Flood / Mist Coolant - Hoe?
Moderator: Moderators
Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?
Een standaard hydrauliek tandwielpompje gebruiken voor een laag debiet en een kleine druk, heeft nog wel wat aandacht nodig.
De afdichting aan de zijkanten van de tandwielen gebeurt met een 8 vormig stuk materiaal waarin ook de lagers zitten.
Dit 8 vormige stuk (de bril) zit schuivend in het huis, en word door afgetapte druk van de perskant tegen de zijkant van de tandwielen gedrukt. (om afdichting, ook bij slijtage, te bewerkstelligen)
Nu bij jou toepassing deze druk er niet is, zul je wat anders moeten verzinnen om de bril naar de tandwielen toe te drukken.
Ook zal met druk nog een inloop proces nodig zijn.
Verder heeft zo'n pomp nog een ingebouwde lek die gebruikt word om de lagers van smering te voorzien.
Voor deze toepassing moet je die ook afdichten.
De pomp draait toch te langzaam om film, of grenssmering te bewerkstelligen.
Bij montage wat vet in de lagers is bij zo'n laag toerental beter.
De afdichting aan de zijkanten van de tandwielen gebeurt met een 8 vormig stuk materiaal waarin ook de lagers zitten.
Dit 8 vormige stuk (de bril) zit schuivend in het huis, en word door afgetapte druk van de perskant tegen de zijkant van de tandwielen gedrukt. (om afdichting, ook bij slijtage, te bewerkstelligen)
Nu bij jou toepassing deze druk er niet is, zul je wat anders moeten verzinnen om de bril naar de tandwielen toe te drukken.
Ook zal met druk nog een inloop proces nodig zijn.
Verder heeft zo'n pomp nog een ingebouwde lek die gebruikt word om de lagers van smering te voorzien.
Voor deze toepassing moet je die ook afdichten.
De pomp draait toch te langzaam om film, of grenssmering te bewerkstelligen.
Bij montage wat vet in de lagers is bij zo'n laag toerental beter.
Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?
drukvat
Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?
serum schreef: Schieten jullie niet een 'tikkie' door voor koelvloeistof? .
Nee.
Smeermiddel in een kleine hoeveelheid continu op de juiste plek krijgen is nog niet zo gemakkelijk te realiseren.
Het is dan ook niet voor niets dat professionele apparatuur vele duizenden euro's kost.
Wat de pro's wel doen is in een vat een olie mist maken, dus zeer fijn vernevelde olie die net als mist niet door zwaartekracht uitzakt.
Deze olie mist is door een leiding te transporteren zonder dat de olie aan de wanden achter blijft, en onregelmatig op zijn eindpunt aankomt.
Is op het eindpunt geen mist gewenst, maar fijne druppels, dan kan door middel van een juist vormgegeven restrictie de mist omgezet worden in druppeltjes.
Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?
Ik zie nog steeds het puik werkende systeem van datron voor mij. Perfect uitgevoerd en geintegreerd. Je kan niet alfijd olie gebuiken als koeling, sterk afhankelijk van het te bewerken product, voor mij werkt mijn dubbele fogbuster in aluminium perfect, (ook met een drukvat)
Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?
Ik zou, voordat ik duizenden euro's ging investeren in een koelsysteem eerst flink investeren in een machine. Fit for purpose roep ik de hele tijd al. echte pro's koelen toch door de tooling?
- JackBerkhout
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
- Contacteer:
Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?
Hoi Serum,serum schreef:Ik zie nog steeds het puik werkende systeem van datron voor mij. Perfect uitgevoerd en geintegreerd. Je kan niet alfijd olie gebuiken als koeling, sterk afhankelijk van het te bewerken product, voor mij werkt mijn dubbele fogbuster in aluminium perfect, (ook met een drukvat)
hoe heb je dat opgebouwd?
Hoe ziet dat Datron systeem eruit?
Dat met het tandwielpompje werkt alleen een beetje met bypass erbij, maar het is het niet waard, veel te omslachtig. Het is ook te duur, bij elkaar, voor wat het zou moeten doen. Ik heb weer wat geleerd.
Op dit moment werkt dit eenvoudige systeem het beste:
http://m.banggood.com/Mist-Coolant-Lubr ... 87371.html
Met een 78l/min stille airbrush compressor en een flesje lampenolie.
Laatst gewijzigd door JackBerkhout op 30 mar 2017 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?
Toch in de blauwe spar dat ding. Mooi werk Jack.
ik heb 'the half galon fogbuster'
http://www.fogbuster.com/ (nu ook verkrijgbaar in Duitsland). Hangt met een 10mm gefreesd plaatje aan het profiel van de behuizing.
Systeem is simpel; druk die erop staat komt in het vat, er lopen 2 leidingen weer uit aan de andere kant; 1 die bovenuit de lucht haalt, en de andere heeft een slangetje onderin het vat liggen waardoor de op druk gebrachte vloeistof weer geperst wordt.
dit is hoe Datron het doet;
ik heb 'the half galon fogbuster'
http://www.fogbuster.com/ (nu ook verkrijgbaar in Duitsland). Hangt met een 10mm gefreesd plaatje aan het profiel van de behuizing.
Systeem is simpel; druk die erop staat komt in het vat, er lopen 2 leidingen weer uit aan de andere kant; 1 die bovenuit de lucht haalt, en de andere heeft een slangetje onderin het vat liggen waardoor de op druk gebrachte vloeistof weer geperst wordt.
dit is hoe Datron het doet;
- JackBerkhout
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
- Contacteer:
Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?
Dank je wel Serum,
zal ik in de toekomst ook overwegen.
Grappig hoe dat Datron systeem werkt! Had ik nooit gezien...
zal ik in de toekomst ook overwegen.
Grappig hoe dat Datron systeem werkt! Had ik nooit gezien...
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 11995
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-
- Donateur
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?
Als het zo eenvoudig is dan moet zon dingetje toch zelf te maken zijn met een klein drukregelaartje erop van Aliik heb 'the half galon fogbuster'
http://www.fogbuster.com/ (nu ook verkrijgbaar in Duitsland). Hangt met een 10mm gefreesd plaatje aan het profiel van de behuizing.
Systeem is simpel; druk die erop staat komt in het vat, er lopen 2 leidingen weer uit aan de andere kant; 1 die bovenuit de lucht haalt, en de andere heeft een slangetje onderin het vat liggen waardoor de op druk gebrachte vloeistof weer geperst wordt.
https://www.aliexpress.com/item-img/New ... 67811.html
Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?
Kijk maar eens hoe fogbuster het gedaan heeft, erg simpel. Het vernuft zit in de nozzle. Je hebt alleen een drukregelaar nodig.
-
- Donateur
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?
Mooi Serum
interessant want zo'n airbrush drukregelaartje heb ik al liggen als kan van een jampot; maar je hebt het over vernuft
in de nozzle, kan je daar iets meer over vertellen ?
interessant want zo'n airbrush drukregelaartje heb ik al liggen als kan van een jampot; maar je hebt het over vernuft
in de nozzle, kan je daar iets meer over vertellen ?
Laatst gewijzigd door karangetang op 11 apr 2017 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- JackBerkhout
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
- Contacteer:
Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?
Ik heb er over nagedacht. Ik zou denk ik een 3mm buisje voor de lucht, met daarin een 1mm buisje voor de olie gebruiken. Als de binnen buis ook tot vooraan loopt, dan heb je denk ik niet zo'n fijne nevel meer, maar gesputter van kleine druppeltjes.
Ik ga er eens een test mee doen volgende week.
Moet ik even en aluminium blokje maken, voor de buisjes, met slang aansluitingen (4mm en 6mm slang)
Ik ga er eens een test mee doen volgende week.
Moet ik even en aluminium blokje maken, voor de buisjes, met slang aansluitingen (4mm en 6mm slang)
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
- Breaker
- Donateur
- Berichten: 1957
- Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
- Locatie: Nabij Antwerpen
- Contacteer:
Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?
Proef op de som, ook een mist setje laten komen. Aangesloten, maar deed niets, de druk die het luchtpompje geeft is veel te laag om een venturi effect te geven, overdruk van maximaal een halve bar.DaBit schreef:Mjah, mijn ervaring is dat je zonder enige vloeistof vroeg of laat toch wat snijkant-opbouw krijgt, zeker als de frees al een bewogen leven achter de rug heeft. En vanaf dat punt gaat het rap mis.Breaker schreef:Ken het gevoel, meestal voldoet lucht best wel goed, maar met gum achtige metalen is het gewoon niet genoeg en met een plantenspuit spiritus naast de machine staan daar kan ik m'n concentratie maar moeilijk bijhouden
Of je moet wel heel zoetjes aan doen, maar als je nevelsmering goed werkt pak je automatisch de snijparameters die daarbij passen.
Dus op de compressor aangesloten met regelaar van een spuitpistool om eens te kijken wat nodig is: Ongeveer anderhalve bar, voor de opstart meer om de vloeistof aan te zuigen (beetje afhankelijk van het hoogteverschil).
Daarna bleek het lastig te regelen tussen de mist en normale lucht, een beïnvloed de ander. Dus regelaar ertussenuit en een verdeelblok er op (komt nog wel een normale manometer op als dat nodig is) om constant voldoende volume te kunnen geven direct vanaf de compressor (6 bar). Weer een afhankelijkheid minder.
Dan gekeken naar druk op het vat te zetten. Deze flessen lachte me vriendelijk toe vanuit een etalage waar ik toevallig langs liep. Stevige fles, brede dop, liter inhoud, duurzaam maar niet duur
Doorvoer gemaakt met gasdraadtap voor lucht en blinde dop met gat voor vloeistofslang.
Houder voor luchtverdeler en flessen gemonteerd.
Nu nog kijken hoe de spuitmond aan te passen, het venturi effect werkt ook nog steeds en met een beetje druk op de fles is het geen mistkoeling meer, maar vloeistofkoeling. Desalnietemin, als alles afgeregeld is werkt het. Hier een stukje zonder, en nadat het freesje brak (wat de aanleiding was om het setje te monteren) een stukje met koeling/smering. 't Is niet direct een eerlijke vergelijking maar het verschil bij ander freeswerk is ook duidelijk. Nu nog eens kijken naar iets anders dan brandspiritus, alles heeft een blauwe waas.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...