Zeroing Z axis ???

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Giga
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 mar 2017 21:45

Zeroing Z axis ???

Bericht door Giga »

Beste CNC router gebruikers ,

Wat is volgens jullie het beste manier om Z-axis op nul te brengen?
Zeroing op je werkplaat van je machine of op de materiaal zelf ?
Omdat ik twee verschillende toolpath's wil gebruiken op hetzelfde model
Materiaal is hout
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Zeroing Z axis ???

Bericht door carlo »

als je eerste bewerking al aan de bovenzijde materiaal wegneemt kun je beter de onderzijde als nul gebruiken
dan kun je de gekste vormen aan de bovenzijde maken maar het nulpunt veranderd niet
wel controleren dat je dan geen negatieve z-waardes heb in de g-code
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Zeroing Z axis ???

Bericht door audiomanics »

Zeker met hout heb je vaak dat de dikte nogal eens wat verschilt van wat je in je computer hebt staan.
Stel, je wil iets maken en gaat uit van 20mm dikte, maar je plaat is 19,5 of 20,8 ofzo.
Als je iets moet frezen aan de oppervlakte, waarvan de diepte maatvast moet zijn, bijvoorbeeld een uitsparing waar een moer vlak in moet liggen, dan neem je de oppervlakte als referentie. Het maakt dan niet uit hoe dik die plank echt is, maar je uitsparing is op maat.
Als je nu een gat door en door wil maken of een model uitsnijden, dan wil je dat het hout keurig door gaat en dat je niet in je bed freest. In dat geval maak je de onderkant van het materiaal ofwel de bovenkant van je bed, de referentie.. Als je, zoals in het voorbeeld, een dikte van 20mm had ingeprogrammeerd, dan wordt de bovenkant van je bed dus -20..
Als je materiaal echt maatvast is, zoals bijv toolingplate aluminium, dan kan je de boven oppervlakte NUL maken en zal je zien dat, als je een gat freest of een uitsparing, het aluminium net weggefreest is en de beschermfolie aan de onderzijde gewoon nog intact is.. (hooguit door de warmte wat vervormd)
Afhankelijk van wat je dus wil doen kan je kiezen voor het een of het ander..
Bij de borden, die ik maak, zet ik dus de graveerfrees op de bovenkant van het materiaal maar om 'm uit het materiaal te snijden zet ik mijn toolsetter op het bed.. Je kan er op de geprogrammeerde diepte dan nog geen vloeitje tussendoor trekken, zonder dat het bed beschadigd wordt en dat terwijl de frees er dan met zo'n 3m/min overheen kachelt..
Over het algemeen kan je zeggen dat het logisch is dat Z-min het materiaal in is, je haalt namelijk materiaal weg. Net als een gat graven in de tuin, dan is de oppervlakte Z-nul en je gat wordt 1 meter diep, dus Z-1000.. Hoe dik dat materiaal is (in dit geval iets van 12700km) is niet zo belangrijk.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Giga
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 mar 2017 21:45

Re: Zeroing Z axis ???

Bericht door Giga »

tot nu toe heb ik niet veel gewerkt met Mach3, dit is allemaal nieuw voor me,
ik had gewerkt met alleen maar een frees , Ik werkte niet met twee toolpath's, dus ik had geen behoefte om frees te vervangen en om opnieuw te doen zeroing. Van Youtube filmpjes word ik ook niet wijzer ...er zijn zo veel verhalen over macros en andere voor mij nog onbekende dingen
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Zeroing Z axis ???

Bericht door audiomanics »

Giga schreef:...er zijn zo veel verhalen over macros en andere voor mij nog onbekende dingen
Afbeelding

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Zeroing Z axis ???

Bericht door Swets »

Ik ben het helemaal met de ander antwoorden eens....

maar als je hout groter is als je werkstuk wat je er uit wil halen.... (en het hout vlak is) kan je ook buiten je werk op de bovenkant van het hout nullen....
als je x en y maar laat staan.....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Giga
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 mar 2017 21:45

Re: Zeroing Z axis ???

Bericht door Giga »

Ok , dat is duidelijk jongens, bedankt...
Ik heb nog een korte vraag .
Stel: ik doe het toch boven op materiaal ( eerste keer in het linke hoek)
Daarna heb ik met mijn eerste toolpath en relief pocket gemaakt en nu wil ik mijn tweede toolpath toepassen
Waar moet dan zero Z gezocht worden ( op hetzelfde punt als in het begin of lager in de pocket )?

Ik zal proberen een bestand up te loaden, weet niet of het lukt
voorbeeld pdf.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Zeroing Z axis ???

Bericht door audiomanics »

Als je relief gaat frezen, hou je waarschijnlijk nog wel een stukje materiaal over waar je klemmen staan. Daar kan je beide toolpaths op nullen.. Op dezelfde hoogte dus..
Als je eerst het relief ruw weg laat halen met een endmill kan je de endmil ook nog op een papierdikte boven het materiaal nullen zodat je bolkopje altijd iets lager komt.. Maar in je software kan je ook ast wel ingeven hoeveel "vlees" er nog moet blijven staan bij dat "roughen"
Om het stuk uit het materiaal te frezen, tot op de bodem dus, gebruik je het bed als referentie. Als je bijvoorbeeld ingeprogrammerd hebt dat de onder kant op -20 ligt, dan is je bed dus -20.. En om echt geen krassen in je bed te krijgen kan je dat ook -20,1 of -20,2 noemen.. Dat hele kleine randje poets je er zo van af..
En als je het nog te dik vindt, dan ga je naar je save-Z positie op bijv Z=10 en geeft dat de waarde Z=10,1 (G92 Z10.100) en zo komt het hele toolpath 0,1mm lager uit..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Giga
Berichten: 21
Lid geworden op: 01 mar 2017 21:45

Re: Zeroing Z axis ???

Bericht door Giga »

Kees , dat is precies wat ik nodig had , heel erg bedankt

Ik heb een chineze CNC6040 router gekocht en dus mijn bed is van aluminium,
ik doe nog een extra plaat onder mijn model ( just in case). Mochten toch een paar krassen in de plaat
komen , vind ik niet erg want Z axis kan omhoog 85 mm. Voorlopig zijn mijn modelen niet hoger dan 40mm. misschien zou het ook wat hoger dan 85 mm kunnen maar dan moet mijn spindle eventueel ietsje hoger geplaatst worden maar daar durf ik niet mee te experimenteren omdat het waarschijnlijk invloed heeft op stabiliteit en precisie van de machine. Anyway... Ingeven in de software hoeveel ''vlees'' mag blijven staan doe ik nog steeds niet ( dat is simpelweg nog te moeilijk voor me... Hoe raar het ook klinkt, ik ben maar een beginner )
Mijn toolpath's worden in Vectric Aspire gemaakt, daarom gebruik ik Mach3 om alleen maar G code te loaden
de rest wordt tot op zekere hoogte door Aspire berekend...
Plaats reactie