frezen met unimat 3

Moderator: Moderators

zeilstra
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2017 08:32
Contacteer:

frezen met unimat 3

Bericht door zeilstra »

Ik heb onlangs een Unimatje 3 aangeschaft en ik wil er ook mee kunnen frezen. Geen hoogdravend werk, zwaar of precies, maar wel af en toe wat aluminium of kunststof "bijwerken. Nu is er een spantangen setje te koop, maar dat is echt behoorlijk aan de prijs. Tenminste in verhouding tot zo'n klein draai-/ freesbankje. Ik heb gelezen dat frezen met freesjes in de boorkop regelmatig problemen oplevert. Weet iemand een truukje om toch knap freesjes te kunnen opnemen in de boorkop af op een andere manier? De spindel heeft m14x1 schroefdraad en een opname gat (voor de vaste centers) van 10mm.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: frezen met unimat 3

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja, er is een goede methode.. Spantangen gebruiken.. als je je boorkop, en je frezen wilt mollen.. dan moet je met een boorkop gaan frezen..

een boorkop pakt een frees op 3 randjes.. een spantang pakt em rondom.
Da's niet stabiel, een klauwplaat pakt ook wel op 3 randjes, maar die is veel stabieler opgebouwd, en als je precisiedraaiwerk wilt doen, dan zet je het ook in een spantang..
zeilstra
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2017 08:32
Contacteer:

Re: frezen met unimat 3

Bericht door zeilstra »

Hmmm, daar was ik al bang voor.

Nou ja, nog even een paar eurie uitgeven dan maar.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: frezen met unimat 3

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je kijkt wat één set spantangen kost, vergeleken met een doos freesjes, en een aantal boorkoppen?.. dan zijn spantangen echt goedkoop..

Voorbeeldje uit mijn eigen "belevenissen".. ik verwerkte vroeger Titanium met een "goedkoop" VHM Freesje.. en besloot toch eens voor een duurdere van een gerenommeerd merk te gaan.. die was 2 keer zo duur, maar gaat 4 keer zo lang mee.. kost in feite maar de helft dus..

zo kun je het ook zien met boorkop vs spantang, 1 spantangset gaat veel langer mee dan een boorkop..

Mocht je nu toch een "goedkoop alternatief" zoeken.. de meeste freesdiameters zijn verkrijgbaar met een 6 mm schacht, dan heb je aan één weldon houder genoeg.. en die kun je, mits in bezit van een ruimer 6H7 zelf maken.. 't is dan alleen ofwel een opnamedoorn draaien, of een "Blank" kopen, en die zelf nabewerken..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: frezen met unimat 3

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef:Mocht je nu toch een "goedkoop alternatief" zoeken.. de meeste freesdiameters zijn verkrijgbaar met een 6 mm schacht, dan heb je aan één weldon houder genoeg.. en die kun je, mits in bezit van een ruimer 6H7 zelf maken.. 't is dan alleen ofwel een opnamedoorn draaien, of een "Blank" kopen, en die zelf nabewerken..
Dan zou je misschien ook 1 spantang van 6mm kunnen kopen.......
zeilstra
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2017 08:32
Contacteer:

Re: frezen met unimat 3

Bericht door zeilstra »

Zo, nav de adviezen spantanghouder en ook spantangetjes van 6 en 8mm gekocht, maar nu zit ik een beetje met het volgende issue: opspannen.

Ik kan een 55mm 4 klauw aanschaffen, een frees/opspantafeltje van 150x90mm of een 80mm ronde opspanplaat. Wat zou de beste optie zijn? De rechthoekige freestafel lijk mij het handigst, maar ook die vind ik met 100€ incl btw aardig aan de prijs. Zelf misschien iets maken? het is namelijk gewoon een vlakke plaat met 4 gaatjes en 3 groeven... Alleen lijkt harde/ taaie staalsoorten bewerken mij moeilijk met dit machientje. Toch nog even geld uitgeven dan maar??
zeilstra
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2017 08:32
Contacteer:

Re: frezen met unimat 3

Bericht door zeilstra »

Na enig nadenken besloten dat het gewoon de standaard freestafel gaat worden met een iets grotere machineklem (nou ja, zeg maar iets minder klein :roll: ).

Heeft iemand ervaring met dit type? https://www.aliexpress.com/item/QKG50-2 ... .27.nRueTx
Laatst gewijzigd door zeilstra op 03 mar 2017 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: frezen met unimat 3

Bericht door javanree »

Ik heb zo'n klem bij Buitelaar gekocht en ben er tevreden over. Voor het geld precies genoeg, stabiel genoeg ook voor licht freeswerk. Bij Buitelaar is hij trouwens veel goedkoper :
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... achineklem
zeilstra
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2017 08:32
Contacteer:

Re: frezen met unimat 3

Bericht door zeilstra »

Okee, bedankt voor je ervaring. Ik had hem ook bij buitelaar gezien, maar heb evengoed dat AE linkje geplaatst, omdat die wat meer specs weergeeft.

Precision: 0.005mm
Parallelism: 0.005mm/100mm
perpendicularit: 0.005mm

Die data lijkt mij eerlijk gezegd wat optimistisch, maar ook in de praktijk zijn ze goed genoeg dus. Mocht hij wel binnen spec zijn dan is die dus veeeeel meer dan goed genoeg :lol:

Nu eens kijken of ik de flexibiliteit uit het bed krijg door het bankje of een stevige plaat te monteren...
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: frezen met unimat 3

Bericht door karangetang »

Ik heb ook de grootste en ze zijn voor mij meer dan nauwkeurig genoeg voor het geld. De bewegende bekken drukt als het waren naar beneden, dat klemt prima Wel heb ik veel gedoe.... met het vast klemmen. Onder in zit een soort dwars ding met twee pennen die in riggels grijpen . Dat loopt niet lekker, soms zit dat ding dwars , of nog erger schiet los. dus inspannen van iets kan zo maar een paar minuten duren. Een echte machine klem kost natuurlijk heeeel wat meer .
zeilstra
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2017 08:32
Contacteer:

Re: frezen met unimat 3

Bericht door zeilstra »

karangetang schreef:...Wel heb ik veel gedoe.... met het vast klemmen. Onder in zit een soort dwars ding met twee pennen die in riggels grijpen . Dat loopt niet lekker, soms zit dat ding dwars , of nog erger schiet los. dus inspannen van iets kan zo maar een paar minuten duren....
Hmmm, lijkt me inderdaad vervelend. En als het pennetje eenmaal vervormd raakt wordt het waarschijnlijk alleen maar erger. Misschien toch maar een ander modelletje proberen zoals onderstaande....

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... achineklem
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: frezen met unimat 3

Bericht door Breaker »

zeilstra schreef:En als het pennetje eenmaal vervormd raakt wordt het waarschijnlijk alleen maar erger. Misschien toch maar een ander modelletje proberen zoals onderstaande....
Dat valt wel mee, die moer is aardig robuust uitgevoerd. Maar wat karangetang beschrijft is ook voor mij de grootste ergenis. Toch is het gezien wat je ervoor betaald best een goede klem zoals javanree al meldt

Die schroefspindel van de link is wel een voordeel als de rest gelijk is. Zorg ook dat je er wat materiaal hebt om de klem op de tafel vast te zetten.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
zeilstra
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 feb 2017 08:32
Contacteer:

Re: frezen met unimat 3

Bericht door zeilstra »

Vwb het opspannen, zijn die gewone goedkope dingetjes stevig genoeg?

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... -opspanset

Of toch beter deze?

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... -opspanset

Ik heb echt geen ervaring met die dingetjes, maar het goedkope setje zit standaard bij het opspantafeltje.

Naschrift: denk dat zo'n uitgebreid setje evengoed handig is.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: frezen met unimat 3

Bericht door Breaker »

Juist, zie deze foto:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=39&t= ... 83#p154283

Bestellen met de juiste T-slot moer en zijwaarts gemonteerd heb je ook een korter draadeind nodig anders steken ze boven de klem uit, maar da's makkelijk genoeg zelf te maken.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie