frezen met unimat 3

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: frezen met unimat 3

Bericht door javanree »

Die HBM type 9 klem is dus niet hetzelfde, daar zal door de constructie de bek eerder op wippen.

Dat het soms iets lastiger is werkstukken op te spannen klopt, maar dat is ook met de meeste duurdere typen zo. Of je moet er een vinden waar de borgpen niet in de groeven valt, maar helemaal door de body van de klem heen steekt.
Gebruikersavatar
vanE
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 sep 2015 22:02
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: frezen met unimat 3

Bericht door vanE »

Ik zie dit draadje nu pas.
Het maken van een opspanplaat is niet zo heel moeilijk. Althans het is mij gelukt. 8) Er zal nog wel het een en ander op aan te merken zijn maar het functioneert voor mij redelijk. Ik kan er geen h7 passing mee draaien. Dat heeft denk ik meer te maken met de wiebbel in de sledes (vooral de van-voor-naar-achter slede).
Het duurste is de M14x1 tap. Voor de rest heb je een staal plaatje van 80x80x10 nodig. In het midden van de plaat heb ik een blokje gelast waar ik later de M14 tap doorgedraaid heb. Het maken van gleuven kon ik nog niet, maar met M6 gaatjes kun je ook alles netjes opspannen.
Het afdraaien van de buitenste rand kost wel wat bloed, zweet en tranen (en aandrijfsnaartje).

Op dit moment heb ik de opspan-klemmen wat verbeterd.
14353
14354
zeilstra
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2017 08:32
Contacteer:

Re: frezen met unimat 3

Bericht door zeilstra »

Mwah... dat ziet er toch best aardig uit, zo'n zelfgemaakt rond opspanplaatje. Irritant hè, dat er wel wat speling in slede + bed zit. Projectje no2 voor mij wordt denk ik een verbeterde slede.

Qua klem denk ik dat ik toch maar gewoon een type 7 koop bij hbm en een type 9 (of soortgelijke kloon) van een andere maat. Altijd handig 8)
zeilstra
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2017 08:32
Contacteer:

Re: frezen met unimat 3

Bericht door zeilstra »

Machineklem inmiddels ontvangen. Grappig klemmetje. Heeft een paar kleine schoonheidsfoutjes, maar die zullen de werking niet nadelig beïnvloeden. Wel vond ik de constructie van het dwarse pennetje wat onhandig, zoals eerder door anderen genoemd. Het pennetje is vrij kort, kan inderdaad scheef trekken, zit ook vrij ruim in zijn behuizing en alle kracht wordt bij spannen door een minuscuul imbusje (denk m3) opgevangen.... :shock:

144001440114402
Plaats reactie