Aluminium plaat opspannen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door JackBerkhout »

hugo stoutjesdijk schreef:
audiomanics schreef: Om freesbreuk te voorkomen druk ik stukjes die er uit willen vliegen bij de laatste pass even met een schroevendraaier tegen het bed..
Daar pak ik dan een houtje (achterkant van de kwast die er ook ligt) voor, als je een keer uitschiet zit er een kras op je frontplaat.
Slim! Goed idee!
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door JackBerkhout »

audiomanics schreef:Uitschieten zou kunnen... Maar is me nog nooit gebeurd.. mijn ervaring is dat een houtje makkelijker glijdt (zeker met die lampenolie), dus minder grip heeft..
Bovendien moet een houtje best wel een stuk dikker zijn om niet te breken.. als het gat dan maar 10mm is wordt dat toch wat moeilijk..
Kees
Dat is ook weer waar, ik gebruikte ook wel een goede kwaliteeit 4 mm platte schroevendraaier (hard en scherp).
Ik kan hier veel leren.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef:Uitschieten zou kunnen... Maar is me nog nooit gebeurd.. mijn ervaring is dat een houtje makkelijker glijdt (zeker met die lampenolie), dus minder grip heeft..
Bovendien moet een houtje best wel een stuk dikker zijn om niet te breken.. als het gat dan maar 10mm is wordt dat toch wat moeilijk..
Kees
Ja, goed vasthouden is ook een techniek. ;-)
Bij gaatjes van 10 (of klein) kun je overwegen om alles weg te frezen, in het center starten, en in 2 gangen op maat. Dan is het risico 0.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door keesfrees »

audiomanics schreef:Verder een mist koeling/smering (lampenolie).. Daarom is MDF geen aanrader!
Die zag ik aankomen.
Maar in praktijk valt dat mee, watervast mdf V313 is echt behoorlijk watervast, op tijd laten drogen en weer eens vlakken af en toe.
Een kunststof opofferplaat kan ook natuurlijk.
Het grote voordeel is dat je er overal een schroefje in kan draaien, ook in de eilanden die potentieel wegvliegen.

Maar het hangt er maar net van af hoe vaak je dit soort freeswerk bij de hand hebt cq hoe groot de serie is en zo.
audiomanics schreef:Uitschieten zou kunnen... Maar is me nog nooit gebeurd.. mijn ervaring is dat een houtje makkelijker glijdt (zeker met die lampenolie), dus minder grip heeft..
Bovendien moet een houtje best wel een stuk dikker zijn om niet te breken.. als het gat dan maar 10mm is wordt dat toch wat moeilijk..
Kees
Het stukje wat over blijft bij het maken van een 10mm gat bedoel je ?
Dat zal niet veul zijn, ik frees dan al het materiaal vanuit het midden weg.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door audiomanics »

hugo stoutjesdijk schreef:Bij gaatjes van 10 (of klein) kun je overwegen om alles weg te frezen, in het center starten, en in 2 gangen op maat. Dan is het risico 0.
Dat doe ik bij gaten groter dan 6 en kleiner dan 16 bij 15mm dik aluminium. De kans dat het resterende paaltje dwars in het gat komt en de frees breekt nadert 100%.. (is me al twee keer overkomen dat ik dat vergeten was.. brengt je weer bij de les)
Ik frees doorgaans alles met een 1/8" (3,175mm) twee-snijder.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door hrscharft »

15mm alu met een 3mm freesje?
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door audiomanics »

Ja, altijd.. Nou, eigenlijk een 3,175 mm (=1/8") Kyocera freesje.. Al die panelen heb ik er al mee gefreesd.. en nog veeeel meer.. Gaten voor M4 frees je zo in een keer op maat.. M3 in 15mm aluminium frees ik eerst voor met een 1/16" en de rest op de kolom en met de hand..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door Joost »

audiomanics schreef:Ik heb ook een t-sleuf aluminium bed, maar heb daar strips hardPVC op gelijmd en die gevlakt.
Goed idee! Enig idee waar je hardPVC strips kan kopen? Of heb je strips uit een plaat gezaagd?
Wat voor lijm heb je gebruikt en heb je ervaring met weer loshalen van de strips?
LinuxCNC user
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door audiomanics »

HardPVC strips heb ik op maat besteld, destijds, keurig in een bundeltje, strips van 42mm breed en 950mm lang..
Waar?? ik zal eens moeten zoeken of ik de betreffend mails nog ergens heb.. Is nu zo'n 10 jaar geleden namelijk.
Ik heb ze met dubbelzijdige bannertape (40mm breed) op het aluminium t-slot bed geplakt..
Bij veelvuldig gebruik van lampenolie is er zo heel af en toe wel 1 die wat los gaat komen. Dan trek ik 'm er af met grote kracht en maak de boel weer schoon met terpetine, aceton en soms zelfs WD40.. Daarna nieuwe tape er op en de strip weer terug plakken en aankloppen...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door Joost »

Bedankt voor je reactie. Ben wel heel benieuwd waar je de strips toen hebt gekocht :)
LinuxCNC user
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door hrscharft »

Ja, altijd.. Nou, eigenlijk een 3,175 mm (=1/8") Kyocera freesje.. Al die panelen heb ik er al mee gefreesd.. en nog veeeel meer.. Gaten voor M4 frees je zo in een keer op maat.. M3 in 15mm aluminium frees ik eerst voor met een 1/16" en de rest op de kolom en met de hand..

Kees
Nja nu je het zegt....

ik vond het zelf ook eigenlijk wel erg prettig werken met een 4mm hss in 15-20mm alu. Overigens wel in 1 keer 10mm diep en hsm van solidcam. Dat gaf echt een erg mooi resultaat.
eigenlijk al te lang niet meer gedaan. Werk tegenwoordig ook veel met 6mm groter kan mijn frees eigenlijk niet aan daarvoor wil de spindel niet langzaam genoeg en als je hem wel zo langzaam zet dan blijft er geen koppel meer over.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door audiomanics »

Joost schreef: Ben wel heel benieuwd waar je de strips toen hebt gekocht :)
Kan het niet meer terug vinden.. Namen van bedrijven veranderen ook constant, maar hier zeggen ze ook gratis te zagen, dus daar kun je de stroken wel laten maken.. Voorbeeldje:
https://kunststofplatenshop.nl/product/ ... -ral-7011/

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door Joost »

Bedankt! Nu nog op zoek naar een mooie frees om dat efficient te vlakken :P
LinuxCNC user
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door audiomanics »

Ik doe dat met een gewone houtfrees met een diameter van 24mm en een schacht van 8mm.. bijna een fly-cutter want de snijkanten zitten alleen aan de zijkant en een klein stukje naar het midden toe.. zoiets dus:
https://www.ecotools.nl/hm-groeffrees-2 ... Apl78P8HAQ
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie