delrin freezen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tenij000
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 apr 2017 15:13

delrin freezen

Bericht door tenij000 »

ben de middag bezig geweest 10mm dikke delrin plaat te frezen
na heel veel meten heb iets boven de plaat op 0 gezet 11mm diep laten gaan zo dat ik 0.2mm te kort kwam om helemaal door heen te komen is er ook snelle manier om de hoogte te meten
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6007
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: delrin freezen

Bericht door Sven »

Papiertje bovenop het materiaal leggen en dan met stapjes van 0,05 mm joggen tot papiertje klem zit tussen frees en materiaal, dan touch off z=10 (of z=0)?

Of papiertje op het bed en dan touch off z=0 of -10?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: delrin freezen

Bericht door Breaker »

Dat is een beproefde methode voor het handmatig inmeten. En als het heel nauw komt, compenseren met de papierdikte. Voor automatisch kan een toolsetter gebruikt worden, op het werkstuk plaatsen en nullen.

Bekijk de eerste twee minuten even, zie je beide methodes:
https://www.youtube.com/watch?v=G4DeVa8rzA0
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: delrin freezen

Bericht door keesfrees »

handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1984
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: delrin freezen

Bericht door janplastiek »

pom platen zoals delrin worden met een overmaat in de dikte gemaakt.10mm is bvb 10,7mm
zorg dat je de plaat vlakt in je eerste bewerking en de volgende bewerkingen zijn dan juist volgens dit gevlakt referentie vlak
Breek de dag, frees een lijntje.
tenij000
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 apr 2017 15:13

Re: delrin freezen

Bericht door tenij000 »

bedankt voor de info dat met papiertje werk het makkelijkste
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: delrin freezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je materiaal inderdaad overmaats is.. dan begin je met vlakfrezen.. dan weet je zeker dat de kop van je frees op dat moment op Z0 staat.. want dat stel je zo in.. als je dan meet hoe dik je materiaal nog is.. kun je de diepte programmeren..

snelle en zuivere methode om Z0 in te stellen: jog naar ongeveer 7-8 mm boven je werk.. pak een paspen, stukje Toolbit of een oud freesje, met een zuivere maat, freesje met een schacht van 6mm bijvoorbeeld.. Jog naar beneden tot je het freesje nog net licht klemmend onder de frees door kan rollen..dan sta je op Z6.. dat stel je in.. and you're golden..

Ik gebruik die methode regelmatig om horlogekasten in te meten, en dat komt allemaal nogal kritisch, Momenteel bjivoorbeeld heb ik een horlogekast waar een overmaat van 0.2 op de dikte blijft zitten.. er is op de draaibank wel een groef ingestoken van 0.8 diep, die moet dus 0.6mm diep zijn als ik klaar ben met frezen.. als ik daar een afwijking heb, dan loopt mijn horloge vol als ik mijn handen was.. Gelukkig draait mijn Emcootje binnen 0.02mm evenwijdig, en de spantangen die ik daarop gebruik, die gebruik ik ook op de freesbank..
ingoo
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:25
Contacteer:

Re: delrin freezen

Bericht door ingoo »

Als je nou een beetje lager gaat staan en de frees omhoog beweegt tot de paspen er onderdoor wil dan heb je niet dat je per ongeluk eens een keer een frees kapot drukt op je paspen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: delrin freezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

ingoo schreef:Als je nou een beetje lager gaat staan en de frees omhoog beweegt tot de paspen er onderdoor wil dan heb je niet dat je per ongeluk eens een keer een frees kapot drukt op je paspen.
ik zie het probleem niet. je gaat naar beneden, en je rolt steeds het pennetje eronderdoor..als ie klemt, ben je op positie..
ingoo
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:25
Contacteer:

Re: delrin freezen

Bericht door ingoo »

De frees omhoog bewegen is iets meer foolproof. Kan eigenlijk niet fout gaan.
Ook gaat het in 1 beweging goed zonder steeds te proberen of het pennetje al begint te klemmen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: delrin freezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

En als je machine dan backlash heeft op de z as... dan gaat ie te diep,want dan zit de backlash aan de verkeerde kant.

Je werkt altijd naar een maat toe,en niet van een maat af.
ingoo
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:25
Contacteer:

Re: delrin freezen

Bericht door ingoo »

Hier een stukje van Arie

Ja.. Ik Jog altijd eerst iets te diep.. dus zo'n 5 mm boven het werkstuk.. en dan met het handwiel rustig omhoog.. op het moment dat je paspen eronderdoor rolt.. sta je op exact +6 mm (uitgaande van een ø 6 mm paspen/freesschacht..
als je van boven naar beneden jogt.. en je gaat iets te ver.. loop je het risico je frees te beschadigen..

Als de z as een beetje soepeltjes loopt wordt door het gewicht de speling er toch vanzelf uit gedrukt?
Dan is backlash toch geen probleem?

Als je de z as omhoog beweegt zit de speling aan de bovenkant dus te diep gaan zal niet gebeuren.

Stel dat de z as zwaar loopt en je gaat van plus zoveel naar z nul om iets te vlakken bijvoorbeeld, dan kan het gebeuren dat de z as tijdens het frezen door trillingen naar beneden zakt en dan zit je dus wel te diep....
Plaats reactie