paspennen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: paspennen

Bericht door Breaker »

Paspennen zijn gearriveerd:
15214

Even een snelle meting gedaan, afwijkingen tussen verschillende maten ligt tussen de -0,05mm en +0,03mm. Van enkele maten heb ik de pennen allemaal gemeten, bij de ene maat is de spreiding maar 5 duizendsten terwijl er bij een andere maat een spreiding van 5 honderdsten is.
1521515216

Denk niet dat de DIN norm gehaald wordt ;-) Had me ook verbaast, voorlopig is het goed genoeg voor mij.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: paspennen

Bericht door willy wonka »

Ik bestel ze bij borenco
Euro of 6 voor 100 stuks.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: paspennen

Bericht door Breaker »

Met de paspennen wil ik ook graag een paspennentafel, om werkstukken te kunnen draaien en keren en zo wat grotere werkstukken aan te kunnen.

De bedoeling is een tafel van 200 bij 150 met een raster van 30x30 voor pasgaten en 30x30 voor schroefgaten. Daarnaast moet dit in de klem kunnen en ook direct op de tafel. Ik kwam uit op dit ontwerp:
15239

Iemand met Fusion360 CAMmen wel eens opgevallen dat de simulatiemachine in een fabriekshal staat? ;-)
15240

Het eerste is een vierkant stuk basismateriaal. Een mooi stuk haaks aluminium gevonden, afgezaagd en de achterkant recht gefreesd.
15241

Omdat het werkstuk groter is dan het bereik van mijn machine moet ik direct aan de gang met wat nieuwe trucs. Iedere mm telt en eerst wat stickers geplakt om het bereik vast te leggen. Voorheen deed ik dat met een marker, maar sinds ik vaak mistcooling gebruik…

Voor de eerste helft moet het midden (100mm) uitklokken binnen het bereik (wat 99,x mm is) de rand moet dus net buiten het bereik komen. Heb daarvoor een frees in de spindel gezet, de spindel naar het uiterste bereik gebracht en met een vlakstuk de stock uitgelijnd tegen de frees. De rand ligt nu op de Y positie + de radius van de frees. Net buiten bereik, maar zo is het midden dus precies binnen bereik.
15242

Dan alles met centerboortje, en vervolgens de gaten boren, de pasgaten 10mm diep en de rest door en door (20mm). Het was even experimenten met pecking, 2mm per keer is iets teveel, bij de diepe gaten loopt de boor dan net vol. Ook zou ik een volgende keer met de ondiepe pasgaten beginnen en daarna de boutgaten doen.
15243

Na wat meer frezen en een chamfer:
15244

Dan het tweede deel, de andere kant. Eerst een geschikte basisplaat gezocht, en vier pasgaten gefreest. op het uiterste bereik. Die gaven teveel speling. Plaat een beetje opgeschoven en pasgaten met een verse boor geboord, dat was netjes.
15245

Twee boutgaten om het vast te zetten en het werkstuk is in positie!
15246

Oh nee, Z vergeten aan te passen en net te laat door :evil: Gelukkig heeft een centerboortje twee kanten. :roll:
Volgorde van boren veranderd en de pecking naar 1,5mm:
15247

En klaar.
15248

Past precies in de klem. Kan ook de losse bek weghalen en de pastafel op de klem vast bouten, of de hele klem weg en op de tafel vastschroeven.
15249

Voor het tappen een taphouder gemaakt. Zal waarschijnlijk een deel tappen en een paar gaten in takt laten als pasgat naar onder.
15250

Klaar voor het groter werk… :?: :!:
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: paspennen

Bericht door serum »

Mooi werk! ik heb zo'n tafeltje ook nog op mijn verlanglijstje staan. Samen met een vacuumtafeltje.

Flinke afwijking op de Chinese paspennen!
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: paspennen

Bericht door assink »

Mooie klem heb je daar, jaloers :lol:
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: paspennen

Bericht door Breaker »

Naar die klem heb ik lang gezocht. Laag met precies het juiste bereik. Tip via het forum. Gaten in de klem gefreesd/geboord ook met hulp via het forum. Het lijkt enorm veel te groot voor zo'n machine, maar samen met een set parallelvlakstukken:
I-D-E-A-A-L !
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: paspennen

Bericht door willy wonka »

Kon je de gaten niet ruimen? Dan passen ze perfect
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: paspennen

Bericht door assink »

Breaker schreef:Naar die klem heb ik lang gezocht. Laag met precies het juiste bereik. Tip via het forum. Gaten in de klem gefreesd/geboord ook met hulp via het forum. Het lijkt enorm veel te groot voor zo'n machine, maar samen met een set parallelvlakstukken:
I-D-E-A-A-L !
En waar komt die klem vandaag, en wat kost zoiets? 8)
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: paspennen

Bericht door Breaker »

assink schreef:En waar komt die klem vandaag, en wat kost zoiets? 8)
Nou, het lange wachten was op een juiste gebruikte.

Ik weet niet waar de mijne origineel vandaan komt, is merkloos. De klem lijkt identiek te zijn aan de bovenste (05.0F42.0200):
http://www.verspaningonline.eu/assortim ... ineklemmen
willy wonka schreef:Kon je de gaten niet ruimen? Dan passen ze perfect
Dat is maar afwachten met die paspennen die ik heb ;-) Ik heb sowieso geen ruimer van 5mm, dus de mogelijkheid is niet bij me opgekomen. En moet het gat niet ongeveer 0,1mm kleiner voorgeboord worden? Heb geen boor in die maat liggen.

Daarnaast is het ook om eens te bekijken hoe dit allemaal werkt, loop ik tegen de beperkingen op dan wordt het vanzelf een optie.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: paspennen

Bericht door willy wonka »

Die klemmen komen uit china, je verwacht het niet. :roll:
HBM verkoopt ze met eigen logo, hogetex heeft ze ook volgens mij, en zo zijn er nog een aantal.
Ze zijn ook rechtstreeks uit china te koop via alibaba.
Met de kwaliteit heb ik geen ervaring. Nadeel is wel dat er geen bekken of andere zaken bij te koop zijn. Stiekem ben ik toch benieuwd naar de kwaliteit :roll:

De echte zijn van Gerardi, kost wat heb je ook wat.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: paspennen

Bericht door Breaker »

willy wonka schreef:Stiekem ben ik toch benieuwd naar de kwaliteit
Ik kom van een 80mm HBM klem en dit is voor mij een hele grote verbetering.
15035
Relatief compact, klemt goed, makkelijk verstelbaar en werkstuk kruipt niet omhoog. Voorlopig alles wat ik nodig heb.
Misschien valt het tegen als je dat Gerardi materiaal gewend bent, maar daar heb ik geen last van ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: paspennen

Bericht door Breaker »

Om de paspentafel een vuurdoop te geven gelijk het eerste onderdeel gemaakt. Een houder die ik in de machineklem kan schuiven om de paspentafel zonder losse bek vast te zetten. Moet er zoiets uit komen te zien.
15281

Gaten op de juiste plaats voor paspen en tijdelijke bout.
15282

Op de tafel, dan deze uitlijnen en uitmeten, dat is nog vrij lastig, dus moet eens nadenken over referenties of een hulpstuk om dat beter te doen.
15283

Frezen van de onderzijde, het zou ook grotendeels in één keer kunnen, maar dan test ik de tafel nog niet goed, dus heb express wat extra bewerkingen met draaien en keren van het werkstuk. Hier had ik bedacht om een pasgat toch doorlopend te maken.
15284

Maar net te diep geboord, zo kwam de paspen eruit. Aardig center, maar niet perfect.
15285

Dan de bovenzijde.
15286

Het was moeilijk te meten wat de exacte afmetingen moesten zijn, dus iets overmaat gehouden, hier komt het echte voordeel van de paspentafel naar voren. Even passen, te groot, terug op de tafel en een tiende millimeter af frezen, positionering is in dat geval perfect. Dit is verschillende keren gedaan tot het goed was:
15287

Klaar voor gebruik.
1528815289

Kortom, bruikbaar maar de exacte positionering van de paspentafel is wel erg belangrijk voor draaien en keren, dus daar moet ik nog verder aan werken.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie