Aluminium plaat opspannen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Aluminium plaat opspannen

Bericht door JackBerkhout »

Hoe kan ik het beste een 3mm dikke (hard) aluminium plaat die ik wil frezen (frontplaat) opspannen?
Vaak ging ik die op de hoekjes vastschroeven op een plaat MDF, maar het nadeel is dat ik ook in het MDF frees als ik net erdoor ben.
Misschien moet ik hem enigszins laten "zweven", door er bijvoorbeel aan de rand vulling onder te doen.
Ik heb er ook gedacht om de plaat tussen profiel met een V-groef op te spannen.
Zijn er speciale methoden of hulpstukken voor?
Mijn home-made CNC-router heeft T-sleuven om de 25mm, voor M6 glijmoeren.

14341
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door javanree »

Waarom niet een goedkope MDF plaat eronder en die gewoon opofferen?

MDF kost niets en door de plaat gelijkmatig op te spannen voorkom je trillingen ; ik wil nog wel eens na iedere uitsparing daar 1-2 schroeven extra in doen als het een hele grote dunne plaat is om zo de boel zo stijf mogelijk te houden met opspannen.

Alternatief is bijvoorbeeld een vacuumtafel nemen en de plaat bewust niet 100% door frezen maar een vlies van 0.2-0.3mm te laten zitten en de delen dan uit te breken. Bramen ed met een vijl of andere methode wegwerken (toen ik nog productie draaide hadden we daar een vast gemonteerde bovenfrees voor, met mooi lagertje boven op de frees waar werkstuk tegenaan kon lopen, zoals Afbeelding
maar dan met een radius van circa 0.5mm)
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door JackBerkhout »

De MDF plaat offer ik wel op, dat is geen probleem.
Je idee om de plaat op een dun vliesje na uit te vrezen spreekt mij wel aan.
Ik heb wel mooie afbraammesjes (die kunnen draaien in een handvat), zoiets als
http://www.mzsgereedschap.nl/silverline-afbraammes.html
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door hrscharft »

Dubbelzijdig voerbedekking tape onder de plaat tegen het trillen en met een paar schroefjes vast zetten voor het geval dat de tape toch niet houd.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door Ballegooijen »

Ik leg er altijd een stukje mdf onder. Risico is mij te groot dat ik door een klein foutje onverwachts in het bed frees.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5412
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door serum »

Ik weet niet hoe vaak het voorkomt, ik frees 2 en 3mm alu met een beetje vloerbedekkingtape van de gamma (die zonder vezels) gaat redelijk, maar houd er rekening mee dat er altijd iets flex in die tape zit. Licht verspanen is het advies :) en ga je erdoor, dan wordt de frees snel vervuild door de lijmresten. Niet echt ideaal, maar het werkt als je er maar rekening mee houdt.

Als het vaker voorkomt dat je plaatmateriaal moet doen, zou ik een vacuumtafeltje maken (iets wat ik ook wil maken als ik mijn portaal af heb (medio 2024 oid)
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door keesfrees »

Wat mij zeer bevalt, een dikkere plaat MDF vastzetten op de tafel.
Die vlakken.
Verliesplaat er op, ik neem daar 3mm MDF voor.
Daar de plaat op, eerst gaten boren, daar mee vastschroeven en dan frezen.
De gaten kunnen buiten het werkstuk zitten, of de gaten die in het ontwerp zitten, of in een later los te frezen binnencontour.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door hrscharft »

Als het vaker voorkomt dat je plaatmateriaal moet doen, zou ik een vacuumtafeltje maken (iets wat ik ook wil maken als ik mijn portaal af heb (medio 2024 oid)
ik heb hier nog 1,5 m2 Porex liggen.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door audiomanics »

Ik frees toch heel wat frontjes van aluminium van ongeveer die dikte. Ik heb ook een t-sleuf aluminium bed, maar heb daar strips hardPVC op gelijmd en die gevlakt. Als ik met mijn toolsetter bijv instel dat het bed op -3 ligt gaat de frees ongeveer 1/50 mm over het bed heen, dus aluminium net helemaal door frezen gaat prima.. Dat flintertje van 1/50mm wordt gewoon meegetrokken.
Zeker bij zwart geanodiseerd aluminium blijft afbramen zichtbaar, dus frees ik 't zo scherp dat ik ook niet meer hoef af te bramen (je moet ook niet voelen of je er je vingers aan kan snijden)
Er zijn bij dat soort frontjes altijd wel een paar plaatsen te vinden waar de frees niet komt. Daar zet ik 'm vast met kikkers, soms wel 8 en dan wel zo dat niet de rand maat iets van de rand geklemd wordt zodat je het plat drukt ipv bol zet.... Om beschadigingen te voorkomen doe ik er nog wel eens een stukje stevig papier tussen.
Verder een kwestie van slim je toolpaths aanmaken. Om freesbreuk te voorkomen druk ik stukjes die er uit willen vliegen bij de laatste pass even met een schroevendraaier tegen het bed..
Verder een mist koeling/smering (lampenolie).. Daarom is MDF geen aanrader!
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef: Om freesbreuk te voorkomen druk ik stukjes die er uit willen vliegen bij de laatste pass even met een schroevendraaier tegen het bed..
Daar pak ik dan een houtje (achterkant van de kwast die er ook ligt) voor, als je een keer uitschiet zit er een kras op je frontplaat.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door audiomanics »

Uitschieten zou kunnen... Maar is me nog nooit gebeurd.. mijn ervaring is dat een houtje makkelijker glijdt (zeker met die lampenolie), dus minder grip heeft..
Bovendien moet een houtje best wel een stuk dikker zijn om niet te breken.. als het gat dan maar 10mm is wordt dat toch wat moeilijk..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door JackBerkhout »

serum schreef:Als het vaker voorkomt dat je plaatmateriaal moet doen, zou ik een vacuumtafeltje maken (iets wat ik ook wil maken als ik mijn portaal af heb (medio 2024 oid)
Houdt een vacuum tafel de plaat goed vast?
En als er gaten in de te frezen plaat komen tijdens de voortgang?
Of moet je er net niet doorheen (0.1mm), want je wilt ook niet in de vacuum tafel frezen, toch?
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door JackBerkhout »

hrscharft schreef:
Als het vaker voorkomt dat je plaatmateriaal moet doen, zou ik een vacuumtafeltje maken (iets wat ik ook wil maken als ik mijn portaal af heb (medio 2024 oid)
ik heb hier nog 1,5 m2 Porex liggen.
Zoiets?
http://www.porex.com/products/other-app ... ng-tables/
Laat dat lucht door, of moet je er gaatjes in maken?
Laatst gewijzigd door JackBerkhout op 08 mar 2017 09:30, 3 keer totaal gewijzigd.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door JackBerkhout »

audiomanics schreef:Ik frees toch heel wat frontjes van aluminium van ongeveer die dikte. Ik heb ook een t-sleuf aluminium bed, maar heb daar strips hardPVC op gelijmd en die gevlakt. Als ik met mijn toolsetter bijv instel dat het bed op -3 ligt gaat de frees ongeveer 1/50 mm over het bed heen, dus aluminium net helemaal door frezen gaat prima.. Dat flintertje van 1/50mm wordt gewoon meegetrokken.
Zeker bij zwart geanodiseerd aluminium blijft afbramen zichtbaar, dus frees ik 't zo scherp dat ik ook niet meer hoef af te bramen (je moet ook niet voelen of je er je vingers aan kan snijden)
Er zijn bij dat soort frontjes altijd wel een paar plaatsen te vinden waar de frees niet komt. Daar zet ik 'm vast met kikkers, soms wel 8 en dan wel zo dat niet de rand maat iets van de rand geklemd wordt zodat je het plat drukt ipv bol zet.... Om beschadigingen te voorkomen doe ik er nog wel eens een stukje stevig papier tussen.
Verder een kwestie van slim je toolpaths aanmaken. Om freesbreuk te voorkomen druk ik stukjes die er uit willen vliegen bij de laatste pass even met een schroevendraaier tegen het bed..
Verder een mist koeling/smering (lampenolie).. Daarom is MDF geen aanrader!
Kees
Hoi Kees,
jouw oplossing spreekt mij wel aan, er zitten ook veel handige tips in je antwoord!
Grappig, lampenolie heb ik ook wel eens gebruikt, bij gebrek aan iets anders... :lol:
Dank je wel!
Hoe zien de kikkers eruit?
Wat gebruik je eigenlijk voor mist of fluid? Ik gebruikte een kopje met olie en een kwastje, maar dat is natuurlijk onhandig.
Laatst gewijzigd door JackBerkhout op 08 mar 2017 09:46, 3 keer totaal gewijzigd.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Plaats reactie