aluminium tijdelijk lijmen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jerommeke
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 aug 2010 13:11

aluminium tijdelijk lijmen

Bericht door jerommeke »

Ik ga een alu schijf draaien van 260 mm diameter.
Deze moet helemaal vlak zijn.

Mijn draaibank kan deze niet inspannen en daarom denk ik de schijf te lijmen op een andere.
Een stuk kan ik vlakken en dit vlak wil ik gebruiken om de schijf op een stuk van 130 diameter te lijmen.
Beide vlakken perfect clak gedraaid

Ik dacht aan secondelijm gel

Vraag is dat sterk genoeg of heb je andere tips

Thanks
Laatst gewijzigd door jerommeke op 18 mar 2017 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: aluminium tijdelijk lijmen

Bericht door audiomanics »

ik zou het niet aandurven met superlijm: als het droog is zit er geen enkele rek in, de minste of geringste verkeerde kracht en het breekt los.. Een schijf van 260mm rond wil je niet uit je draaibank zien rollen..
Bovendien kan ik me voorstellen dat het nog enigszins warm wordt.. Superlijm laat dan ook weer los.
Aan de andere kant is de oppervlakte wel behoorlijk groot, gebruik je Gel dat ook ruimtevullend is, en een andere lijm (als 2 componenten polyUrethaan bijv.) is nog veel moeilijker los te krijgen.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
mjeuring
Berichten: 972
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: aluminium tijdelijk lijmen

Bericht door mjeuring »

Moet het nog weer los? Secondenlijm is wel erg sterk. Ik zou een thermoplast gebruiken. Hotmelt ofzo. Beide delen in de oven met een flinke rups hotmelt er tussen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: aluminium tijdelijk lijmen

Bericht door Ballegooijen »

In de houtbewerking doe ik dat met een krant er tussen. Delen op elkaar lijmen met een krant ertussen, draaien in de draaibank en als je klaar bent kun je het met een beitel heel makkelijk weer los tikken.

Of dit met aluminium ook werkt heb ik nooit geprobeerd en zou dat dus niet weten.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: aluminium tijdelijk lijmen

Bericht door benkr »

Ik was ooit, lang geleden, in een echt optisch lab, daar lijmden ze spiegeltjes en zo met snellijm op hun vlaktafel.
Toen ik dat zag gebeuren schrok ik me wezenloos, maar ze lieten me zien dat dat heel snel weer los ging met...... een druppeltje aceton!
Dus lijmen met snellijm en losmaken met aceton.
Eerst wel even een proefje doen natuurlijk.
jerommeke
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 aug 2010 13:11

Re: aluminium tijdelijk lijmen

Bericht door jerommeke »

Via deze kwam ik op het idee om te lijmen.

Bij hem gaat het in ieder geval goed en draait toch met best hoge snelheid die ik niet ga nadoen
potnol
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 dec 2010 15:48
Contacteer:

Re: aluminium tijdelijk lijmen

Bericht door potnol »

Heb op YouTube vele filmpjes al gezien dat ze stukken lijmen met snellijm op de draaibank. Daarna even warm maken met een brandertje en het valt er zo af.

Dus denk wel dat de warmte onder controle moet blijven,
Een stuk van 260 mm ga je ook niet aan zot hoge toeren draaien.

Maar zelf nog nooit geprobeerd ;-)
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: aluminium tijdelijk lijmen

Bericht door rkr »

op youtube wel vaker zien gebeuren met secondelijm. ook veel bij " clickspring " hier niet helemaal onbekend denk ik

wel gebruikt hij in de vaste schijf een aantal groeven zodat er een beetje zuurstof is zodat de lijm binnenin ook goed uit kan harden

alleen oppassen met warmte, dan laat het los
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: aluminium tijdelijk lijmen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zodra je het midden stuk netjes vlak hebt, kun je daar een extra schijfje met centergat tegenaan duwen met de losse kop met meedraaiend center, dan komt het waarschijnlijk niet los.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: aluminium tijdelijk lijmen

Bericht door DaBit »

Ik durf het wel aan met secondenlijm. Ik heb dat soort formaten nog niet in de draaibank gehad, maar wel op de freesmachine met de wisselplaatfrees. Blokje alu vlakfrezen, met een schuurpapiertje het oppervlak opruwen, werkstuk er met secondenlijm op, in de machineklem.

Voor dat soort grote vlakken heb ik wel liever de waterdunne lijmvariant, gewoon de EUR 1,39 voor 5 tubes bij de Action/Big Bazaar/whatever. De gel-variant is te dik voor dat soort grote oppervlakken, tenzij ze niet lekker op elkaar passen (maar dan is secondenlijm/cyanoacrylaat ook niet de beste keuze).
Ik zou ook een paar groeven in de drager draaien zodat de overtollige lijm ergens heen kan als je de delen op elkaar plaatst.

Een alternatief dat ook goed werkt maar een stuk lastiger schoon te maken: hotmelt. Paar dunne snippers van de staaf af snijden, tussen drager en werkstuk plaatsen, heetstoken met de gasbrander, op elkaar persen, en af laten koelen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
jerommeke
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 aug 2010 13:11

Re: aluminium tijdelijk lijmen

Bericht door jerommeke »

jerommeke schreef:Ik ga een alu schijf draaien van 260 mm diameter.
Deze moet helemaal vlak zijn.

Mijn draaibank kan deze niet inspannen en daarom denk ik de schijf te lijmen op een andere.
Een stuk kan ik vlakken en dit vlak wil ik gebruiken om de schijf op een stuk van 130 diameter te lijmen.
Beide vlakken perfect vlak gedraaid

Ik dacht aan secondelijm gel

Vraag is dat sterk genoeg of heb je andere tips

Thanks
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: aluminium tijdelijk lijmen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Clickspring maakt inderdaad vaak gebruik van Superlijm, een ander foefje is.. schellak.. in de horlogemakerij wordt heel veel gebruik gemaakt van schellak om op te spannen.

bij mijn horlogemakersdraaibankje heb ik verschillende zogenaamde "Wax-chucks"of "Lakschijven".. schijf met concentrische groefjes erin, die stook je warm, schellak er tegenaan, zodat de groeven mooi vol zitten.. werkstuk ook een beetje verwarmen als ie erg groot is, ertegenaandrukken (dan heb je nog even tijd om te centreren), af laten koelen en draaien maar.. als het klaar is, warmstoken, en de schellak met Spiritus van je werkstuk afweken.. ( als ik wijzerplaten en dergelijke gedraaid heb, leg ik ze gewoon even in een bakje met spiritus..

Werkt prima!
jerommeke
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 aug 2010 13:11

Re: aluminium tijdelijk lijmen UPDATE

Bericht door jerommeke »

Ik heb secondelijm gel van bison gebruikt.

De 260 mm schijf op een 130 mm (met wat groeven net als clickspring doet) gelijmd.
Was er met een hamer met geen mogelijkheid af te krijgen. M.a.w. zit muurvast.

Door langzaam te verwarmen met een brander heb ik de delen kunnen scheiden.
Plaats reactie