Bedrijf voor spindel bewerking

Moderator: Moderators

Plaats reactie
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door D9R »

Maar dan zou met conventioneel frezen het resultaat beter moeten zijn. Wat niet het geval is.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door serum »

Staat je machine stil bij conventioneel frezen? dan beweeg je toch ook een as dmv aandrijving?

How, wacht. Je bedoelt tegenlopend met conventioneel. Ik dacht bij conventioneel aan iets met handwielen, kon het al niet helemaal plaatsen.

Anyway, backlash heeft wel degelijk invloed, ook bij tegenlopend kan de machine last hebben van een resonantie in de tafel, zeker icm de lineaire geleiders. Bij meelopend zou ik verwachten dat het wat duidelijker zichtbaar is, maar de resonantiewonderen zijn de wereld nog niet uit. Voor hetzelfde geld brengt een stappenmotor je bed in resonantie. (de reden dat ik naar closed loop steppers of servo's wil)
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door D9R »

Closed loop steppers zitten er al op :)

Ik ga sowieso de hoekcontactlagers vervangen voor die van NTN (p4).
De lagers die erin zitten stond veel te veel preload op en liepen niet soepel. Die heb ik ultrasoon gereinigd en opnieuw ingevet. Nu ik er een shim tussen heb gezet loopt het al iets beter. Maar ik heb het idee dat de lagers gewoon slecht zijn.
Dan is dat probleem ook uitgesloten.

En dan zien we wel weer verder. Valt toch niet fatsoenlijk te achterhalen waar het euvel nu zit.
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door mostudio »

Neem niet te dure lagers ze zitten maar op een gerolde kogelomloop spindel. En een Chinees blokje.
Gepaarde lagers gaat voor deze toepassing ver te boven.
Neem gewoon de 72.. serie en doe er een 0.1 mm sim er tussen en zet ze in O opstelling.
De pre load kan je snel zien door er een meetklok er op te zetten en axiaal te meten wanneer hij nul speling meet is je pre load ook nul.
Vandaar uit schiet de pre load om hoog. Ietsjes pre load is voldoende
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door D9R »

bedankt voor de info
72.. serie lagers zijn te groot helaas
7001 moet erin
P5 kwaliteit is iets goedkoper (16,- euro t.o.v. 23,- voor P4)

Hoe je het meet is mij nog even onduidelijk?
Je zet de meetklok op de binnenste lagerhelft?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door serum »

Ja, je moet bepalen hoe ver de KO axiaal beweegt. Dat meet je op de binnenste deel van het lager, parallel aan de as. Ik zou zorgen voor een flinke belasting op de tafel als je gaat testen (maximaal toelaatbare, mocht dat mogelijk zijn)
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door D9R »

Helder

Ik ga de P4 lagers bestellen. En dan zien we wel weer verder. ;-)
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door D9R »

Lagers zijn besteld :)

Ik ga de complete tafel demonteren.
Maar hoe in vredesnaam krijg je de groene dopjes op de Hiwin rails eruit (die op de boutjes zitten) :shock:
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door Damocles »

Zou je niet beter eerst de fout echt opzoeken voor alles uit elkaar te gooien?

Je opent een topic om de spindel te laten herbewerken en nu ga je de tafel demonteren.
Waar zit het probleem nu echt? En dan bedoel ik niet bij de aankoop aan de andere kant van de wereld natuurlijk...
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door Dingenman »

Ben inderdaad ook wel benieuwd naar wat nu werkelijk de oorzaak is.
Heb nl. dezelfde spindel maar deze ligt nog in de kist i.v.m. tijdgebrek..
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door D9R »

Damocles schreef:Zou je niet beter eerst de fout echt opzoeken voor alles uit elkaar te gooien?

Je opent een topic om de spindel te laten herbewerken en nu ga je de tafel demonteren.
Waar zit het probleem nu echt? En dan bedoel ik niet bij de aankoop aan de andere kant van de wereld natuurlijk...
In eerste instantie dacht ik ook dat het de spindel was.
Hier heb ik de runout opgemeten en dit was veel te veel.
Na nadere inspectie blijkt het gedeelte in de conus waar de runout op zat, helemaal niet in aanraking te komen met de freeshouders. Iets erboven en eronder is de runout binnen specificaties. Met een nieuwe weldon freeshouder is de runout 0,01mm (gemeten met 60rpm). Prima als je het mij vraagt.
Echter zijn de bijgeleverde ER freeshouders allemaal niet in orde. Runout van 0,1mm met een nieuwe Torax spantang.
Maar wellicht doet het probleem zich alleen voor bij hogere RPM's. En is het dus toch de spindel. Wie zal het zeggen...

Onbalans in de spindelmotor is het niet, want er zit een servo op. Dus een ventilator die voor onbalans zorgt is het niet (zoals bij de link die ik poste over de Tormach).

Verschillende spanningen van de riem heb ik ook al geprobeerd zonder enig resultaat.

Fatsoenlijke machinevoeten gemonteerd.

Ik heb wel de hoekcontactlagers van de X en Y voorzien van shims (ook al geeft Skyfire aan dat dit niet hoeft).
En verschillende preload geprobeerd met een beter resultaat.

Maar deze assen waren beide al onder de maat (volgens mij al in een ander topic verteld). O.a. slecht uitgelijnde lagerblokken, harde tik in de omloop voelbaar, veel te veel preload op de lagers, rotzooi in de lagers etc.

Aangezien het niet zomaar even aan te wijzen is waar het probleem nu zit. Ga ik toch maar de tafel eraf halen en de lagers vervangen (zodra deze binnen zijn).

Hier een mooie van het uitlijnen van de X-as.
Montageplaat waar de stappenmotor aan vast hangt zit maar met 3 bouten vast i.v.m. het scheef boren en abrokkelen van het resterend stukje staal. Linkerkant is er ook één erg slap en die zal binnenkort wel afbrokkelen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door serum »

Ik zie op de foto niet wat je bedoelt, waarschijnlijk door het bijsnijden tot maximum formaat.
Probeer postimage.org eens. Een stuk eenvoudiger voor het posten van fatsoenlijke plaatjes alhier
Dingenman
Berichten: 202
Lid geworden op: 21 aug 2009 10:10
Locatie: Aalsmeer

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door Dingenman »

Hier (toch?):
Afbeelding
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door D9R »

Klopt @ hierboven
Plaats reactie