Freesopname moervast

Moderator: Moderators

ritchievandaal
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 sep 2016 19:05

Freesopname moervast

Bericht door ritchievandaal »

Beste mensen,

Excuseer me mocht dit niet het goede deel van het forum zijn,

Echter heb ik een probleem, ik heb een freesbank waar een clarkson spantang houder op gemonteerd zit deze wil ik graag wisselen voor een ER32 systeem o.i.d. in ieder geval iets dat gangbaarder is dan dat clarkson onding,
Ik heb alleen geen idee welk type opname dit is en ik krijg deze er dan ook met geen enkele mogelijkheid er uit...
Ook weet ik niet precies welke machine het is aangezien deze door de vorige eigenaar is omgebouwd/herspoten en er geen originele plaatjes/merken meer op de machine aanwezig zijn.

De freeshouder heeft een aantrekstang deze lijkt draad van ongeveer m12 te hebben, echter als ik deze losmaak dan zit de freeshouder als nog moer en moer vast,
In eerste instantie dacht ik dat het om een redelijke standaard morse cone, of wellicht R8 opname ging, maar zelfs na een lichte 'Fonzarelli' met een koperen en rubberen hamer komt het ding niet los...
In heb het op verschillende manieren geprobeerd, eerst met de pinole helemaal in en de pinole vast, toen de pinole helemaal uit en vast, maar niks.

Ik heb zelfs met trekstang los een stuk gefreest om te kijken of hij dan wellicht los komt, maar zonder resultaat.
Ik weet t, dat is niet verantwoord, maarja ten einde raad breekt nood wetten.

Wat me daarna opviel is dat in de body van de pinole een gaatje zat van 8mm, na dit schoon gemaakt te hebben bleek dat dit een doorgang is om een stelschroef los te draaien die een ring borgt. deze ring lijkt op de opname te zitten van de spantanghouder, maar waarvoor deze dient zou ik niet weten.Ik ben overigens niet zo heel erg bekend met de verschillende typen opnames buiten ISO 30/40 of MK1/2/3/4 en R8...

Ik zal z.s.m. ook foto's sturen van de machine, ik moet alleen nog even zoeken hoe ik da precies doe op t forum.
Mocht iemand in de tussentijd een idee hebben dan hoor ik dat graag!

Groeten,
Ritchie
len
Berichten: 102
Lid geworden op: 25 dec 2011 00:06
Contacteer:

Re: Freesopname moervast

Bericht door len »

Trekstang weer een stuk erindraaien dan een mep met een kunstofhamer er bovenop heien wil wel eens werken
Gr lenny
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Freesopname moervast

Bericht door tantan »

Inderdaad de trekstang er een flink stuk in draaien maar net niet helemaal. En dan een paar rake klappen met een IJZEREN hamer. Pas dan schrikt het metaal en kan het los komen. Met kunststof en koper schrikt het metaal juist niet.
mjeuring
Berichten: 972
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Freesopname moervast

Bericht door mjeuring »

Waarom een flink stuk er uit draaien? Je loopt dan het risico dat de trekstang er maar met 1 of 2 gangen in zit en je het schroefdraad vernielt. Meer dan 1 omwenteling losdraaien is meestal voldoende (en dan inderdaad een flinke mep er bovenop).
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Freesopname moervast

Bericht door Zee&Zee »

Dat gemep is niet aan te bevelen. Dat gemep met hamers vernaggelt je lagers, is het niet nu, dan straks ( kleine beschadiging/ vlak stukje op je balletjes van je lagers bij paar duizend rpm, you do the math ).

Meestal werkt de trek ook als duwstang, middels een verloopbus met draad. Igg op mijn emco maximat freeskolom werkt het zo.
Je draait die bus op holle as met buitendraad en dan kun je druk op trekstang uitoefenen.

Probleem met oude machines ( althans de mijne) is dat de trekstang en het duwgedeelte vaak missen, en dat vorige eigenaar de boel veel te hard heeft aangetrokken, of nooit heeft losgehad, in beide gevallen kost het enige overreding het weer los te galen. Dus eerst ff een handleiding proberen te zoeken ook al is dat lastig. Of ff improviseren met een lasapparaat, een draaibank, wat moeren met fijne draad, en stukkies buis en staf. ( Mijn oplossing ) Een omgekeerde pulley trekker dus.
CNC you later
ritchievandaal
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 sep 2016 19:05

Re: Freesopname moervast

Bericht door ritchievandaal »

Beste allen, hartelijk dank voor de reacties,

Maar dit heb ik inmiddels ook al geprobeerd,
Ik durfde er überhaupt niet hard op te slaan i.v.m. het beschadigen van de lagers,

Het laatste dat ik me kan bedenken is persen... maar dan moet ik inderdaad eerst eens onderzoek doen naar welke machine dit is.
Echter heb ik hier nog niet veel succes mee ik heb al verschillende websites geraadpleegt en deskundige benaderd welke machine het zou kunnen zijn, wat tot nu toe het dichts in de buurt komt is een MyFord VM-E.
http://www.lathes.co.uk/myfordmillers/page2.html
Ik heb alleen nog niet direct kunnen achterhalen welke opname deze machine standaard heeft.

Heeft iemand wellicht nog andere tips?
Het drukken met de aantrekstang gaat denk ik niet werken aangezien die in de huidige situatie enkel en alleen kan trekken, niet duwen, hij heeft niks in de andere richting om zich tegen af te zetten zeg maar.
Ik heb al overwogen om te persen ipv te slaan, echter merkte ik dat ik meer druk moet zetten om de opname los te krijgen dan dat de rem/stop van de pinole kan geven, waardoor de pinole eerder zakt dan dat de opname er uit gedrukt wordt.

Als nog bedankt en een fijne zondag gewenst!
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: Freesopname moervast

Bericht door marten optimum »

heb je het geprobeerd om met een warme spindel de boel te demonteren of probeerde je dit koud?
Het kan zijn dat het bij een warme spindel wel beter lukt. Dus de spindel op hoge toeren op temperatuur laten komen. en dan de trekstang 1 a 2 gangen losdraaien en dan op spanning zetten, als het mogelijk is. en eventueel een tikje geven.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Freesopname moervast

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gooi er eens petroleum in, (ipv die trekstang) en kijk of ie dicht is, dan heb ik nog wel een vals plannetje.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ritchievandaal
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 sep 2016 19:05

Re: Freesopname moervast

Bericht door ritchievandaal »

Heren bedankt! Dat deed t m!

Ik heb er hydroliek-olie in gegooid, toen de machine warm laten draaien, er daarna een lichte tik op gegeven met een stalen hamer, toen ik daarna de hoofspindel blokkeerde en even met de houder rammelde kwam hij vrijwel meteen los.

Mijn dank is groot en mijn weekend gered! Nu nog even uitvinden welke opname t is, maar dat lukt wel!
Ik dank u!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Freesopname moervast

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Mooi, dat was de makkelijkste optie, hoef ik dat valse plannetje tenminste niet uit te leggen, dat is best werk. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Freesopname moervast

Bericht door tantan »

he hugo, had je hem willen laten ploffen dan???
benzine erin, bougie monteren en poef :shock:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Freesopname moervast

Bericht door DaBit »

Zeg Hugo, denk jij dat je er nu onderuit kan komen dan? :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Freesopname moervast

Bericht door andrefc101 »

Ja Hugo, kom op.....
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: Freesopname moervast

Bericht door marten optimum »

ik ben ook zo'n nieuwsgierig type dat het wel wil weten kom op! vertel.
Plaats reactie