Geschikte frees om spoilboard te vlakken ?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Geschikte frees om spoilboard te vlakken ?

Bericht door javanree »

Voor mijn 3040 wil ik soms met een MDF spoilboard werken, dat ik het liefst even vlak voor ik ga beginnen.
Maar met een freesje van 6 of 8mm duurt dat vlakken soms best lang als het een groot oppervlak is.

Ik zie bij Sorotec "planfräser" , zoals http://www.sorotec.de/shop/Zerspanungsw ... r-6mm.html
Zoiets zou ideaal zijn, maar het liefst had ik er een net iets groter, zeg 16mm diameter, maar dan wel met een 6 of 8mm schacht (groter past niet in mijn ER11 spantangen) Bestaat zoiets eigenlijk wel? Ik vind bij de meeste bekende leveranciers dit hele type frees al niet, ben wel benieuwd of er nog andere (goedkopere?) leveranciers zijn.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6002
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Geschikte frees om spoilboard te vlakken ?

Bericht door Sven »

350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Geschikte frees om spoilboard te vlakken ?

Bericht door javanree »

Dank voor de tips, die van Sven is wel heel aangenaam geprijsd dus dat gaan we maar eens proberen! 8)
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6002
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Geschikte frees om spoilboard te vlakken ?

Bericht door Sven »

Kijk ook even bij het schuurpapier ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13518
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Geschikte frees om spoilboard te vlakken ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je op een draaibank terecht kan.. zou je ook een "vliegmes" kunnen maken.. gewoon een asje draaien van laten we zeggen ø16, astapje ø8 eraan.. koppie schuin affrezen, groefje erin.. gaatje boren.. draadje tappen.. stukkie Toolbit erin.. hoe verder je em uit laat steken.. hoe groter het freesbereik.. niet te ver uitsteken natuurijk.. anders krijg je onbalans.. 'k heb zelf en vergelijkbaar tooltje, maar dan met een Rechte opname voor het toolbit.. om tandwielen te frezen.. gewoon tandkuilvorm aan het toolbit slijpen.. en klaar.. :)
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Geschikte frees om spoilboard te vlakken ?

Bericht door javanree »

Als de toeren niet zo hoog waren was dat een optie geweest... maar met minimaal 6000 rpm op de 3040 (lager gaat niet zonder de spindel te beschadigen) durf ik geen ongebalanceerde flycutter meer te gebruiken. Dan lijkt mij voor nog geen 6 euro zo'n bovenfreesding kant en klaar een veiligere keus.
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: Geschikte frees om spoilboard te vlakken ?

Bericht door Flupke85 »

Precies zoals Sven en Stekkestim al zeiden... Mijn freesje komt van HBM uit een incomplete set en waren daarom 2,50 per stuk. Het lager heb ik eraf geschroefd en het lagerbusje heb ik er af gedraaid in de draaibank. Gaat snel met een diameter van 25mm om een plaat te vlakken. :lol:
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Geschikte frees om spoilboard te vlakken ?

Bericht door rkr »

het nadeel van zo'n "grote" frees is dat je eventuele scheefstand van je spindel meteen in je werkstuk terugziet

het voordeel van zo'n "grote" frees is dat je bij het vlakken van je spoilboard je de scheefstand van je spindel kunt controleren. daarom niet altijd maar van links naar rechts, maar ook van voor naar achter
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Geschikte frees om spoilboard te vlakken ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

rkr schreef:het nadeel van zo'n "grote" frees is dat je eventuele scheefstand van je spindel meteen in je werkstuk terugziet

het voordeel van zo'n "grote" frees is dat je bij het vlakken van je spoilboard je de scheefstand van je spindel kunt controleren. daarom niet altijd maar van links naar rechts, maar ook van voor naar achter
Misschien de prioriteit een beetje verleggen, en eerst die spindel recht zetten.
Als je geen meetklok hebt, dik stuk ijzerdraad in de sipl, 2 x 90 graden ombuigen, puntje vlak boven je tafel, en het hoogte verschil van puntje tot tafel bekijken.(voelertje er tussen of zo) Als de diameter waarop je dat doet lekker groot is, kun je nog heel aardig resultaat boeken.

Maar met een meetklok een omslag meting doen is wel handiger.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Geschikte frees om spoilboard te vlakken ?

Bericht door Rob65 »

hugo stoutjesdijk schreef:
rkr schreef:eerst die spindel recht zetten.
Natuurlijk eerst meten. Iets recht proberen te zetten wat al recht staat zal geen verbetering opleveren :roll:

en hou ook even rekening met de belasting op je frees-spindel. Er zit niet voor niks maar een ER11 kopje op die spindel... Een 25mm vlakfrees is misschien al wat aan de grote kant - rustig frezen (ehh... poetsen) dus.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Geschikte frees om spoilboard te vlakken ?

Bericht door javanree »

Spindel is reeds recht gezet voor zover ik daar de spullen voor heb ;
Blokhaak GG1 300x200 gebruikt met een zwenktaster, alle assen staan binnen 0.02mm over 300mm en goed haaks t.o.v. elkaar. Beter ga ik het machientje niet krijgen...

Spoilboard is vooral omdat ik dan veel makkelijker grote platen dun kunststof of FR4 kan opspannen voor graveren, zeker als graveerdiepte van belang is. En dat het rustig aan moet spreekt vanzelf ;)
Plaats reactie