangen ?

Bericht door DaBit »

Het gaat wel; ik heb wel eens boortje 3,2mm in een 4mm spantang gehad en 4,2mm in een 5mm spantang. Beiden ER25 overigens.

Maar het is niet ideaal; Je moet die dingen toch behoorlijk ver 'inknijpen' wat me tussen de oren niet lekker zit, en je komt eigenlijk een hand te kort want je moet de boor vasthouden, de spindel stilhouden en de moer aandraaien.

Als je regelmatig boortje 3,3mm wil gebruiken zou ik een spantangetje kopen dat daar zo dicht mogelijk in de buurt zit. Die dingen kosten de wereld niet en het werkt toch prettiger. En volgens mij is het spanbereik van een ER11 spantangetje zowiezo maar 0,5mm.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Range van spantangen ?

Bericht door leopard »

Ik heb bij mijn ER16 en ER25 set los nog 1/8 en 1/4 inch gekocht omdat ik onder andere centerboren in die maten heb.
Ook heb ik een keer een inch maat gekocht net groter dan 22mm omdat een 22mm buisje teveel krassen kreeg bij het in en uitschuiven in de 22mm spantang.

Dus als je een iets andere maat wil dan de standaard mm maten kan je een Inch maat kopen.
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Range van spantangen ?

Bericht door ruudpg »

Sorotec.de heeft de ER11 spantangen per halve milimeter oplopend. Dat komt overeen met de opmerking van DaBit dat ze maar een spanbereik hebben van 0,5mm :idea:
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Range van spantangen ?

Bericht door javanree »

ER11 is inderdaad oplopend per 0.5mm
Verder gaan leidt tot (permanente) beschadiging van de spantang en de houder/moer

Overigens kun je bij Sorotec ook de overmaatse 7.5 en 8mm spantangen bestellen, die zijn verder vrijwel nergens verkrijgbaar. Kan soms heel handig zijn ;)
vroemm
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:01
Contacteer:

Re: Range van spantangen ?

Bericht door vroemm »

Hi.

Na jullie bijdragens heb ik een 13 delig ER11 set gekocht.
Van 1 to 7 mm, met 0.5 mm oplopend.

Bedankt allemaal..

Vroemm.
Plaats reactie