Freesopname moervast

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Freesopname moervast

Bericht door audiomanics »

Als je het niet openbaar wil maken, mag het ook in een PBtje... dan zet ik het er wel op ;-)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Freesopname moervast

Bericht door hugo stoutjesdijk »

tantan schreef:he hugo, had je hem willen laten ploffen dan???
benzine erin, bougie monteren en poef :shock:
Dat zou helemaal nog niet zo'n slecht plan zijn. En eigenlijk zit de oplossing / mijn idee daar ook heel dicht bij.
Ik woonde in m'n jonge jaren naast een antieke motorfiets hobbyist, en deze had een Harley blok waarvan de zuiger vast gerot zat in de cilinder (zijklepper, heeft geen losse cilinderkop)
Ik heb toen een koperbuis met een passende draad voor in het bougiegat gemaakt, en een passende plunjer er in.
Vullen met olie, tot helemaal bovenin, plunjer er in, klap er op, plunjer er uit, olie bij vullen, enz....
Om met die plunjer van 12mm die cilinder van ?? (maar heel klein is zo'n harley cilinder niet) ben je wel even zoet, maar op een gegeven moment was de boel los.

Terug naar die spil, bovenin een geleider persen met een gaatje van 6 of zo, stukje zilverstaal er in en hetzelfde proces als hierboven genoemd. Lijkt me gegarandeerd te werken, en ook nog es heel weinig belasting voor de lagers.
Dat vastzetten van dat bovenstukje is natuurlijk afhankelijk van de mogelijkheden daar.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Freesopname moervast

Bericht door DaBit »

Dan vallen van een Harley niet spontaan de onderdelen er onderuit, is het ook weer niet goed :lol:

Met een hogedrukreiniger kun je dit soort truukjes ook leuk uithalen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Freesopname moervast

Bericht door janplastiek »

Met een vetpomp kan je ook een serieuze druk opbouwen. Vastgeroeste remklauwen kan je er vanzelf mee uiteen persen
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Freesopname moervast

Bericht door Breaker »

Heb ik verkeerd begrepen dat die opnames zoveel mogelijk olie en vetvrij moeten blijven voor een goede werking?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Freesopname moervast

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Breaker schreef:Heb ik verkeerd begrepen dat die opnames zoveel mogelijk olie en vetvrij moeten blijven voor een goede werking?
Om te werken moet ie vast zitten, deze moest los. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ritchievandaal
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 sep 2016 19:05

Re: Freesopname moervast

Bericht door ritchievandaal »

hugo stoutjesdijk schreef:
tantan schreef:he hugo, had je hem willen laten ploffen dan???
benzine erin, bougie monteren en poef :shock:
Dat zou helemaal nog niet zo'n slecht plan zijn. En eigenlijk zit de oplossing / mijn idee daar ook heel dicht bij.
Ik woonde in m'n jonge jaren naast een antieke motorfiets hobbyist, en deze had een Harley blok waarvan de zuiger vast gerot zat in de cilinder (zijklepper, heeft geen losse cilinderkop)
Ik heb toen een koperbuis met een passende draad voor in het bougiegat gemaakt, en een passende plunjer er in.
Vullen met olie, tot helemaal bovenin, plunjer er in, klap er op, plunjer er uit, olie bij vullen, enz....
Om met die plunjer van 12mm die cilinder van ?? (maar heel klein is zo'n harley cilinder niet) ben je wel even zoet, maar op een gegeven moment was de boel los.

Terug naar die spil, bovenin een geleider persen met een gaatje van 6 of zo, stukje zilverstaal er in en hetzelfde proces als hierboven genoemd. Lijkt me gegarandeerd te werken, en ook nog es heel weinig belasting voor de lagers.
Dat vastzetten van dat bovenstukje is natuurlijk afhankelijk van de mogelijkheden daar.
Dit heb ik serieus zitten overwegen maar wonder boven wonder kwam de houder al los na het warm draaien/tikken/trekken.
Zo zie je maar, maar dit zou denk ik wel degelijk een goede oplossing zijn geweest!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Freesopname moervast

Bericht door DaBit »

Wat ook nog wel eens wil werken is een mengsel van 50% aceton en 50% ATF. Da's een verrekte goede kruipolie.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Leeuwinga
Berichten: 2983
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Freesopname moervast

Bericht door Leeuwinga »

Dit moet je eens proberen, superspul alles gaat er los mee...
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... co-reactor
Plaats reactie