HF Freesspindle 0-24000RPM

Moderator: Moderators

FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: HF Freesspindle 0-24000RPM

Bericht door FSSF »

Ziet er mooi uit allemaal
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: HF Freesspindle 0-24000RPM

Bericht door serum »

Mooi werk Jack! ik zou hem nog wel met een enkele of dubbele 2x120mm durven koelen! :)

Wat voor flow-sensoren zijn dat?
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: HF Freesspindle 0-24000RPM

Bericht door Leeuwinga »

Ik zie maar een verschil in de twee meters van 0,2 grd!
Heeft de koeler wel zin ?
Cees
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: HF Freesspindle 0-24000RPM

Bericht door JackBerkhout »

Dag Cees, bij het maken van die foto had de spindle nouwelijks aan gestaan.
Als de spindle niet werkt, kunnen de twee meters zelfs exact hetzelfde aangeven. En dat voor maar 10 euro. :-)
Na 1 minuut onbelast draaien is het verschil 1 graad, maar ik meet wel op zo'n 4 meter slang lengte van de spindle vandaan, omdat ik het niet aan de X- en Z-as wilde hangen. Het gaat maar om de indruk dat het koel genoeg blijft.

Maar ik heb deze spindle net erop en nog geen echt werk ermee gedaan.
Het is best mogelijk dat die radiator niet nodig is.
Aan de andere kant kan het 's-zomers best warm worden op dat kamertje...
Het scheelt vermoedelijk wel veel in hoeveel het water opwarmt na verloop van tijd.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: HF Freesspindle 0-24000RPM

Bericht door Leeuwinga »

Als de meters gelijk blijven aanwijzen geeft mij het idee dat de koeler niet werkt.
Je zou bij een flow door de koeler verwachten dat er meer verschil is tussen inlaat en uitlaat.
Je meet normaal ook direct over een koeler, dat geeft het beste beeld voor je proces.
Maar zo,n koeler staat natuurlijk wel "cool" :lol:
Cees
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: HF Freesspindle 0-24000RPM

Bericht door andrefc101 »

Leeuwinga schreef:Als de meters gelijk blijven aanwijzen geeft mij het idee dat de koeler niet werkt. Cees
Dat zou best kunnen, maar als de temperatuur 23 graden blijft, zou ik me niet al te veel zorgen maken....
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: HF Freesspindle 0-24000RPM

Bericht door JackBerkhout »

serum schreef:Mooi werk Jack! ik zou hem nog wel met een enkele of dubbele 2x120mm durven koelen! :)

Wat voor flow-sensoren zijn dat?
De temperatuurmeters zitten in T-stukjes.
Het zijn deze meters:
https://www.highflow.nl/watercooling/aa ... ensor.html

De flow-sensor is nog niet echt een flow sensor, ik wil er wel een oogje op richten die het radertje "ziet" draaien, of een echte flowsensor met pulsgever ertussen zetten.
https://www.highflow.nl/watercooling/aa ... cetal.html
Want ik dacht eerst dat die PC-cooling flowmeter de capaciteit van het pompje 4000l/h niet aan zou kunnen, maar de flow wordt aardig gereduceerd in het circuit. Dat zag ik dus aan dat radertje, eerst aan de pomp zonder circuit draaide het als een gek. Nu is het veel rustiger. Wel een leuke indicatie, zoals vroeger aan de pomp... :-)
Laatst gewijzigd door JackBerkhout op 07 mei 2017 00:06, 4 keer totaal gewijzigd.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: HF Freesspindle 0-24000RPM

Bericht door JackBerkhout »

Cees,

ik heb een tesje gedaan. Wel onbelast, maar op 24000RPM.

Start (In / Uit), de spindle wordt nu aangezet op 24000RPM:
25.1 / 25.1
De koelfans draaien wel rustig en geruisloos, ze zijn wel instelbaar en kunnen wel heel hard ook.

Na 15min. spindle aan en koelfans aan
26.3 / 26.8
De temperatuur is iets gestegen, en het temperatuurverschil ook.

Na nog eens 15min. (maar fans uit)
28.5 / 28.7
De temperatuur is meer gestegen en het verschil is kleiner omdat er niet veel warmte afgevoerd wordt.

Nog even 15 minuten met de fans weer aan, en de spindel nog steeds aan:
27.3 / 27.9
De temperatuur is iets gedaald, en het temperatuurverschil weer iets gestegen.

Het werkt dus wel.

Ik had echt geen idee hoe warm zo'n spindle zou worden, dus ik denk dat dit best overkil is, nu achteraf.
Want ga maar na, dit wordt gebruikt voor PC koeling en die halen toch nouwelijks 1500W, toch? :-)
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: HF Freesspindle 0-24000RPM

Bericht door JackBerkhout »

karangetang schreef:Jack voor jou uccnn systeem is er toch een speciale Huan/Yang VDF plugin?
Ja, dat klopt.
http://www.cnczone.com/forums/uccnc-con ... lugin.html
Met Dan, heb ik de afgelopen dagen samengewerkt om de plugin met UCCNC 1.2037 te laten werken.
Ik was het proefkonijn, als het ware.
Ik had namelijk gemerkt dat de plugin met 1.2029 goed werkte, maar met 1.2037 knoopte de GUI zich steeds op. (Windows 10)
Dat is nu opgelost. Toch meer testers gevonden en mensen die nog issues hadden, dus Dan werkt hard verder aan de plugin.
Op cnczone.com heb ik ook iemand uit de brand kunnen helpen met VFD instellingen voor een 3kW 18000RPM (300Hz) spindel.

Update:
Plugin versie Test7 voor wie dit ook wil testen met UCCNC 1.2037...
http://www.cnczone.com/forums/uccnc-con ... in-20.html
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Plaats reactie