Flood / Mist Coolant - Hoe?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door hilberth »

Breaker schreef:Nu nog eens kijken naar iets anders dan brandspiritus, alles heeft een blauwe waas.
Lampolie, verkrijgbaar in vele kleuren voor de variatie :lol: , maar ook kleurloos is er.
Think it, draw it, make it.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door Breaker »

Thuis alleen zwarte lampolie in voorraad, geen verbetering. Vandaag even in het winkelschap gekeken, de enige kleurloze lampolie was met citronella: Geeft misschien een kalmerend effect. (Net als brandspiritus, maar dan hopelijk zonder de bijwerkingen :mrgreen: )
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door JackBerkhout »

Ik heb ook kleurloze lampolie gebeukt, maar nu heb ik ook Fenella koelvloeistof. Dat verdampt zonder sporen. Dat moet ik nog testen/ruiken.
Het is wel duurder dan lampolie, maar ik hoop dat het minder rommel geeft.
http://www.fraxeon.com/fenella-koelvloeistof
De flessen die ik kreeg waren 1 liter en rond, zonder enige opdruk... :roll:
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door DaBit »

Fenella word origineel enkel geleverd in grotere verpakkingen (20L+), dus Fraxeon koopt een vat en verdeelt het zelf in kleinere flessen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door JackBerkhout »

Ja dat klopt, best duur. Eerst maar eens proberen...
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door D9R »

Ik heb vandaag het minimaalsmeringsysteem van sorotec binnengekregen (met dubbele nozzle). Ik ga hem vanmiddag aansluiten, ik ben benieuwd :P
Ik had geen zin om zelf iets te bouwen of te klooien met chinese nozzles (die uiteindelijk ook mist genereren). Momenteel gebruikte ik flood cooling, maar het geeft toch een aardige bende. En als je niet elke dag freest wordt de koel/smeeremulsie er ook niet beter op (geen zin om skimmers etc te bouwen).
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door audiomanics »

Ben ook wel benieuwd naar jouw ervaringen met de Sorotec minimaalsmering..
Welke heb je precies gekocht?
Zelf zit ik ook wel te denken aan een nieuwe upgrade van mijn "Oldtimer" en dan is de Sorotec minimaalsmering wel een leuke vervanger voor mijn huidige minimaalsmering, die ik gedurende het hele frezen toch wel eens wat moet bijstellen..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door D9R »

https://www.sorotec.de/shop/CNC-Accesso ... DE-DD.html

Deze heb ik gekocht.
Kan ik schakelen via het stopcontact van mijn machine. Ik ben benieuwd :)
De ervaringen laat ik nog weten.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door JackBerkhout »

Heb je al ervaring ermee opgedaan?
Ik ben heel benieuwd.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door D9R »

Ik heb vanmorgen het e.a. gefreesd. Ook al is het redelijk prijzig voor iets dan je ook zelf kan maken...het werkt top.
Aansluiten stelt niets voor. Heb er wel een andere kabel aan moeten maken om hem via het relais te schakelen. Maar dat was het verder ook.

De koelslangen (ik heb de versie met 2 slangen) zijn goed stevig. En blijven mooi op positie staan.
Het koelmiddel wordt ook direct aangezogen bij het aanzetten van de koeling. Dit had ik bij een aantal Chinese exemplaren niet. Daar moest je soms 8 bar op zetten zodat het werd aangezogen.
Maar het belangrijkste is dat het inderdaad druppels genereert en geen mist (met alle voordelen van dien). Spaantjes vliegen mooi weg en een heel dun laagje koelmiddel blijft achter. En geen mist zodra de behuizing van de machine open maakt.

Enige nadeel is dat het richten een beetje moeilijk is. Omdat je geen straal kunt zien :roll: Dus bij het wisselen van gereedschap moet je het weer finetunen. Ook ga ik de koelslangen iets verlengen zodat ze beter te positioneren zijn.

Ik weet nog niet hoelang je met het koelmiddel doet. Ben het e.a. nog aan het afstellen.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel
epa
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 nov 2012 16:49

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door epa »

D9R schreef: Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel
heb je een beetje getuned?
ik zit er aan te denken om dat setje ook te halen.
hoef ik niet te hannessen :p(geen tijd voor)
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door JackBerkhout »

D9R schreef: Het koelmiddel wordt ook direct aangezogen bij het aanzetten van de koeling. Dit had ik bij een aantal Chinese exemplaren niet. Daar moest je soms 8 bar op zetten zodat het werd aangezogen.
Maar het belangrijkste is dat het inderdaad druppels genereert en geen mist (met alle voordelen van dien). Spaantjes vliegen mooi weg en een heel dun laagje koelmiddel blijft achter. En geen mist zodra de behuizing van de machine open maakt.

Enige nadeel is dat het richten een beetje moeilijk is. Ook ga ik de koelslangen iets verlengen zodat ze beter te positioneren zijn.
Ik heb deze nu ook besteld. Zodra die binnen is en ik hem heb geinstalleerd, laat ik de bevindingen wel weten.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door JackBerkhout »

Ik heb hem binnen.
https://www.sorotec.de/shop/CNC-Accesso ... DE-DD.html

En, voor de liefhebber ook wat foto's ter inspiratie, ook om tips te geven hoe ik dingen beter kan doen...

15081
Helemaal rechtsboven zie je een klein blauw kraantje.
Daar gaat aan de rechtse kant via een 6mm tubing lucht in vanaf de compressor.
Daarvandaan gaat de lucht via de bovenste solenoid via een 6mm tubing naar de nozzles.
Ook gaat het naar het reduceerventiel, vanwaar het naar het olie-reservoir gaat.
Aan de uitgang van het olie-reservoir zit de onderste solenoid, en een 4mm tubing die ook naar de nozzles gaat.

Beide solenoids stonden parralel geschakeld en konden via de aan/uit schakelaar bediend worden (of via een geschakeld stopcontact).
Maar soms wil ik alleen lucht, zonder olie, en daarom heb ik twee solid-state relays 240V/2A op een klein printje ingebouwd in het kastje van de schakelaar.
https://opencircuit.nl/Product/11261/So ... ule-240VAC
De relais heb ik overgezet op 1 kleinere print, en het moest op 12V werken i.p.v. 5V (8mA bij 5V, dus 1k weerstand in serie gezet met de ingang van de relais).
Nu gebruik ik M7/M8 (Mist/Flood) voor lucht en olie (onafhankelijk)! (grijze kabeltje links uit het aan/uit kastje)
Lekker simpel met galvanisch gescheiden 12V signalen.

De nozzles:
De lucht gaat door de flexibele verbining. Daar loopt ook een olie slangetje doorheen tot de voorkant.
Hier zit een kort buisje op het eind met een ring met gaatjes erom, waar de lucht doorheen gaat.
Zo komt de olie pas bij de uitstroom opening in de luchtstroom terecht, waardoor minder nevel effect ontstaat.
15082

Ik moest een steun in elkaar knutselen om de unit rechtop te laten staan, want anders kukelde hij telkens om.
Zo ziet de steun eruit, met genoeg ruimte eronder om het reservoir open te schroeven, weg te halen, te vullen en terug te plaatsen:
15086

De freestafel freest zijn eigen onderdelen. :lol:

Vanavond heb ik de eigengemaakte (eerste versie) stofafzuigvoet gemonteerd.
Daar heb ik nog niet mee gefreesd, maar wel heb ik enkele dagen terug een stofopzuig test gedaan, wat er heel goed uitzag.

De sproeikopjes kunnen zo naar links weggedraaid worden.
15099

En de sproeikopjes vallen precies in de stofafzuigvoet.
15098
15097
De afzuigvoet heeft een ronde borstel (zelfgemaakt).
15100
15102

De voet gaat niet met de frees mee omhoog en omlaag, maar is wel in hoogte verstelbaar.
Dit heeft als voordeel dat die op de bovenkant van het werkstuk blijft afsluiten, waarbij het niet uitmaakt hoe diep de frees in het materiaal zit.
Voor de luchtstroom zit er een scheidingsring in de voet, waardoor de lucht in het center, bij de frees, naar beneden word gezogen, en vervolgens onder de ring door naar de buitenrand en dan naar naar boven, om vervolgens door de voet naar de afzuigslang.

Ik gebruik een Dust Deputy die ik op een voerton gemaakt heb waar mooi een vuilniszak in past.
Een lege zak kan dankzij de staven niet omhoog gezogen worden.
15020
15021

Update: Ik heb een test gedaan, geen stof!!!
15135
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door Breaker »

serum schreef:dit is hoe Datron het doet;
Ter verbetering zijn de gestuurde luchtventielen binnen:
15349

En heb alvast wat zitten spelen met een hulpprogramma om de kleppen aan te sturen zoals dat Datron systeem dat doet.

Kan 2-6 spuitmonden instellen, een offset als de eerste spuitmond niet op 0° graden staat (12 uur) maar op bijvoorbeeld 60° (2 uur). Het bereik van de spuitmond, dus als de richting 80° links of rechts is blijft de spuitmond actief. Kan ook omgekeerd zodat de luchtstoom niet van voor van achter de frees komt. En de AUX poorten kunnen ingesteld worden.
Hier met drie nozzles:
15350
Hier met zes:
15351
Zit nog wel wat werk in om het netjes af te maken, maar hiermee kan verder bespaart worden op koelmiddel en lucht.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie