Plexiglas / ABS - Center vinden

Moderator: Moderators

Ritmeester
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mei 2016 17:08

Plexiglas / ABS - Center vinden

Bericht door Ritmeester »

Situatie:
Mach3
OmioCNC X6-1500

Ik frees voornamelijk plexiglas en ABS maar waar ik steeds weer tegenaan loop is hoe het center te vinden van deze kuststoffen. (het zijn natuurlijk steeds verschillende afmetingen)

Nu zet ik er handmatig een kruis op met een liniaal (hoek tot hoek) en dan probeer ik de frees er precies boven op te zetten. Hier zit nu het probleem als je bijvoorbeeld een deksel van een ABS kastje moet frezen. Dit moet dus precies vanuit het center gebeuren.

Ik zie veel tools voor Mach3 die het center kunnen vinden van een metalen object. Maar niet met kuststoffen.

Hoe dit te doen?
I love it when a plan comes together !
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Plexiglas / ABS - Center vinden

Bericht door skillalot »

Je kunt een macro maken waarbij je door drie punten aan de rand van de cirkel aan te geven het middelpunt kunt bepalen, moet je alleen nog wel nauwkeurig de rand kunnen bepalen, dus daar heb je een taster voor nodig.

Dan kun je ook nog een drieklauw op je bed monteren op een vaste positie, en hoef je maar één keer het midden in te stellen en dat nulpunt altijd te gebruiken.

Als het probleem alleen het aftekenen van het midden van die kunststof schijf is, google dan eens op centreerhaak..
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Plexiglas / ABS - Center vinden

Bericht door FSSF »

Op mij komt het over dat het gewoon om een rechthoekige plaat gaat. Dan zou je de buitenzijde met een taster of omgekeerde frees kunnen aantikken, doe dit links en rechts en deel de afgelegde afstand door twee. Je kan wellicht ook even een punt/graveerfreesje gebruiken om het nulpunt voor de X en de Y wat preciezer te bepalen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Plexiglas / ABS - Center vinden

Bericht door Ballegooijen »

Ik snap nog niet helemaal waarom je het deksel precies vanuit de midden moet frezen? (of is dit een domme vraag?)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Plexiglas / ABS - Center vinden

Bericht door FSSF »

Kan handig zijn als je stock materiaal een paar mm overmaats is, zit je in ieder geval veilig en gebeurt het frezen van de randen ook gelijkmatig
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Plexiglas / ABS - Center vinden

Bericht door Ballegooijen »

Kan handig zijn als je stock materiaal een paar mm overmaats is, zit je in ieder geval veilig en gebeurt het frezen van de randen ook gelijkmatig
Maar dan kun je het X0Y0 punt toch ook 1 mm vanaf de buitenkant leggen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Ritmeester
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mei 2016 17:08

Re: Plexiglas / ABS - Center vinden

Bericht door Ritmeester »

Bedankt allen voor de antwoorden.

Ik teken meestal vanuit het center omdat dit makkelijker is met de dingen die ik frees. Zoals gezegd zijn dit plexiglas montage plaatjes en deksels van inbouwdoosjes (dozen). Omdat de maten steeds verschillend zijn per serie moet natuurlijk wel alles vanuit het center gefreesd worden.

Gisteravond had ik een idee en heb dat meteen in een bestelling omgezet. Ik maak een verschuifbaar profiel wat altijd om de maten past die ik frees. Zie tekening. (Oeps, extensie PNG en JPG zijn niet toegestaan op dit forum... jammer.) Dan maar anders.

Afbeelding

Ik heb bij 123-3d zo'n profiel besteld van 10x10mm met hoekjes. Dit zaag ik zo dat ik vier stukken heb van 25cm. Dit profiel zet ik zo in elkaar dat het altijd om het werkstuk heen geschoven kan worden.

Nu moet ik alleen nog een goede macro vinden die ik in Mach3 kan zetten om de binnenkanten van dit profiel af te tasten.

Iemand enig idee (ervaring) wat hiervoor een goede macro is?
I love it when a plan comes together !
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Plexiglas / ABS - Center vinden

Bericht door mark3 »

Waarom je nulpunt in het center?
Is linksonder niet makkelijker?
Ritmeester
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mei 2016 17:08

Re: Plexiglas / ABS - Center vinden

Bericht door Ritmeester »

mark3 schreef:Waarom je nulpunt in het center?
Is linksonder niet makkelijker?
In zo'n montageplaat zitten veel gaatjes. Voor mij is het dan makkelijker om vanuit het center te werken met de X en Y as. - zoveel , + zoveel
I love it when a plan comes together !
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Plexiglas / ABS - Center vinden

Bericht door Ballegooijen »

In zo'n montageplaat zitten veel gaatjes. Voor mij is het dan makkelijker om vanuit het center te werken met de X en Y as. - zoveel , + zoveel
Oke, ik begrijp hieruit dat je aan de machine programmeerd en niet eerst een tekening maakt?
Als je eerst een tekening maakt, deze kun je vanuit het midden tekenen, kun je je nulpunt toch aan de zijkant leggen. Of begrijp ik het nu niet?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Ritmeester
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mei 2016 17:08

Re: Plexiglas / ABS - Center vinden

Bericht door Ritmeester »

Ik maak zeker eerst een tekening maar omdat kunststoffen niet geleiden heb ik niets aan een toch probe tool. Of zie ik dit verkeerd ?

Zie dit bijvoorbeeld:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ritmeester op 04 mar 2017 18:57, 2 keer totaal gewijzigd.
I love it when a plan comes together !
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Plexiglas / ABS - Center vinden

Bericht door Ballegooijen »

Ik maak zeker eerst een tekening maar omdat kunststoffen niet geleiden heb ik niets aan een toch probe tool. Of zie ik dit verkeerd ?
Dat hangt van het type af denk ik. Ik gebruik een toolsetter met een schakelaar die voor mij de Z hoogte instelt. Voor een Edgefinder ben ik nog aan het puzzelen. Ik heb wel electronische gezien maar die zijn goed aan de prijs. Er zijn ook mechanische voor een paar euro. Die hebben geen elektrische geleiding nodig.
Maar er zullen nog wel een paar kenners reageren, ik ben ook maar een newbe.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Plexiglas / ABS - Center vinden

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: Er zijn ook mechanische voor een paar euro. Die hebben geen elektrische geleiding nodig.
Maar er zullen nog wel een paar kenners reageren, ik ben ook maar een newbe.
Je hebt er ook met een verklikkerlampje erin, en tegen metaal maken ze ook nog een mooi geluidje.... ;-)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Plexiglas / ABS - Center vinden

Bericht door Ballegooijen »

Je hebt er ook met een verklikkerlampje erin,
Alleen het probleem met deze is dat ze 20mm opname hebben.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie